Челкак А.О. Застосування «хмари тегів» на уроках англійської мови у початковій школі

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Челкак А.О. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка

Анотація: У статті розглянуто доцільність застосування «хмари тегів» (tag cloud) у навчанні англійської мови у початковій школі. Обґрунтовано переваги згаданої технології, її плюси у порівнянні зі звичними візуальними засобами. Наведено способи та методи використання «хмари тегів» у процесі вивчення англійської мови молодших школярів.

Ключові слова: технологія, хмара тегів, англійська мова, початкова школа, молодший школяр.


Аннотация: В статье рассмотрена целесообразность применения «облака тегов» (tag cloud) в обучении английского языка в начальной школе. Обоснованы преимущества упомянутой технологии, ее плюсы в сравнении с привычными визуальными средствами. Приведены способы и методы использования «облаков тегов» в процессе изучения английского языка младшими школьниками.

Ключевые слова: технология, облако тегов, английский язык, начальная школа, младший школьник.


Annotation: The appropriateness of using «tag cloud» in the English language learning at primary school is observed in the article. The advantages of the mentioned technology in comparison with the usual visual tools are characterized. The methods and examples of using tag clouds in the English language learning process of primary school students are presented.

Key words: technology, tag cloud, English language, primary school, primary school students


Зміст

Постановка проблеми

Як відомо, застосування на уроках різних візуальних засобів, які містять необхідну інформацію, відіграє важливу роль у контексті організації та проведення занять у початковій школі. Особливо це стосується уроків англійської мови, оскільки молодші школярі оволодівають іншомовним матеріалом, що ускладнює процес сприйняття та запам’ятовування. Зазвичай, у якості подібних засобів використовують підручники, оповідання, вірші, певні картинки та шаблони з інформацією тощо. Втім, науковий прогрес сприяє розробці нових підходів до засвоєння іншомовного матеріалу учнями початкових класів. У вищезазначеному контексті великого значення набуває застосування інтерактивних та інформаційно-комунікативних технологій. Відтак, однією з найефективніших інноваційних технологій у навчанні англійської мови сьогодні може стати застосування «хмари тегів».


Аналіз досліджень

Теоретичною основою запровадження інтерактивних методів навчання, різновидом яких є «хмара тегів» займалися М.М. Поташник, В. Гузєєв, А. Гіну, О. Пометун, Л. Пироженко, А. Фасоля. Аспект застосування «хмари-тегів» на уроках іноземних мов представлений у дослідженнях С. Малій, І.М. Безкровної, І.О. Власової, Г. Аствацатурова та М. Бенігні.


Постановка мети дослідження

Вітчизняна шкільна вчительська спільнота заговорила про «хмари тегів» відносно нещодавно, щоправда про конкретні методи використання та інтеграції досліджуваної технології у навчальний процес або не говорили зовсім, або зупинялися на цьому питанні частково, що й зумовлює актуальність представленої статті.

Метою статті є обґрунтування доцільності застосування «хмари тегів» на уроках англійської мови у початковій школі.


Виклад основного матеріалу

Сьогодні у зв’язку із залученням зарубіжного досвіду, а також популярністю застосування інтерактивних та інформаційно-комунікативних технологій все більше уваги надають різноманітним Інтернет-ресурсам, а також інноваційним технологіям у навчанні іноземних мов, однією з яких є «хмара тегів».


Добре розвинуті пізнавальні можливості та психологічні особливості молодших школярів, візуальні і змістовні характеристики діяльності зі створення «хмари тегів» зумовили появу припущення про те, що згадану технологію можна застосовувати в процесі вивчення англійської мови в початковій школі. Особливо необхідно відзначити той факт, що в учнів початкової школи переважає наочно-образне мислення. Це часто ускладнює роботу з текстовою інформацією за умови відсутності ілюстрацій до них. Хоча сучасні підручники пропонують великий обсяг різноманітного ілюстративного матеріалу, але цього недостатньо [1].


Отже, хмара тегів — це візуалізація частоти слів у тексті у вигляді зваженого списку (тегів, ключових слів). Ключові слова найчастіше представляють собою окремі поняття і важливість кожного ключового слова позначається розміром шрифту або кольором. Останнім часом ця технологія все частіше використовується для візуалізації тематичного контенту, особливо це стосується інтернет-ресурсів. Розмір шрифту слів відображає їх частоту використання в тексті, матеріалі, теоретичному параграфі і т.п. Чим більше шрифт, тим більше частота використання.


«Хмара тегів» почала активно застосовуватись у зв’язку з розвитком сайтів орієнтованих на соціальний трафік. В першу чергу, мова йде про соцмережі та подібні ресурси, які частково функціонують у такому форматі. «Хмара тегів» відрізняється від Text Cloud (Word Cloud) відображенням рівня популярності з подальшим перенаправленням на посилання, які прикріплені до них. На жаль, згаданий прийом все ще рідко позиціонують як інструмент досягнення навчальних цілей [8].


Простота створення, варіативність та можливість безмежного коригування — це значні переваги застосування «хмари тегів» у процесі уроку та позашкільного навчання учнів початкової школи. На сьогодні в мережі Інтернет існує чимало спеціальних «генераторів», за допомогою яких абсолютно безкоштовно у режимі онлайн можна створювати різноманітні варіації «хмар тегів». Все, що вимагається від вчителя — це вставка тексту в генератор. Ресурс автоматично сканує заданий текст/розділи/категорії, визначаючи частоту вживання в текстах тих або інших слів і потім будує з них «хмару», розмір якої пропорційний частоті їх вживання в змісті тексту. Зображення, отримане за допомогою ресурсу для створення «хмари тегів» можна надрукувати для застосування в класі, зберегти як скріншот для висвітлення на мультимедійній дошці або в галереї програми на сайті і презентувати в класі, якщо школа має стабільне та безперешкодне Інтернет-з'єднання. Також іншомовні «хмари теги» для школярів-початківців можна зберегти у відповідному розділі шкільного сайту [5].


Для створення «хмари тегів» користуються онлайн-генераторами. Мова йде про такі веб-ресурси, як: www.jasondavies.com, www.abcya.com, www.tagxedo.com, www.wordle.net, www.worditout.com, www.tagcrowd.com і т.д.


У будь-який час у процесі користування згаданими генераторами, можна додати в «хмару» більше тегів шляхом завантаження списка слів у текстове поле, тобто є нагода не витрачати час на набір тексту. На подібних ресурсах є багато варіантів для створення макета «хмари тегів» (вертикальний, горизонтальний, половина на половину і т.д.), шрифту і палітр кольорів. Можна обмежити кількість слів, додати або видалити по одному слову — кількість операцій достатньо велика [6].


Кольорові «хмари тегів» захоплюють погляд до і допомагають молодшим школярам налаштуватись та зосередитись на матеріалі. «Хмара» містить в собі як візуальну інформацію (наприклад, форма хмари), так і смислове навантаження – сам текст.


Можливості застосування «хмари тегів» на уроках англійської мови у початковій школі пов'язані з тим, що:

- в «хмару» можна записати тему уроку, яку учні повинні визначити;

- «хмара» виступає в якості опорного конспекту;

- можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку;

- створити словникову «хмару» на основі невеликих нещодавно вивчених навчальних текстів і попросити учнів пригадати, про що були ці тексти [5].


Робота над «хмарою» будується за певними етапами: введення поняття, визначення ключових слів по вихідним параметрам, підбір образу, створення хмари. Порядок етапів може змінюватися в залежності від шляху формування поняття – дедуктивного або індуктивного.


«Хмара тегів» — це ідеальний інтерактивний інструмент, який дозволяє використовувати різні комбінації навчальних дій. Зокрема, частина з них буде охарактеризована нижче:

- повторення та закріплення матеріалу. Цікавою ідеєю є створення своєрідного «банку хмар», який буде накопичуватися впродовж семестру. Як варіант, ці «хмари тегів» можна роздрукувати і пропонувати учням обирати по черзі, щоб вони згадували та закріплювали пройдені правила, слова і т.д.;

- порівняння текстів – створення «хмар тегів» зі словами з різних текстових жанрів, напрямів, категорій, для з’ясування, що об'єднує слова тієї чи іншої «хмари», до якої категорії вони можуть відноситись і т.д. Інший варіант - створення «хмар» різних нескладних текстів за однією темою та опрацювання їх у парах або групах [3];

- реконструкція діалогу – створення «хмари» діалогу для учнів з метою реконструювання діалогу або швидкого запам’ятовування;

- короткі вірші (haiku) – створення короткого вірша у стилі японського хайку за допомогою слів з «хмари». Наприклад: Easter bunny hides. Kids look everywhere (рис. 1);

Chelkak 1.png

Рис.1 Приклад застосування «Хмари тегів» для створення хайку.


- розповідь про себе – створення молодшими школярами невеликого тексту про себе, а потім перетворення його в «хмару» слів. Також діти можуть обмінюватися «хмарами», щоб представити себе один одному. Наприклад: I am a boy. My name is Tom. I like my name. My grandfather gave me this name. I am seven years old. My mother is a housewife. She works at home. My father is a serviceman; або характеристика особи шляхом створення «хмари» з вмістом прикметників для опису характеру;

- зайве слово – «хмара тегів», яку варто складати зі слів, серед яких одне зайве. Таким чином стимулюється мислення учнів, закріплюється переклад та значення тих чи інших англійських слів. Школярі можуть розгадувати «хмари» парами або невеликими групами. Наприклад: cow – dog – mouse – book [5];

- вивчення частин мови – створення «хмари тегів» з різних частин мови (прикметників, іменників, дієслів і прислівників) з конкретної теми, з подальшим їх групуванням у різні категорії;

- синоніми/антоніми – робота в парах з опрацюванням синонімів або антонімів. Наприклад: Beautiful (Attractive, Pretty, Lovely). Intelligent (Smart, Bright, Brilliant, Sharp) (рис. 2);

Chelkak 2.png

Рис.2 Приклад застосування «Хмари тегів» для роботи з синонімами.

- розуміння — створення «хмари», яка буде складатися з вивчених та незнайомих слів. У такий спосіб можна поповнювати словниковий запас та розвивати навичку розуміння незнайомих слів при незнанні конкретного перекладу;

- попереднє читання - перед читанням вставити текст в генератор «хмари тегів». Запитати учнів, про що може йти мова у тексті, який будуть читати і т. ін. [7];

- попереднє ознайомлення з новою темою - розміщення плану уроку в «хмарі». За необхідності можна зробити гіперпосилання - переходи на окремі пункти плану та прикріпити завдання до кожного з них;

- групові «хмари тегів» - кожна група/пара вводить певну кількість слів, пов'язаних з досліджуваною темою, або за наданим для виконання завданням. Можна використовувати додаткові інструменти які могли б ранжувати слова певного кольору або розміру;

- аналіз правопису - подати в «хмарі» досліджувані слова і звернути увагу на їх правопис;

- переклад та засвоєння транскрипції - помістити в одну «хмару» слова англійською та українською мовою або транскрипції іноземних слів. Запропонувати учням з'єднати слова з перекладом чи знайти необхідну транскрипцію [9].


Застосування «хмари тегів» доцільно на всіх етапах роботи на уроках англійської мови: на початковому етапі, на етапі закріплення та контролю. Також учитель може залежно від технічних можливостей школи, організовувати роботу над «хмарою» фронтально, індивідуально і по групах.


Кожен вчитель з англійської мови, може обрати чи розробити свій власний метод, в основі якого лежить застосування технології «хмари тегів». Крім того, сервіси створення «хмар» настільки прості, що користуватися ними може будь-яка дитина, яка має елементарні навички роботи з Інтернет-сервісами.


Висновок

Візуалізація досліджуваних понять, критичне осмислення визначень, опора на образи і асоціації, розвиток інформаційної культури та творчого мислення визначають переваги застосування «хмари тегів» у процесі викладання англійської мови в початковій школі через реалізацію принципів інформаційно-комунікативного та інтерактивного навчання, технології розвитку критичного мислення. Інтерактивне навчання реалізується через залучення школярів до роботи над змістом «хмар тегів» з їх безпосередньою участю в опрацюванні матеріалу для онлайн-генераторів та вибору «образу» майбутньої «хмари». Не можна не відзначити той факт, що в період сучасної модернізації початкової освіти застосування інтерактивних технологій у процесі викладання дуже актуальне.


Таким чином, не абсолютизуючи значення вищезазначеної технології, можна зробити висновок про широкі можливості її застосування в процесі викладання англійської мови в початковій школі, пов'язані з поєднанням в застосуванні одного дидактичного засобу умовно-графічної і мультимедійної наочності, інформаційно-комунікативної та інтерактивної технологій.


Перспективою подальших досліджень вважаємо детальний аналіз дидактичних можливостей застосування «хмари тегів» на прикладі кожного окремого виду мовленнєвої діяльності на уроках іноземних мов у початковій школі.


Список використаних джерел

  1. Аствацатуров Г. Максимум способов использования инструмента облако слов. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://pedsovet.org/dnevniki/tehnologii/maksimum-sposobov-ispolzovaniya-instrumenta-oblako-slov
  2. Безкровна І.М. Хмара слів як засіб візуального аналізу текстів в навчальному процесі. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://timso.koippo.kr.ua/hmura12/2016/10/16/hmara-sliv-yak-zasib-vizualnoho-analizu-tekstiv-v-navchalnomu-protsesi/
  3. Власова І.О. Хмара слів (тегів) як засіб візуального аналізу текстів в навчальному процесі. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://viakiev.blogspot.com/2015/10/blog-post.html
  4. Вяземский Е.Е. Теория и методика преподавания истории / Е.Е.Вяземский, О.Ю. Стрелова. - М.: Гуманит. изд. Центр ВЛАДОС, 2003. – 384 с.
  1. Крюкова О.Ю. Використання «хмари слів» при роботі з суспільствознавчої термінологією на уроках історії в початковій школі // Молодий вчений. - 2014. - №11. - С. 8-10.
  2. Крюкова О.Ю. Использование «облака слов» на уроках литературного чтения в начальной школе. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://nsportal.ru/nachalnaya-shkola/chtenie/2014/11/30/ispolzovanie-oblaka-slov-na-urokakh-literaturnogo-chteniya-v
  3. Малій С. Використання ІКТ на уроках англійської мови. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://urok-ua.com/vykorystannya-text-clouds-word-clouds-na-urokah-inozemnoji-movy/
  4. Чернова, Г.А. Методика преподавания обществознания в начальной школе / Г.А.Чернова, Л.Г. Жукова, И.В. Митюкова. – М.: Издательский центр «Академия», 2008. – 240 с.
  5. Benigni M. Improve Writing and Reading Comprehension Using Word Clouds. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://tlt.cofc.edu/2011/08/17/improve-writing-and-reading-comprehension-using-word-clouds/


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама