Титарчук І.В. Розвиток умінь творчого мислення на уроках англійської мови у початковій школі
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Титарчук І.В. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка
Анотація: У статті досліджуються особливості розвитку умінь творчого мислення на уроках англійської мови у початковій школі. Розглядаються технології сприяння розвитку творчих здібностей учнів, що базуються на основних принципах в організації навчально-виховного процесу.
Ключові слова: творча особистість, творчі здібності, англійська мова, інтерактивні технології навчання, принципи навчання, проектування, навчальні ігри, навчально-творчі завдання.
Аннотация: В статье исследуются особенности развития умений творческого мышления на уроках английского языка в начальной школе. Рассматриваются технологии содействия развитию творческих способностей учащихся, которые базируются на основных принципах в организации учебно-воспитательного процесса.
Ключевые слова: творческая личность, творческие способности, английский язык, интерактивные технологии обучения, принципы обучения, проектирование, обучающие игры, учебно-творческие задачи.
Annotation: The article deals with the peculiarities of creative thinking skills at English lessons in primary school. We consider technologies to promote the development of creative abilities of students based on the basic principles of the organization of the educational process.
Key words: creative personality, creativity, English, interactive teaching technologies, principles of teaching, design, educational games, educational and creative tasks.
Зміст |
Постановка проблеми
У сучасному світі проблема творчого розвитку особистості є досить актуальною. Кожна цивілізована країна дбає про творчий потенціал суспільства загалом і кожної людини зокрема. Посилюється увага до розвитку творчих здібностей особистості, надання їй можливості виявити їх. Незважаючи на те, що проблема розвитку творчого початку в учнів досліджується давно, багато питань залишаються невирішеними. Як і раніше, більшість навчального часу відводиться репродуктивній, не творчій діяльності, значна частина завдань у підручниках має відтворювальний характер. Тому на сьогодні актуальним питанням є використання в практиці роботи школи технології формування творчої особистості. Особлива увага фокусується саме на учнях молодшого шкільного віку, зважаючи на особливості цієї категорії дітей.
Аналіз досліджень
Проблему розвитку творчої особистості досліджували такі вчені, як А.Н.Лук (психологія творчості, мислення і творчість), Я.А.Пономарьов (знання, розумовий розвиток, психологія творчості і педагогіка, мислення і творчість), А.М.Матюшкін (проблемні ситуації в мисленні та навчанні), Г.І.Щукіна (проблема пізнавального інтересу в педагогіці), Н.В.Кічук (формування творчої особистості вчителя), Д.Б.Богоявленська (один із підходів до дослідження інтелектуальної творчості), П.К.Енгельмейер (теорія творчості, творча особистість та творче середовище), М.А.Холодна (дослідження психології інтелекту), В.А. Моляко (психологія творчості), В.І. Андрєєва, Р.М. Грабовська, Н.В.Кузьміна, Н.Ф.Тализіна та інші (технологія формування творчої особистості) та інші.
Постановка мети дослідження
Мета статті – охарактеризувати особливості розвитку умінь творчого мислення на уроках англійської мови у початковій школі.
Виклад основного матеріалу
Як підтверджує аналіз педагогічної практики, із вступом до початкової школи процес формування творчого мислення дітей великою мірою починає залежати від педагога, від того, як він організовує навчання, які методи і засоби використовує при цьому, які завдання пропонує учням, і від того, чи сам вчитель є творчою особистістю.
З визначенням за А.Н. Лук творчість – це розумова й практична діяльність, результатом якої є створення оригінальних, неповторних цінностей, виявлення нових фактів, властивостей, закономірностей, а також методів дослідження і перетворення матеріального світу або духовної культури; якщо ж вона нова лише для його автора, то новизна суб'єктивна і не має суспільного значення [9, с.104].
Творча особистість – це значною мірою результат навчально-виховного процесу. Ми маємо справу з людиною, обдарованою інтелектуальними, морально-вольовими та фізичними здібностями. Тому завдання вчителя початкової школи – спонукати учнів до розвитку їх творчого потенціалу, забезпечити необхідні умови для того, щоб кожен школяр міг реалізувати себе, свої індивідуальні здібності, свої схильності та інтереси [1, с. 168].
Розвиваючи творчі здібності учнів молодшого шкільного віку на уроках англійської мови, потрібно дотримуватися певних принципів в організації навчання:
- принцип зв’язку з практикою життя;
- принцип саморозвитку;
- принцип оптимального поєднання індивідуальної та колективної форм навчально-творчої діяльності;
- принцип інформативності;
- принцип віри в сили і можливості дитини [3, с. 9].
Розвиток творчої особистості потребує впровадження нових дидактико-методичних засобів, що допомагають моделювати навчально-виховний процес, виходячи із поставленої мети [2, с. 7].
Технологія сприяння формуванню творчої особистості на уроках англійської мови включає:
- технологію проектування;
- технологію формування продуктивної пізнавальної атмосфери;
- технологію використання на уроці навчальних ігор і навчально-творчих завдань;
- технологію створення психологічних умов підготовки школярів до творчої діяльності;
- технологію навчально-виховного процесу як моделювання його змісту, форм, методів відповідно до поставленої мети [7, с. 15].
Технологія проектування є однією з найефективніших для розвитку творчих здібностей учнів початкової школи. Працюючи над створенням проектів з тієї чи іншої теми, учні перебувають у пошуку нових ідей, намагаються їх реалізувати яскраво, цікаво, нестандартно. Тому проектна робота допомагає вчителю активізувати діяльність учнів, заохотити їх та спонукати до самостійного творчого пошуку. Основне завдання педагога в навчанні англійської мови – змістити акцент із різноманітних вправ на творчу розумову діяльність учнів, що вимагає володіння певними мовними засобами. Метод проектів дозволяє вирішити цю дидактичну задачу і відповідно перетворити уроки англійської мови в клуб спілкування, у якому на основі міжкультурної взаємодії вирішуються дійсно цікаві, практично значимі і доступні для учнів проблеми з урахуванням особливостей культури країни. [6, с. 297].
Метод проектів набуває останнім часом все більше прихильників. Він спрямований на те, що б розвинути активне самостійне мислення дитини і навчити його не просто запам'ятовувати і відтворювати знання, які дає йому школа, а вміти застосовувати їх на практиці.
Проектна методика відрізняється кооперативним характером виконання завдань під час роботи над проектом, діяльність, яка при цьому здійснюється, є за своєю суттю креативною та орієнтованою на особистість учня. Вона передбачає високий рівень індивідуальної та колективної відповідальності за виконання кожного завдання з розробки проекту. Спільна робота групи учнів над проектом невіддільна від активного комунікативної взаємодії учнів. Проектна методика започатковує дослідницько-пізнавальну діяльність учнів вже у межах початкової школи [11].
Технологія формування продуктивної пізнавальної атмосфери ґрунтується на творчій діяльності, яка починається з проблеми або запитання, з подиву, здивування, із суперечності. Основою творчості є пошукова активність, що сприяє саморозвитку і самовдосконаленню дитини. Коли першокласник приходить до школи, у нього сяють очі, виникає безліч запитань. Покликання вчителя – зберегти цей вогник в очах дітей та зробити так, щоб інтерес до знань не згасав, а навпаки посилювався [9, с. 129].
Використання на уроці англійської мови навчальних ігор і навчально - творчих завдань дає змогу підвищити інтерес до вивчення мови, а також створити ситуацію уявного мовного середовища. Значення рольової гри неможливо вичерпати й оцінити розважально-рекреативними можливостями. У цьому і проявляється її феномен, адже будучи розвагою, відпочинком, вона здатна перерости в навчання, творчість, терапію, у модель людських відносин і проявів у праці. У рольовій грі насамперед розвиваються уява, увага й образне мислення дітей, закладається здатність оперувати образами дійсності, що, у свою чергу, створює основу для опанування складних форм творчої діяльності. Особливу роль відіграє рольова гра у розвитку здатності дітей взаємодіяти з іншими людьми. Відтворюючи в грі взаємини дорослих, дитина освоює правила і способи спілкування, здобуває досвід взаєморозуміння, вчиться пояснювати свої дії і наміри, координувати їх з іншими дітьми [8, с. 50 – 53].
Навчально-виховний процес на уроках англійської мови передбачає комплексний підхід до моделювання його змісту, форм, методів відповідно до поставленої мети. Маючи на меті розвиток креативних здібностей школярів, учитель моделює зміст уроку, продумує форми і методи роботи на уроці, враховуючи особливості завдань, що орієнтовані на учнівську творчість.
Розвиваючи пізнавальну творчу активність, слід дотримуватися наступної мети:
- розвивати образне і логічне мислення, уяву учнів;
- формувати навички планування, аналізу, самоконтролю;
- знайти шлях до серця кожного учня, створити умови для розвитку здібностей, закладених у дитині природою;
- викликати бажання самостійно займатися навчальною творчою діяльністю;
- виховувати наполегливість, волю, впевненість у досягненні мети;
- розширювати світогляд учнів, вчити спостерігати, думати, аналізувати, розмірковувати;
- підвищувати рівень розвитку дітей [7, с. 17 – 18].
Практика свідчить, що найбільш продуктивними, міцними, усвідомленими стають ті знання, які учень здобуває сам. Створенню умов для самостійного здобуття знань сприяють проблемні ситуації. Діти вирішують пізнавальне завдання, що містить суперечність, викликає дискусію, спонукає до роздумів, пошуків і висновків. Як один із прийомів створення проблемної ситуації широко використовують «хвилинки міркування», що сприяють розвитку як логічного, так і образного мислення.
Із розвитком творчої особистості дитини тісно пов'язують технологію використання на уроці навчальних ігор і творчих завдань. У процесі вирішення творчих завдань учні створюють певний творчий продукт, наприклад, оповідання, казку, вірш, малюнок, виріб. У ході вивчення різних тем доцільно використовувати різні види творчих завдань, оскільки це спонукає дітей до пошуку, зацікавлює новизною.
Унікальною лабораторією розуму є уява і фантазія. Без них діти не сприймали б казок, не хотіли б гратися і творити. Це невід'ємні складові процесу навчання. Найголовніше завдання вчителя при цьому – створити в класі творчу атмосферу, зрозуміти психологічну сутність цього процесу, заохотити дітей до пізнання.
Процес підвищення ефективності навчання, спрямованого на розвиток учнівської творчості, безпосередньо залежить від доцільності добору і використання різноманітних, відповідних навчальній темі методів навчання, а також від активізації всього навчального процесу. Цьому сприяють інтерактивні технології на уроках англійської мови. Оскільки мова вивчається поглиблено і групи складаються з десяти-дванадцяти учнів, такі методи, як робота в групах чи парах, рольові ігри чи «мозковий штурм» є невід’ємною частиною уроку, у ході якого відбувається активна взаємодія «вчитель-учень», «учень-учень», «учень-вчитель» [9, с. 132–135].
Технології інтерактивного навчання можна поділити на чотири групи залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності:
- технології кооперативного навчання;
- технології колективно-групового навчання;
- технології ситуативного моделювання;
- технології оцінювання дискусійних питань [4].
Найефективнішими для розвитку творчих здібностей є такі технології інтерактивного навчання, як кооперативне та колективно-групове навчання.
Інтерактивні технології кооперативного навчання передбачають парну і групову роботу, яка організовується як на уроках засвоєння, так і на уроках застосування знань, умінь та навичок. Вони можуть застосовуватися одразу ж після викладу вчителем нового матеріалу, на початку нового уроку замість опитування, на спеціальному уроці, присвяченому застосуванню знань, умінь та навичок, або бути частиною повторювально-узагальнюючого уроку. Найпоширенішими технологіями кооперативного навчання є ротаційні (змінювані) трійки, «два – чотири – всі разом», «карусель» та інші.
Технології колективно-групового навчання («мікрофон», незакінчені речення, «ажурна пилка» або «мозаїка») передбачають одночасну (фронтальну) роботу всього класу.
Технології ситуативного моделювання та оцінювання дискусійних питань передбачають створення цікавих нетрадиційних ситуацій і постановки чітких завдань, виконуючи які учні обов’язково підключають уяву, фантазію, креативне мислення [4].
Використання гри на уроках англійської мови також розвиває творчі здібності учнів. Для дитини гра – це, перш за все, можливість випробувати себе, відчути свою індивідуальність, ознайомитися з тими ролями, які вона виконуватиме в майбутньому.
Використання музично-дидактичних ігор допомагає в роботі з фонетикою іноземної мови, розширює діапазон мовної практики. Рухлива гра створює сприятливий ґрунт для розвитку активності дітей, укріплення їх здоров’я. Гра-драматизація на уроках англійської мови дозволяє дітям засвоїти необхідні слова і вирази, відпрацювати інтонацію, розвинути образну, виразну мову. Ігри допомагають зробити процес навчання іноземній мові цікавим і творчим, дають можливість створити атмосферу захопленості і попереджають стомлюваність. У будь-який вид діяльності на уроці іноземної мови можна внести елементи гри, у зв’язку з чим навіть найнудніше заняття набуватиме цікавої форми [3].
Для розвитку творчої особистості використовуються нетрадиційні форми викладу навчально-виховного матеріалу а саме нетрадиційні форми уроку.
Нетрадиційні форми уроку англійської мови реалізуються, як правило, після вивчення будь-якої теми чи кілька тем, виконуючи функції навчального контролю. Такі уроки проходять в незвичайній, нетрадиційних умовах. Подібна зміна звичної обстановки доцільна, оскільки вона створює атмосферу свята при підведенні підсумків зробленого, знімає психічний бар'єр, що виникає в традиційних умовах через боязнь зробити помилку. Нетрадиційні форми уроку іноземної мови здійснюються за обов'язкової участі всіх учнів класу, а також реалізуються з неодмінним використанням коштів слухової і зорової наочності.
