Хіжінська Я.В. Застосування Інтернет-ресурсів у навчанні іншомовної граматики учнів 4 класу
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Хіжінська Я.В. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка
Анотація: У статті уточнено поняття «Інтернет-ресурси», здійснено аналіз сайтів, які можна застосовувати у процесі вивчення граматики, за такими критеріями як: можливість завантажити матеріали; надійність, достовірність інформації; наявність теоретичного матеріалу; наявність практичних завдань з граматики; структуризація матеріалу; дизайн; мультимедійні можливості; можливість виконання завдань он-лайн, автоматична перевірка та обробка результатів; необхідність реєстрації; функція збереження результатів; орієнтація на учнів початкової школи; розподіл за рівнями.
Ключові слова: Інтернет-ресурси, граматика, іноземна мова, початкова школа, критерії.
Аннотация: В статье уточнено понятие «Интернет-ресурсы», проведен анализ сайтов, которые можно использовать при изучении грамматики, по таким критериям как: возможность загрузить материалы; надежность, достоверность; наличие теоретического материала; наличие практических задач по грамматике; структуризация материала; дизайн; мультимедийные возможности; возможность выполнения задач онлайн, автоматическая проверка и обработка результатов; необходимость регистрации; функция сохранения результатов; ориентация на учеников начальной школы; распределение по уровням.
Ключевые слова: Интернет-ресурсы, грамматика, иностранный язык, начальная школа, критерии.
Annotation: The concept of «Internet – Resources» is specified, the analysis of websites that can be used in the process of grammar studying is provided, according to the following criteria: the possibility to download materials; reliability of information; availability of theoretical material; availability of practical grammar tasks; structuring of materials; design; multimedia features; ability to perform tasks online, automatic assessment and processing results; the need for registration; save function; focus on pupils of primary school students; distribution of levels.
Key words: Internet-resources, grammar, foreign language, primary school, criteria.
Зміст |
Постановка проблеми
Актуальність у вивченні іноземних мов (ІМ) зростає з кожним днем. Сьогодні, цей напрям є одним із пріоритетних в освіті. Підтвердження вищезазначеному знаходимо в Державному стандарті загальної початкової освіти [2], у якому встановлене обов’язкове вивчення англійської мови (АМ) з 1-го класу. Все це зумовлює пошук нових та осучаснення старих методів та форм роботи з учнями початкової школи (ПШ), що сприятимуть більш ефективному засвоєнню матеріалу.
Одним з таких методів сьогодні є застосування Інтернет-ресурсів на уроках іноземних мов у ПШ, що надає можливість покращити якість засвоєння інформації, сприяє вирішенню різноманітних дидактичних завдань, таких як: удосконалення лексичної і граматичної компетенцій, умінь і навичок учнів в аудіюванні, читанні, писемному та усному мовленні. Проте, серед великого переліку сайтів, важко виокремити той, який відповідає поставленим завданням, зокрема спрямуванню на формування іншомовних граматичних навичок, що актуалізує потребу їх аналізу та актуальність представленої статті.
Аналіз досліджень
Аналіз літератури виявив, що дослідженням різних аспектів застосування інноваційних технологій у навчанні ІМ займались багато вітчизняних і зарубіжних дослідників, серед яких: підготовкою вчителів початкової школи до їх застосування опікувались науковці Л. Морська, О. Котенко, Л. Петрик, Ю. Руднік; проблемами застосування комп’ютера у процесі навчання учнів ПШ – А. Єршова, В. Андрієвська, Й. Ривкінд, Н. Толяренко, В. Шакотько, Г. Стеценко та ін.; питаннями використання інформаційних технологій, зокрема, Інтернет-технологій – Н. Борисенко, М. Євстигнєєв, Н. Калиненко, Т. Степанченко, Г. Рогова, А. Баранов, П. Сисоєв, С. Тітова, Н. Фоміних; питанням розробки освітніх електронних ресурсів – О. Башмакова, О. Осіна, А. Рудакова.
