Ставицька С.О. Проблема вивчення дисциплін релігієзнавчого циклу у вищій школі
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Ставицька Світлана Олексіївна, канд. психол. наук, доцент кафедри теоретичної та консультативної психології, заст. директора з навчально-методичної роботи Інституту соціології, психології та управління НПУ ім. М. П. Драгоманова.
Важливою складовою успішної соціалізації молоді є передання їй соціокультурних надбань попередніх поколінь. Безперечно освіта як суспільний інститут є неодмінною умовою розвитку людської цивілізації. Особливого значення у світлі тенденцій, які проявляються в найрозвиненіших країнах світу, набуває вдосконалення системи вищої освіти. Освітня діяльність є важливим чинником соціалізації молодої людини, оскільки, саме в освітньому процесі вона здобуває комплексні знання та закріплює відповідні ставлення щодо процесів суспільної і власної життєдіяльності, зокрема, стосовно формування і розвитку власної духовної сфери.
На становлення духовної самосвідомості сучасної молодої людини, її систему моральних настанов і цінностей істотний вплив спричиняє релігія та церква.
У цьому ракурсі, на наш погляд, дуже позитивним є досвід Івано-Франківської, Львівської, Тернопільської областей, де з 1992 року в загальноосвітніх навчальних закладах як вибірково-обов’язковий компонент базового навчального плану вивчається предмет „Християнська етика” (Основи християнської моралі), яка закладає у свідомість та самосвідомість дітей відповідні моральні якості, усвідомлення ідентичності зі своїм народом, його історією та традиціями . Такий же курс читається у Європейському університеті (А. І. Лахно, В. М. Варенко). В Національному педагогічному університеті імені М. П. Драгоманова для студентів спеціальності „Релігієзнавство” читається відповідний курс (М. М. Закович) та курси - „Соціальні доктрини християнських церков”, „Державно-церковні відносини” (В. Д. Бондаренко), „Психологія релігії” (С.О. Ставицька). Проте, нам видається необхідним ввести у ВНЗ узагальнений релігієзнавчий курс і для всіх інших спеціальностей, оскільки, молоді люди повинні орієнтуватися в такій актуальній проблематиці сьогодення. Це сприятиме профілактиці їх потрапляння в залежність від різних деструктивних культів. Тим більше - це стосується майбутніх педагогів, психологів, до яких можуть звертатися як діти, так і їх батьки стосовно консультації з даних питань.
На сьогодні й Рада Європи виступає за викладання основ релігійних знань в муніципальних школах, що розглядається як варіант боротьби проти релігійного фанатизму. Йдеться не про релігійну освіту, а про релігійну просвіту, тобто, надання знань про основні релігійні течії світу. Знання основних релігійних догм та постулатів світових релігій дасть можливість не ображати релігійні почуття віруючих, до якої б конфесії вони не належали.
У рамках розгляду вищезазначеної проблематики, нами було проведено емпіричне дослідження, що стосувалося визначення особливостей розуміння студентами необхідності запровадження викладання у вищому навчальному закладі навчальних курсів релігієзнавчого циклу, зокрема, таких курсів як „Релігієзнавство” та „Психологія релігії”.
Дослідження проводилося у грудні 2005-2006 роках серед студентів Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова спеціальності „Релігієзнавство”, „Іноземні мови” – німецька, французька, „Зарубіжна література”, „Історія”, „Психологія”. У дослідженні взяли участь студенти 2 – 4 курсів, віком від 18 до 20 років; всього - 88 студентів.
Питання були сформульовані таким чином:
- Чи потрібно запровадити у вищих навчальних закладах вивчення курсів релігієзнавчого циклу, наприклад, курсів „Релігієзнавство”, „Психологія релігії”, тощо?
- Чи потрібні такі курси для вашої спеціальності?
Результати дослідження та їх обговорення. Кількісне опрацювання результатів дослідження показало, що 84% досліджуваних вважають доцільним вивчення курсів релігієзнавчого циклу у ВНЗ, й, відповідно, 86% вважають такі навчальні дисципліни необхідними для спеціальності, яку здобувають.
Розглянемо більш докладно ті відповіді, що стосуються досліджуваної нами проблеми, а саме: впливу релігієзнавчих курсів на становлення та розвиток духовної самосвідомості молоді, як це розуміють досліджувані.
Хочемо зазначити, що у поставлених нами запитаннях поняття духовність не використовувалося. Проте, у відповідях студенти самі пов’язували необхідність вивчення курсів релігієзнавчого циклу із становленням та розвитком як власної духовності, так і молоді взагалі.
Найбільш показові відповіді подаємо в тому ж формулюванні, у якому вони були представлені самими студентами:
- Так, бо, нажаль, у наш час питання духовності і моралі стали непопулярними і молодь мало звертає увагу на них. Проте, ці питання дуже важливі. Думаю, що викладання релігієзнавчих курсів могло б допомогти у розв’язанні вказаних проблем, сприяло духовному вихованню особистості.
- Потрібні, тому, що релігія пропонує цінні для особистості та суспільства моральні норми, а це сприятиме духовному розвитку особистості та індивідуальності; стимулюватиме студентів діяти відповідно до моральних норм, в тому числі й тих, що пропонує релігія.
- Так, бо Біблія ніколи не навчить людину чомусь поганому, навпаки, наблизить людину до істини, до більш щирого, доброго ставлення до оточуючих; буде націлювати на те, щоб людина поширювала любов навколо себе, уміла пробачати навіть найтяжчі образи.
- Цей курс потрібен на 100 %, бо релігія дуже впливає на психологію людини, особистість в цілому. Ми, як педагоги, повинні бути обізнані у цьому плані, знати релігії інших країн, уміти адекватно ставитися до людей, які сповідують різні релігії.
- Потрібні, бо зараз питання співіснування різних релігій є дуже актуальним як для кожної людини, країни, так і світу в цілому. Потрібно проповідувати віротерпимість, розкривати значення релігії в повсякденному житті, допомагати студентам знаходити відповіді в Біблії на рутинні проблеми повсякденного життя.
- Так, оскільки в наш час багато різних релігійних напрямів та течій, і ті, хто має в собі духовні потреби намагаються знайти себе у вирі різноманітних течій. Для того, щоб зробити правильний вибір потрібно орієнтуватися у цих питання досить ґрунтовно.
- Потрібні, передусім тому, що це підвищить рівень культури, освіченості студентів, розширить їх кругозір. Оскільки Україна держава багатонаціональна, то на її теренах проживають люди різних віросповідань, а значить кожна людина повинна знати особливості цих віросповідань для кращого спілкування та співпраці з різними людьми, не зачіпаючи їх інтересів та переконань.
- Так, мені здається, що такий курс буде цікавим та корисним для студентів, адже релігія є невід’ємною складовою життя суспільства. Освічена людина повинна мати уявлення про цю сферу життя суспільства, щоб краще знати та розуміти і свій, і чужі народи.
- Так, потрібні, бо це сприятиме віротерпимості, зокрема, серед молоді, що досить актуально для безконфліктного розвитку між народами та в суспільстві загалом, а також розширенню світоглядних позицій молодих людей, особливо педагогів – філологів, юристів, психологів, вчителів початкової школи й ін. Інформація подана в рамках релігієзнавчих курсів, дасть можливість молоді уникнути загрозливої ситуації входження до деструктивних релігійних організацій, антигуманних сект, а також запобігатиме їх аморальній поведінці.
У світлі отриманих результатів дослідження нам видається актуальною пропозиція, яка була висвітлена на шпальтах Урядового кур’єра головою Всеукраїнського православного педагогічного товариства Анатолієм Затовським, про необхідність створення, за погодженням з традиційними конфесіями України, спільної державно-церковної загальноукраїнської та регіональних комісій для вивчення сучасних тенденцій в освіті, для, розробки, затвердження і впровадження експериментально апробованих варіативних релігійно-орієнтованих навчально-виховних, курсів, програм і підручників; підготовку й перепідготовку педагогічних кадрів для їх викладання, з метою толерантного ставлення до віруючих всіх традиційних релігійних віросповідань та вчень.