На таких уроках вдається досягти самих різних цілей методичного, педагогічного і психологічного характеру, які можна підсумувати таким чином:
- здійснюється контроль знань, навичок і вмінь учнів з певної теми;
- забезпечується ділова, робоча атмосфера, серйозне ставлення учнів до уроку;
- передбачається мінімальне долі уроці вчителя.
Методично високо ефективними формами навчання, розвитку та виховання учнів у початковій школі є нетрадиційні: урок-вистава, урок-свято, відео-урок, урок-екскурсія, урок-інтерв'ю, урок-спектакль, урок-мюзикл, урок-проект та інші форми занять.
Можна сказати, що нетрадиційний урок – органічне поєднання освіти, розвитку та виховання. Нетрадиційні уроки подобаються дітям, тому що вони – творчі і незвичайні, а найголовніше – ефективні. Однак не слід занадто часто проводити нетрадиційні уроки, так як вони стануть традиційними і рівень ефективності знизиться [8].
Висновок
Отже, творчі можливості учнів початкової школи на уроках англійської мови ефективно реалізовуються в різних видах діяльності, зокрема у грі, діалогічному та монологічному мовленні, у груповій та проектній роботі тощо. Як творчість слід сприймати не лише кінцевий результат діяльності, а й прийоми та операції, за допомогою яких вона здійснюється. Та й самі по собі знання не гарантують появи нових оригінальних ідей. Тому особливу увагу слід приділяти розвитку таких якостей особистості, які дають можливість творчо використовувати здобуті знання. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках англійської мови безумовно вимагає від учителя чимало зусиль при виборі та постановці завдань, спрямованих на розвиток креативності учнів.
Дослідивши форми і методи роботи на уроці англійської мови, спрямовані на розвиток творчих здібностей учнів молодшого шкільного віку, робимо висновки, що найбільш дієвими і ефективними є інтерактивні технології, що сприяють розвитку креативного мислення учнів.
Сьогодні, маючи широкі можливості для використання інноваційних методик та інтерактивних технологій навчання, а також досить великий спектр друкованої та електронної літератури, додавши краплю фантазії і власного бачення, вчитель створює всі умови для благодатного розвитку учнівських талантів у початковій школі.
Список використаних джерел
- Богоявленська Д.Б. Психологія творчих здібностей: Учеб. Посібник для студентів вищ. навч. закладів. / Д.Б. Богоявленська. – М.: Изд. Центр «Академія», 2002. – 268 с.
- Большакова Л.А. Розвиток творчості молодшого школяра / Л.А. Большакова // Завуч початкової школи. – 2001. – №2. – С. 7-12.
- Козвоніна В.П. Розвиток творчих здібностей учнів / В.П. Козвоніна // Початкова школа. – 2000. – №7. – С. 10 – 15.
- Крамаренко С.Г. Інтерактивні техніки навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів / С.Г. Крамаренко // Відкритий урок. – 2002. – №5 – 6. – С. 3–5.
- Лук'янчикова Н.В. Навчання іноземної мови на початковому етапі навчання / Н.В. Лук’янчикова // Початкова школа. – 2001. – №11. – С. 49 – 51.
- Методика навчання іноземних мов у початковій школі : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / О.В. Котенко, A.B. Соломаха [та ін.]. – К. : Київ, ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. – 356 с.
- Мильруд Р.П., Максимова І.Р. Сучасні концептуальні принципи комунікативного навчання іноземної мови / Р.П. Мильруд, І.Р. Максимова // Иностранные языки в школе. – 2000. – №4. – С. 14–19.
- Ніколаєва С.Ю. Сучасні підходи до викладання іноземних мов / С.Ю. Ніколаєва // Іноземні мови. – 2001. – №3. – С. 49–55.
- Нісімчук А.С., Падалка О.С., Шпак О.Т. Сучасні педагогічні технології / А.С. Нісімчук, О.С. Падалка, О.Т. Шпак. – Київ, НПУ ім.М.П.Драгоманова. – 2010. – 368 с.
- Підласий І.П. Педагогіка: Новий курс: Учеб. для студентів вищих навчальних закладів / І.П. Підласий. – М.: Гуманит. вид. центр «ВЛАДОС», 2001. – Кн.1. Загальні основи, ПЗ. – 576 с.
- Полат Є.С. Метод проектів на уроках іноземної мови / Є.С. Полат // Иностранные языки в школе. – 1991. – №2. – С. 3 – 10.
- Рогова Г.В., Верещагіна І.М. Методика навчання англійської мови на початковому етапі в загальноосвітніх закладах: Посібник для вчителів і студентів пед. вузів. – 3-е вид. – М.: Просвещение, 2000. – 232 с.