Жовнірук А.І. Особливості механізму слухового сприймання як важливого фактору успішності мнемічної діяльності майбутніх вчителів...
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Жовнірук А.І. - старший викладач Вечірнього факультету Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова.
Анотація. У даній статті розглядаються особливості механізму слухового сприймання під час аудіювання іноземною мовою та його вплив на успішність мнемічної діяльності майбутніх вчителів іноземної мови.
Ключові слова: мнемічна діяльність, іноземна мова, аудіювання, механізм слухового сприймання.
Актуальність. У зв’язку з радикальними змінами в сучасному українському суспільстві, його орієнтацією на активну співпрацю з іншими державами, відкриттям міжнародних кордонів для населення країни, активізацією вивчення іноземних мов, використанням англійської як мови міжнародної комунікації перед освітою України стоїть нелегке завдання підготувати педагогічні кадри у сфері викладання іноземних мов, які б могли швидко орієнтуватись та працювати в умовах постійно зростаючого потоку нової інформації, кількість якої за висновками фахівців подвоюється кожен рік, а також навчати дітей, застосовуючи сучасні методи засоби, які б сприяли швидкому та якісному опануванню тої чи іншої іноземної мови. Все це, безумовно, торкається питання професійної підготовки майбутніх вчителів-філологів та успішного застосування особистісно-компетентнісного підходу в їх роботі з дітьми. Варто зазначити, що рівень професійної компетенції студентів-філологів прямо залежить від рівня розвитку їх інтелекту, одним з компонентів якого є мнемічний компонент. Розвиток мнемічної складової інтелекту студентів пов'язаний з їх мнемічною діяльністю, розвиток якої можна активізувати засобами аудіювання. Передумовою успішного розвитку мнемічної діяльності майбутніх вчителів-філологів є активізація основних механізмів аудіювання, одним з яких виступає механізм слухового сприймання інформації.
Мета: визначити особливості механізму слухового сприймання як важливого фактору успішності мнемічної діяльності майбутніх вчителів іноземної мови засобами аудіювання.
Викладення основного матеріалу. Варто зазначити, що як вид мовленнєвої діяльності аудіювання складається з таких компонентів:
* уміння диференціювати сприйняті звуки;
* інтегрувати сприйняті звуки у смислові комплекси та утримувати в пам’яті під час прослуховування;
* здійснювати ймовірне прогнозування та розуміти прослуханий звуковий ланцюг [2].
Як комплексна діяльність аудіювання вміщує методичний, лінгвістичний та психологічний контексти. Психологічний контекст аудіювання полягає у розвитку механізмів мовлення, що задіяні у цій діяльності до рівня автоматизованої дії. Остання складова має пряме відношення площини, де пересікаються мнемічна діяльність та механізми аудіювання.
Стимуляція аудіювання відбувається на основі потреби слухача в певній інформації, де головними є інтелектуальні та пізнавальні мотиви. Слухання визначається смисловим сприйняттям і безпосередньо пов’язане з осмисленням. Результат слухання визначається в різних рівнях розуміння. Це внутрішній результат, який продовжується і через зовнішнє вираження в одному, декількох судженнях в усній або письмовій формі [ 4].
Як вид мовленнєвої діяльності аудіювання характеризується чіткою ієрархічною структурою, в якій виділяються такі фази: спонукально-мотиваційна, аналітико-синтетична, виконавча.
Перша фаза визначається складною системою зовнішніх стимулів і внутрішніх мотивів, що з’являються у індивіда. Друга - аналітико-синтетична фаза характеризується аналізом способу формування і формулювання думок іншої людини. Дана фаза структурується за трьома стадіями:
* смислове прогнозування;
* смисловий аналіз, вербальне поєднання, встановлення смислових зв’язків між словами і смисловими ланками;
* компресія та інтерпретація [7].
Водночас, ці стадії аудіювання, як правило, не усвідомлюються і суб’єктивно представлені єдиним одномоментним процесом, який безпосередньо веде до розуміння предметних відносин, що складають зміст повідомлення. Проте, цілісність і динамічність забезпечуються роботою основних механізмів аудіювання, від ступеня сформованості яких залежить результат аудіо-діяльності.
Вміння, які необхідно набути, для того, щоб процес аудіювання був успішним або результативним, великою мірою торкаються вмінь смислової обробки інформації, які безпосередньо пов’язані з мнемічною діяльністю, що оперує тими ж прийомами: ділити текст на смислові фрагменти, встановлювати логічні зв’язки між елементами тексту, відокремлювати головне від другорядного, виділяти смислові центри. Отже, аудитивні вміння являють собою вміння, які забезпечують переробку смислової інформації повідомлення з певної тематики, сприйнятого на слух.
Загалом вчені виділяють 8 загальних умінь, необхідних для сприймання інформації на слух:
* Розподіл тексту на смислові фрагменти, визначення фактів повідомлень;
* Встановлення логічних зв’язків між елементами тексту;
* Відокремлення головного від другорядного та утримування у пам’яті головного, виділення смислових віх, смислових центрів фраз;
* Визначення теми повідомлення;
* Виділення головної думки;
* Повне розуміння повідомлення;
* Сприймання мовлення в природному темпі;
* Розуміння та утримування у пам’яті повідомлення, пред’явленого один раз [3].
Для того, щоб активізувати аудитивні вміння, важливою складовою яких є і мнемічна складова, потрібно знати механізми, що лежать в основі аудитивної діяльності. Одним із найбільш важливих механізмів, від якого залежить успішність аудіювання, є механізм слухового сприймання.
Дослідження психологічних аспектів цілісного слухового образу, вияв закономірностей слухового сприйняття іноземного мовлення, дослідження системності психічних процесів в багатогранному та багаторівневому характер і механізму слухового сприймання привело нас до робіт В.Н.Носуленка, який в рамках дослідження слухового сприймання виділяє поняття предметності та цілісності слухового образу, що мають важливе значення для формування цілісного слухового образу. Автор розглядає весь процес слухового сприймання в контексті діяльності 3 основних підсистем системи психіки людини, які задіяні в процесі слухового сприймання: в контексті когнітивної підсистеми психіки - виділення когнітивної функції слухового сприймання; в контексті комунікативної підсистеми психіки – виділення комунікативної функції сприймання; в контексті регулятивної підсистеми психіки - виділення регулятивної функції слухового сприймання [11].
В слуховому сприйнятті при виділенні 3 вищезгаданих функцій згідно конкретного звучання відбувається формуванні якостей слухового образу “як регулятора пізнавальної та практичної діяльності суб’єкта” [11; С.25].
Слухове сприймання як механізм аудіювання базується на слуховому аналізаторі і на власному накопиченому сенсорному досвіді. Б.Ф. Ломов виділяє 3 рівні психічного відображення в процесі сприймання: сенсорно-перцептивний, представницький та рівень понятійного або вербально-логічного мислення [5].
За І.А.Зимньою, механізм слухового сприймання здійснюється через “з-х рівневу модель вербально-комунікативної функції людини або вищу інтегративну функцію психічної діяльності” [6; С.5]. Перший рівень - перцептивно-моторний, який включається в процесі усного вербального спілкування через слухову та артикуляційну модальність і є рівнем переходу з акустичного коду в нервовий і навпаки, з нервового коду в акустичний . Другий рівень працює в контексті формування думок через встановлення предметно-смислових відповідностей за допомогою мовних засобів, де реалізується програма відбору потрібних вербальних знаків. Третій рівень – системо-утворюючий, де відбувається вищий синтез смислокомплексів через предметно-схематичний індивідуальний код або універсальний предметний код через розуміння предмету повідомлення і виявлення комунікативного змісту і намірів повідомлення. Всі вищезгадані рівні є одним механізмом прийому, опрацювання і подачі вербальної інформації через засоби мови як способу формування думки в усіх видах мовленнєвої діяльності [6].
Якісне сприймання іноземного мовлення залежить від акустичних особливостей та лексичного, синтаксичного, фонетичного оформлення мовлення [8].
Досліджуючи внутрішню організацію механізму сприймання, Б.Г.Ананьєв робить висновок про утворення певних міжаналізаторних інтермодальних сенсорних систем з високими рівнями інтеграцій, які переходять в перцептивні системи. Однією з таких систем є мовнослухова система, що включає власне слухові, вібраційні, гравітаційні, кінестетичні, тактильні та інші сигнали, які кодуються мовними одиницями. З мовнослуховою системою пов’язана “вербалізація всього чуттєвого досвіду людини” [1; С. 184].
Оскільки іноземне мовлення сприймається в процесі слухового сприйняття як одне ціле – важливо взяти до уваги концепцію слухового потоку. Ця концепція описана Г.А.Міллером та Г.А. Хейсе [15] для позначення суб’єктивної інтерпретації послідовності звуків, що інтерпретуються як одне ціле.
Таким чином акустична система визначає послідовність акустичних подій в процесі перцептивного злиття. Слуховий потік має свої особливості:
* Можливість фіксації уваги на даному потоці на протязі деякого часу, оскільки потік має свою тимчасову погодженість [13];
* Необхідність певного часу, щоб розділити звукову послідовність на менші потоки для аналізу перцептивною системою елементів послідовності в процесі прийняття альтернативних рішень [14];
* Неможливість одночасності уваги на різних слухових потоках [16];
* Можливість впорядкування в часі подій всередині потоку [12].
Під час формування слухового образу слухова система вибирає найкращу серед конкуруючих факторів перцептивну організацію акустичних подій.
В процесі формування образу слухової модальності відбувається 3-рівнева діяльність [10]: рівень сенсорно-перцептивних процесів, рівень уявлень, рівень понятійного мислення. На рівні сенсорно-перцептивних процесів відбувається відображення тих якостей предметів, які проявляються при їх взаємодії з органами чуттів живого організму, що забезпечує сенсорно-перцептивне орієнтування людини в навколишньому середовищі [9]. На рівні уявлень відбувається формування уявлень як наслідок нового ступеню розвитку когнітивних процесів. На основі багаторазового сприйняття предметів однієї категорії відбувається селекція їх ознак, іншими словами “схематизація предметного образу” [9; С.7].
Рівень уявлень є дуже важливою стадією, де “сукцесивний перцептивний процес трансформується в симультанний образ” [9;С.8]. Рівень уявлень має вирішальне значення для формування когнітивних карт, концептуальних моделей, наглядних схем, планів, що необхідні для виконання будь-якої діяльності.
Рівень понятійного мислення – це рівень раціонального пізнання, що визначається знаковими системами, в першу чергу мовою як носієм суспільно-історичного продукту пізнання дійсності. Саме завдяки слову як головному коду знакової системи мови формуються такі характеристики пізнання як осмислення, категоріальність, конкретизація понять і специфікація об’єкту пізнання. Слово виступає засобом трансформацій сенсорних компонентів образу з одних модальностей в інші.
У процесі аудитивної діяльності головну роль виконує слухова модальність, яка проявляється через вербально-логічний рівень відображення, що виконує організуючу та регулюючу функції в побудові образу та його стабілізації [9].
Б.Г.Ананьєв, характеризуючи специфіку вербально-логічного рівня відображення, зазначав, що в психічному розвитку людини, як і в слуховому розвитку людства тісно пов’язані дві тенденції: переведення всіх образів будь-якої модальності на зорові схеми (візуалізація чуттєвого досвіду) і розвиток сигніфікативної функції мови за допомогою абстрагуючої і узагальнюючої роботи думки. Внаслідок цього відбувається “вербалізація всього життєвого досвіду особистості” [1;С.23].
Таким чином, можна зробити висновок, що активізація механізму слухового сприймання сприяє кращому засвоєнню інформації, що веде до більш ефективного протікання та розвитку мнемічної діяльності студентів під час аудіювання іноземною мовою.
- Ананьев Б.Г. Сенсорно-перцептивная организация человека// Познавательные процессы: ощущения, восприятие. -М.: Педагогика, 1982.-С.7-32
- Еленская Л.С. Обучение аудированию на начальном этапе//Мат-ри конференции//Рогожникова Т.М.Вопросы обучения иностранным языкам:методика, лингвистика, психология. -Уфа: 2001.- 144с.
- Елухина Н.В.Интенсификация обучения аудированию на начальном этапе //Иностранные языки в школе.-1986.-№5.-С.15-20
- Жукова Е.А. Специфика аудирования как компонента профессиональной деятельности …сборник науч.трудов, выпуск 349 –Специфика обучения различным видам реч.деятельности.М.1990, 116с.
- Завалова Н.Д., Ломов Б.Ф.Пономаренко В.А.Образ в системе регуляции деятельности.- М:1986.
- Зимняя И.А. Вербально-коммуникативная функция в восприятии и порождении текста. C. 3-9 // Сборник научных трудов-выпуск 243// Механизмы порождения и восприятия текста.-М:1985.-188с.
- Зимняя И.А. Психологическая характеристика понимания речевого сообщения //Оптимизация речевого воздействия /Отв.ред.доктор техн.наук Р.Г.Котов .-М.:Наука ,1990.-240с.
- Кулиш Л.Ю. Психо-лингвистические аспекты восприятия устной иноязычной речи.Киев, Выща Школа, 1982.- 208с.
- Ломов Б.Ф., Беляева А.В., Носуленко В.Н. Вербальное кодирование в познавательных процессах. Анализ признаков слухового образа.-Москва: Наука, 1986.- 128с.
- Ломов Б.Ф., Сурков Е.Н. Антиципация в структуре деятельности.-М.: Наука, 1980. -234c.
- Носуленко В.Н. Психология слухового восприятия.-М.:Наука, 1988-216с.
- Bregman A.S., Rudnicky S.L. Auditory segregation: stream or streams?// J. Exp.Psychol.,Hum. Percept. Perform.1975.Vol.1.P.263-267
- Bregman A.S. Auditory streaming is cumulative //J. Exp.Psychol.Hum.Percept.Perform.1978.Vol.4 P. 380-387
- Dannenbring G.L.,Bregman A.S. Effect of silence between tones on auditory stream segregation // J/Acoust.Soc.Amer.1976.Vol 59.P.987-989
- Miller G.A., Heise G.A.The Trill Threshold //J.Acoust . Soc.Amer.1950.Vol.22
- Steiger H., Bregman A.S. Competition among auditory streaming, dichotic fusion, and diotic fusion //Percept. and Psychophys. 1982 Vol.32.P. 153-162