Тітова О.В. Застосування лексичних ігор у навчанні англійської мови молодших школярів

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Тітова О.В. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціальність «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті висвітлено доцільність застосування ігрових методів навчання в освітньому процесі з іноземної мови в початковій школі; розкрита сутність поняття «гра»; розглянута специфіка організації та проведення лексичних ігор на уроках англійської мови в початковій школі; доведено, що лексичні ігри є ефективним методом навчання іншомовної лексики молодших школярів, оскільки їх застосування створює атмосферу психологічного комфорту.

Ключові слова: гра, лексичні ігри, ефективний метод, навчання іншомовної лексики, іншомовна лексична компетенція, молодші школярі, уроки англійської мови.


Аннотация: В статье освещена целесообразность применения игровых методов обучения в образовательном процессе по иностранному языку в начальной школе; раскрыта сущность понятия «игра»; рассмотрена специфика организации и проведения лексических игр на уроках английского языка в начальной школе; доказано, что лексические игры являются эффективным методом обучения иноязычной лексики младших школьников, поскольку их использование создает атмосферу психологического комфорта.

Ключевые слова: игра, лексические игры, эффективный метод, обучение иноязычной лексики, иноязычная лексическая компетенция, младшие школьники, уроки английского языка.


Annotation: The article highlights the expediency of the game teaching methods application into the educational foreign language process in primary school; the essence of the concept “game” is disclosed; the specificity of vocabulary games organization and conducting at English classes in primary school is examined; vocabulary games are proved to be an effective method of teaching foreign language vocabulary to primary school students, since their application creates an atmosphere of psychological comfort.

Key words: game, vocabulary games, effective method, teaching foreign language vocabulary, foreign language lexical competence, primary school students, English classes.


Зміст

Постановка проблеми

В умовах реформування освітньої системи в Україні значне місце належить пошуку ефективних методів і засобів навчання, розробці методичних систем, технологіям викладання, підвищенню дієвості навчання в цілому. Сучасна початкова школа потребує таких методів навчання, які б допомогли не тільки якісно навчати, а й, в першу чергу, формувати базові засади особистості молодшого школяра, як от самосвідомості, довільної поведінки, національно-культурного самоусвідомлення, творчого ставлення до дійсності, досвіду соціальної взаємодії, комунікативних умінь, емпатії тощо [1, с. 139].


На уроці англійської мови в початковій школі особливе місце займають форми занять, що забезпечують активну участь в уроці кожного учня, сприяють формуванню інтересу і прагненню вивчати означену мову. Вчитель має виховати в молодших школярів позитивне ставлення до предмета, умотивувати необхідність і значущість володіння англійською мовою як неповторним засобом міжкультурного спілкування.


Ці завдання можна вирішити, на нашу думку, за допомогою застосування ігрових методів навчання. Відомо, що гра – особливо організоване заняття, що вимагає напруги емоційних і розумових сил дошкільника. Цінним для нашого дослідження є твердження В. О. Сухомлинського про те, що «Без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку. Гра – це величезне світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається живлющий потік уявлень, понять про навколишній світ. Гра – це іскра, що запалює вогник допитливості» [2, с. 4]. Виходячи з особливостей психологічного розвитку молодших школярів, а саме переваги емоційної сфери над інтелектуальною та переваги мимовільного запам’ятовування, ми вважаємо, що на всіх етапах формування в учнів іншомовної лексичної компетенції доцільно використовувати різноманітні ігри, пісні, римівки, лічилки та вірші, зміст яких відображає різні сфери шкільного життя, побут, розпорядок дня учнів, календар, погодні, умови тощо. Діти люблять усе ритмічне та музичне, а тому засвоюють матеріал легко й швидко, оскільки отримують від цього задоволення [3, с. 135].


Аналіз досліджень

Аналіз психолого-педагогічних джерел виявив, що проблема застосування ігрових методів навчання на уроках англійської мови в різних типах навчальних закладів стала предметом дослідження як вітчизняних, так і зарубіжних науковців, зокрема М. А. Ариян, К. М. Валуєвої, М. О. Бурлакова, В. А. Артемова, О. В. Станішевської, Н. Н. Прусакова, Л. С. Панової, Р. П. Мільруда, Г. Б. Німчук, В. М. Яніної, В. С. Цетліна, Ш. О. Амонашвілі, П. І. Підкасистого, Т. М. Шкваріної, Н. М. Бібік, І. Д. Беха та інших.


Кожний із науковців викладає свій авторський підхід до вирішення проблеми ефективного застосування ігрових методів навчання на уроках англійської мови, але всі вони єдині в твердженні, що школа повинна підготувати своїх учнів до спілкування в реальних життєвих ситуаціях, навчити здобувати знання самостійно з метою вдосконалення в галузі обраної майбутньої професії. Звідси, потреба в широкому застосуванні інтерактивних форм навчання та ігрових методів на уроках англійської мови в початковій школі, що наближують учнів до умов реального спілкування.