Аналіз застосування Інтернету і комп’ютерних інформаційних технологій у навчальному процесі представлено у чисельних дослідженнях (В. Коломієць, Т. Коваль, А. Литвин, Е. Полат, О. Тарнопольський та ін.). Аспект застосування Інтернет-ресурсів у процесі вивчення ІМ увійшов у коло наукових інтересів таких науковців, як-от: О. Агапова, Н. Апатова, В. Вільямс, В. Гриценко, Г. Громов, Г. Клейман, А. Кузнецова, Б. Хантер, Ф. Шолохович та інші.
Проаналізувавши наукові доробки вітчизняних і зарубіжних учених, стало зрозумілим те, що незважаючи на ступінь дослідженості та актуальності проблеми, сегмент застосування Інтернет-ресурсів у навчанні іншомовної граматики учнів 4 класу у літературі представлено не в повній мірі.
Постановка мети дослідження
Метою статті є проаналізувати та порівняти Інтернет-ресурси, які можуть бути застосовані у навчанні іншомовної граматики учнів 4 класу за визначеними нами критеріями, визначити їх переваги та недоліки.
Виклад основного матеріалу
ХХІ століття – період глобалізації та інформатизації, епоха змін, перш за все – технологічних. Змін, що призвели до перетворень в сфері освіти, які торкнулися і навчання ІМ в ПШ. Сьогодні, Інтернет-ресурси все частіше застосовуються для реалізації навчальних потреб, для розвитку навичок аудіювання, читання, письма або говоріння, а й для розширення знань про країну досліджуваної мови, про її культурну спадщину, традиції і звичаї. Інтернет-ресурси виступають свого роду як «сховищем» автентичних матеріалів з необмеженим доступом до них. Очевидним є і той факт, що різні засоби мультимедійних технологій, зокрема Інтернет, «розширюють можливості вчителя, оптимізують вивчення мов, роблять його цікавим процесом відкриття незвіданого світу іноземної мови і культури» [1, с. 116].
Відтак відбувається активне впровадження в освітню діяльність нових інформаційних технологій, таких як застосування Інтернет-ресурсів, навчальних комп'ютерних програм і т. д. Визначень поняття «Інтернет-ресурси» у нормативних документах та науковій літературі існує досить багато. Але єдиної думки серед науковців щодо тлумачення цього соціального феномена ще немає. Перш за все, це поняття входить у комплекс «Інтернет-технології», під яким прийнято розуміти «сукупність форм, методів, способів, прийомів навчання ІМ із застосуванням мережі Інтернет» [8, с. 11].
Щоб зрозуміти значення терміну «Інтернет-ресурси», проаналізуємо сутність поняття «ресурс». Вищезазначене поняття тлумачиться як джерело, запас чого-небудь. У зв’язку з вищезазначеним інформаційні ресурси розуміємо як запас, джерело інформаційних даних (книги, журнали, статті, словники, енциклопедії та інше).
У онлайн-словнику [3] знаходимо таке визначення терміну «Інтернет-ресурси» – це сукупність інтегрованих засобів технічного і програмно-апаратного характеру, а також інформації, призначеної для публікації у Всесвітній павутині. Інтернет-ресурс може містити інформацію в текстовій, графічній та мультимедійній формі.
Стеценко Г.В. наголошує на тому, що Інтернет-ресурси це інформаційні дані, що можуть бути подані у вигляді текстових, графічних, звукових, відео форматах або їх комбінацій, які відображають певну предметну галузь освіти та призначені для забезпечення процесу навчання людини, формування її знань, умінь та навичок [9. c. 1].
Таким чином, визначаємо, що «Інтернет-ресурси» – це інформаційні дані, розміщенні у веб-просторі локальної чи глобальної мережі у вигляді різних форматів (тексту чи мультимедійній формі).
Популярність застосування Інтернет-технологій на уроках ІМ пояснюється тим, що вони надають можливість реалізувати такі педагогічні завдання, як розвиток та становлення особистості учня, підготовка його до самостійної діяльності в умовах інформаційного суспільства; реалізація соціального замовлення, зумовленого інформатизацією сучасного суспільства; гуманітаризація та гуманізація навчального процесу та інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу [10, с. 24-26]. Проте одним із важливих факторів, на який мають звертати увагу вчителі початкових класів застосовуючи Інтернет-ресурси на уроках ІМ є обмеженість у часі, оскільки враховуючи санітарно-гігієгічні умови учні ПШ не можуть працювати за комп’ютером більше ніж 15 хв [5, с. 75].
Окрім того, до позитивних можливостей Інтернет-технологій Руднік Ю.В відносить: створення підкастів (автентичних, викладацьких, студентських), ведення блогів, використання на уроках електронних бібліотек, енциклопедій, словників та ін. [7, c. 165-166].
Разом з тим варто акцентувати увагу саме на вивченні граматичного матеріалу. Котенко О.В. наголошує на тому, що граматика це своєрідний каркас на якому тримається лексика, тому оволодіння граматичною компетенцією, а саме здатність розпізнавати, продукувати певні граматичні конструкції і ефективно використовувати їх у процесі комунікації є необхідною умовою успішного використання ІМ як засобу спілкування [4, с. 139].
У Програмі з ІМ для 4 класу за новим Держстандартом [6] знаходимо основні позиції з граматики, якими мають оволодіти учні 4 класу. У звичайних школах це: часи - Present Continuous, Present Perfect., структура to be going to; іменник - однина, множина; прикметник - ступені порівняння; займенники -особові, присвійні, вказівні; артикль - означений, неозначений; числівник - 1—100, порядкові числівники; питальні слова (в складі структур):What? Where? When?How? How much? How many?; сполучник: then, or, because, but; безособові речення типу It’s sunny. Для реалізації цих позицій на уроках ІМ вчителю доцільно застосовувати різні Інтернет-ресурси.
Для здійснення аналізу були обрані такі Інтернет-ресурси, як-от: English-test.net, Tolearnenglish.com, Grammar-quizzes.com, Englishgrammarsecrets.com, Autoenglish.org, Englisch-hilfen.de. З метою реалізації вищезазначеного завдання було визначено такі критерії: можливість завантажити матеріали; надійність, достовірність інформації; наявність теоретичного матеріалу; наявність практичних завдань з граматики; структуризація матеріалу; дизайн, мультимедійні можливості; можливість виконання завдань он-лайн, автоматична перевірка та обробка результатів; необхідність реєстрації; функція збереження результатів; орієнтація на учнів ПШ; розподіл за рівнями.
Результати можна побачити у таблиці (рис. 1.). Варто зазначити, що до аналізу не ввійшли програми типу Duolingo, LinguaLeo, LingQ, Rosetta Stone та ін. - оскільки вони спрямованні на формування іншомовної комунікативної компетенції в комплексі усіх чотирьох видів мовленнєвої діяльності, а не лише граматичного аспекту.
З таблиці бачимо, що найбільш оптимальними та зручними для підготовки вчителя до уроку АМ будуть Інтернет-ресурси Tolearnenglish.com та Autoenglish.org, оскільки вони повністю відповідають вищеперерахованим критеріям.
Для застосування ресурсів у якості домашнього завдання, самостійного ознайомлення та опрацювання матеріалу для учнів ПШ доцільними будуть: Englishgrammarsecrets.com, Autoenglish.org та Tolearnenglish.com., оскільки учні можуть обрати рівень складності (Beginners-Intermediate-Advanced), перевірити як всі, так і кожне завдання окремо, без допомоги вчителя.
Можливість завантажити матеріали представлена на усіх вищезазначених сайтах, за виключенням Englishgrammarsecrets.com, який дозволяє лише його перегляд. Кожен із обраних Інтернет-ресурсів є популярним серед користувачів, про що свідчить надійність та достовірність розміщеної інформації.
Аналізуючи змістове наповнення ресурсів, варто відзначити їх цілісність, що передбачає наявність як теорії (яку можна переглянути або прослухати, окрім Englishgrammarsecrets.com та Englisch-hilfen.de) так і практичних завдань, які можна виконати он-лайн, відразу отримавши результати своєї роботи, які на Tolearnenglish.com та Autoenglish.org можна зберегти та поділитися з іншими.
Щодо критерію «дизайн» робимо висновок, що на усіх запропонованих ресурсах ураховано індивідуальні особливості учнів ПШ, про що свідчить витриманість кольорів, застосованих у оформленні сайтів. Ще одним плюсом є розміщення іншомовного граматичного матеріалу, який зручно структурований відповідно до часів та тем. Проте на відміну від інших, Інтернет-ресурси Grammar-quizzes.com та Englisch-hilfen.de не пропонують розподілу матеріалу за рівнями. До того ж, необхідність у реєстрації для отримання доступу до матеріалів вимагає лише ресурс Englishgrammarsecrets.com.
Отже, безумовною перевагою вищезазначених Інтернет-ресурсів є те, що граматичні структури засвоюються імпліцитно (шляхом сприймання мовленнєвих зразків у комунікативних ситуаціях), а мовна компетенція (граматична правильність мовлення) формується за рахунок багаторазового вживання мовленнєвих структур. Оскільки ми мали змогу побачити завдання на введення мовленнєвих зразків в ситуацію, майже всі приклади граматичних структур - представлені у реченнях. Не можна не згадати про широкі мультимедійні можливості. Більшість теорії подана у відео- та аудіо матеріалах.
Висновок
У межах статті було проаналізовано представлені в мережі Інтернет-ресурси за визначеними нами критеріями. Ми дійшли висновку, що English-test.net, Tolearnenglish.com, Grammar-quizzes.com, Englishgrammarsecrets.com, Autoenglish.org, Englisch-hilfen.de є оптимальними для використання вчителями ПШ на уроках ІМ у 4 класі у процесі вивчення граматики, відповідно до вимог зазначених у програмі.
Не зважаючи на здійснений аналіз Інтернет-ресурсів за представленими критеріями, формат статті не вичерпує дослідження проблеми. Перспективою подальших досліджень вважаємо розробку більш детальних критеріїв для порівняння та включення інших Інтернет-ресурсів, розширення вікової категорії учнів, та залучення до аналізу інших видів мовленнєвої діяльності.
Список використаних джерел
- Ажель Ю.П. Особливості впровадження Інтернет-технологій в організацію самостійної роботи студентів при навчанні іноземним мовам [Текст] / Ю.П. Ажель // Молодий вчений. - 2011. - №6. Т.2. - С. 116-119.
- Державний стандарт початкової загальної середньої освіти/ – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/images/files/doshkilna-cerednya/serednya/derzh-standart/derj_standart.doc.
- Інтернет-словник. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://glossary-internet.ru/terms/И/4696/
- Котенко О. В. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. В. Котенко, А. В. Соломаха [та ін.]. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. – 356 с. Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua/4181/7/O_Kotenko_Metodyka_IM_2013_FLMD_PI.pdf
- Лещук І. М. Кабінет інформатики. — Х. : Вид. група «Основа», 2010. — 205, [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://alenadanilets.ucoz.ua/Pidruchnuku/kabinet-informatiki.pdf
- Програма з іноземних мов для 1-4 класів за Новим держстандартом. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://old.mon.gov.ua/images/files/navchalni_programu/2012/inozem/im.pdf
- Руднік Ю.В. Інноваційні технології навчання іноземних мов / Ю.В. Руднік // Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки: матер. ІV щорічної Всеукр. наук.-практ. конф. 27 березня 2014 р. / М-во освіти і науки України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, Благод. фонд сприян. розв. освіти ім. Б.Грінченка; за заг. ред. Огневʼюка В.О.; [редкол.: В.О. Огневʼюк, Л.Л. Хоружа, Н.М. Віннікова, О.В. Дудар]. – К.: Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2014. – 280 с. Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua/3549/1/Y_Rudnik_DMUuKRSN_14_FLMD_PI.pdf.pdf
- Сисоєв П.В. Методика навчання іноземних мов з використанням інформаційно-комунікаційних Інтернет-технологій / П.В. Сисоєв. - M .: Глоса - Прес, 2010. – 11 с.
- Стеценко Г.В. Проектування та використання освітніх веб-ресурсів майбутніми учителями інформатики // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія №2. Комп'ютерно-орієнтовані системи навчання: 36. наукових праць /Редрада. - К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2008. - № 6 (13). - 182 с. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ii.npu.edu.ua/files/Zbirnik_KOSN/13/09.pdf
- Фоміних Н. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології у викладанні філологічних дисциплін: навчально- методичний посібник / Н. Ю. Фоміних. – Севастополь: Рібест, 2010. – 196 с. – с.24-26. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.uabs.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/9061/1/Fominykh_article.pdf