Постановка мети дослідження

Метою статті є висвітлення доцільності застосування ігрових методів навчання в освітньому процесі з іноземної мови в початковій школі, розкриття сутності поняття «гра» та визначення специфіки організації та проведення лексичних ігор з метою формування іншомовної лексичної компетенції молодших школярів.


Виклад основного матеріалу

Навчання лексики займає чи не найважливіше місце у навчанні англійської мови на початковому етапі і вчитель повинен всіляко заохочувати бажання молодших школярів вивчати мову. Відтак, в процесі формування в учнів іншомовної лексичної компетенції доцільно використовувати різноманітні ігри. С. А. Шмаков зазначає, що сьогодні рідко хто з педагогів не розуміє значення гри, але мало хто робить гру союзницею своєї нелегкої праці, хоча гра – це перевірка дитини на практиці: гри бояться тому, що в ній потрібно самому вчителю грати, а це не легко, але необхідно [5, с. 3].


Наше дослідження вимагає розкриття сутності поняття «гра», тому звернемось до деяких лексикографічних джерел. Так, «Енциклопедія освіти» під ред. В. Кременя подає таке визначення концепту «гра» – «вид креативної діяльності людини, у процесі якої в уявній формі відтворюються способи дій з предметами, стосунки між людьми, норми соціального життя та культурні надбання людства, які характеризують історично досягнутий рівень розвитку суспільства» [1, с. 139].


Варто додати, що у початковій школі гра використовується як метод, що має великий педагогічний потенціал і найбільшою мірою створює для дітей атмосферу психологічного комфорту. Отже, в процесі гри формування лексичних навичок відбувається в захоплюючій для молодших школярів формі. Ігри розвивають спостережливість у школярів, пожвавлюють урок, підвищують інтерес до вивчення англійської мови.


Зауважимо, що гра на уроці англійської мови – це ситуативно-варіативна вправа, де створюється можливість для багаторазового повторення лексичної одиниці. Лексичні ігри сприяють більш швидкому і міцному запам’ятовуванню іншомовних слів, словосполучень та речень, особливо якщо знання цього матеріалу є обов’язковою умовою виграшу. Правила гри, що варто пояснювати рідною мовою молодших школярів, та дидактичні матеріали для гри повинні бути простими. Цих принципів необхідно дотримуватися, щоб не заплутати учнів у правилах, обладнанні, самому процесі гри.


Варто також додати, що лексичні ігри застосовують на будь-якому етапі формування в молодших школярів іншомовної лексичної компетенції (як на етапі введення лексичного матеріалу, так і на етапах його закріплення та активізації) з такими цілями:

– ознайомлення учнів з новими лексичними одиницями та їх сполучуваністю;

– тренування учнів у вживанні лексичних одиниць у ситуаціях, наближених до реальних;

– активізація мовленнєвої діяльності учнів;

– розвиток мовної реакції [3, с. 135].


На нашу думку, лексична гра повинна не тільки займати важливе місце на уроці англійської мови, але і бути його стрижнем. Треба прагнути до того, щоб ігровий елемент був присутній на всіх етапах уроку англійської мови та створював загальну ігрову атмосферу. Лексичні ігри сприяють невимушеному багаторазовому повторенню слів певної теми і, тим самим, їх запам’ятовуванню. Адже, просте повторення іншомовних слів за вчителем є нудним та стомлюючим. Гра ж активізує процеси пам’яті молодших школярів, їх розумову та мовленнєву активність, спрямовану на засвоєння нових лексичних одиниць, створює атмосферу суперництва та співпраці.


Пропонуємо вашій увазі декілька лексичних ігор, що можна застосовувати на різних етапах засвоєння іншомовної лексики у початковій школі.


“Colours” (лексична гра на повторення назв кольорів). Перед грою вчитель розучує з учнями вірш:

I see something yellow, yellow, yellow,

I see something yellow.

Guess what it can be!


Учитель пояснює учням, що замість слова yellow можна вжити будь-яке інше слово, що означає колір. Після того, учитель повторює з учнями назви вивчених кольорів і кладе на стіл кілька малюнків, на яких зображено предмети різних кольорів. Учні по черзі підходять до столу і повторюють вірш, замінюючи в ньому назву кольору і показуючи класу малюнок, виконаний у цьому кольорі. Хто робить це правильно, отримує бал або фішку. Перемагає той, хто набере найбільшу кількість балів або фішок [4, с. 19].


“I spy” (лексична гра, що значною мірою сприяє розвитку кмітливості та допомагає учням закріпити алфавіт і лексичні одиниці). Учитель розкладає перед учнями картки й говорить: “I spy with my little eye a word that begins with letter S (e.g. sun)”. Учні дивляться на картки й угадують слово; той учень, який вгадав слово, забирає картку собі. Перемагає той, хто збере найбільше карток.


“Snowball” (лексична гра, що активізує словниковий запас учнів за вивченою темою, добре тренує пам’ять і сприяє розвитку уваги). Учитель говорить: “I have a grandmother” і просить першого учня повторити сказане учителем слово і додати своє: “I have a grandmother and an uncle”. Гра триває доки кожен її учасник не відтворить встановлений ланцюжок слів.


“Memory game” (лексична гра, що розвиває пам’ять учнів). Учитель розвішує на дошці 10 карток за вивченою темою, учні хором називають слова. Потім учитель просить учнів заплющити очі і прибирає одну з карток. Учні мають здогадатися, яка картка пропущена і назвати весь ряд з 10 слів. Гра триває доти, доки на дошці не залишиться жодного малюнку, а учні назвуть їх всі по пам’яті.


“Tic – Crosses”. Зміст гри полягає в тому, що на дошці зображено квадрат, який поділено на 9 менших квадратиків. В кожному квадраті написана назва теми-категорії, наприклад animals, seasons, food, weather, professions, clothes. Кожна команда вибирає собі категорію, а вчитель читає запитання до цієї категорії. Якщо гравці відповідають на запитання, то вчитель замість категорії ставить значок команди, що дала відповідь: хрестик або нулик. Перемагає команда, що отримує три хрестика чи нулика підряд. Запитання до категорій можуть бути такі:


Animals: It lives in the forest; it’s brown and fat and has a short tail. (A bear)

Seasons: Children don’t go to school in … (Summer)

Food: What vegetables do you need to cook vegetable salad?

Weather: What can we see in the sky in the daytime when there are no clouds? (The sun)

Professions: People of this profession sell things. (A seller) [4, c. 21].


Насамкінець варто зазначити, що ефективність застосування різноманітних лексичних ігор на уроках англійської мови в початковій школі забезпечується за умов володіння учителем методикою їх проведення, доцільністю використання певного виду лексичних ігор відповідно до теми та розділу навчальної програми. Лексичні ігри важливо проводити систематично й цілеспрямовано на кожному уроці англійської мови, починаючи з елементарних ігрових ситуацій, поступово ускладнюючи та урізноманітнюючи їх. Щоб ігрова діяльність на уроці в початковій школі проходила ефективно й давала бажані результати, вчителю необхідно нею керувати, забезпечивши чітке дотримання таких вимог:

– готовність молодших школярів до участі в грі (кожен учень повинен засвоїти правила гри, чітко усвідомити її мету, кінцевий результат, послідовність дій, мати потрібний запас знань для участі в грі);

– забезпечення кожного учня необхідним дидактичним матеріалом;

– чітка та зрозуміла постановка завдання гри;

– пильний контроль дій учнів, своєчасне виправлення, спрямування та оцінювання;

– недопуск приниження гідності учня (образливі порівняння, оцінка за поразку в грі, глузування тощо).


Висновок

Отже, враховуючи вищевикладене, ми можемо стверджувати, що застосування ігрових методів навчання лексики на уроках англійської мови в початковій школі, а саме різноманітних лексичних ігор, впливає на розумовий розвиток молодших школярів, удосконалює їхні мислення, увагу, творчі здібності, забезпечуючи навчання у співпраці. До того ж, ігри дають можливість уникнути перенавантаження молодших школярів та сприяють стійкому засвоєнню лексичного матеріалу за умови систематичного й цілеспрямованого їх проведення, а також дотримання певних вимог.


Подальше дослідження означеної проблеми буде спрямоване у площину вивчення інших засобів та методів, що сприяють ефективному формуванню іншомовної лексичної компетенції молодших школярів.


Список використаних джерел

  1. Енциклопедія освіти / Акад. пед. наук України; головний ред. В. Г. Кремень. – К.: Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
  2. Козак А. М. Використання гри на уроках іноземної мови / А. М. Козак // Англійська мова та література. – 2011. № 14. – С. 4-6.
  3. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. В. Котенко, А. В. Соломаха [та ін.]. – К.: Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка, 2013. – 356 с.
  4. Мила О. П. Навчально-методичний посібник з англійської мови «Дидактичні ігри як засіб розвитку пізнавальної активності учнів на уроках англійської мови» / О. П. Мила. – Вінниця, 2013. – 48 с.
  5. Самовник В. В. Значення та роль гри як інтерактивної технології навчання / В. В. Самовник // Англійська мова та література. – 2012. № 27. – С. 2-7.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама