Попіль Л.М. Формування іншомовної лексичної компетенції молодших школярів засобами ресурсу GoConqr
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Попіль Л. М. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка
Анотація: Статтю присвячено проблемі формування іншомовної лексичної компетенції молодших школярів засобами ресурсу GoConqr. На основі теоретичного аналізу, узагальнення і систематизації наукових джерел висвітлено поняття іншомовної лексичної компетенції, як складової іншомовної комунікативної компетенції, якою повинні опанувати молодші школярі. Визначені питання використання новітніх медіазасобів у якості сучасних засобів навчання, що сприяють оптимізації процесу вивчення іншомовної лексики. У публікації здійснено опис практичного дослідження, за результатами якого сформовано особливості роботи з сервісом GoConqr та доведено доцільність його використання на уроках іноземної мови у початковій школі.
Ключові слова: іноземна мова, іншомовна лексична компетенція, молодший школяр, медіазасіб, навчальний сервіс GoConqr.
Аннотация: Статья посвящена проблеме формирования иноязычной лексической компетенции младших школьников средствами ресурса GoConqr. На основе теоретического анализа, обобщения и систематизации научных источников освещено понятие иноязычной лексической компетенции как составляющей иноязычной коммуникативной компетенции, которой должны овладеть младшие школьники. Определены вопросы использования новейших медиасредств в качестве современных средств обучения, способствующих оптимизации процесса изучения иноязычной лексики. В публикации осуществлено описание практического исследования, по результатам которого сформулировані особенности работы с сервисом GoConqr и доказана целесообразность его использования на уроках иностранного языка в начальной школе.
Ключевые слова: иностранный язык, иноязычная лексическая компетенция, младший школьник, медиасредство, учебный сервис GoConqr.
Annotation: The article is devoted to the formation of junour pupils’ foreign language lexical competence by mean of a resource GoConqr. Based on the theoretical analysis, generalization and systematization of scientific sources the concept of foreign language lexical competence as part of foreign language communicative competence, which should be acquired by junior students is highlighted. The questions of use of new media tools as modern teaching tools that contribute to optimization of teaching a foreign language vocabulary process is defined. The publication carried the description of practical research, the results of which are the features of GoConqr are formed and the expediency of its use in foreign language lessons in primary school is justified.
Key words: foreign language, foreign language lexical competence, junior pupil, media tool, teaching resource GoConqr.
Зміст |
Постановка проблеми
Удосконалення української системи освіти веде за собою ряд вимог, які постають перед випускниками сучасних загально освітніх шкіл, зокрема володіння хоча б однією іноземною мовою та опанування культурою та звичаями носіїв цієї мови. Без уміння вільно спілкуватись іноземною мовою сучасна особистість не може бути конкурентоздатною на ринку праці. Саме тому очевидним є факт, що починаючи з 2011 року вивчення іноземної мови в Україні є обов'язковим з першого класу загально освітніх закладів усіх типів.
Аналіз досліджень
Аналіз останніх джерел та публікацій встановив, що проблемі навчання іноземних мов дітей молодшого шкільного віку присвячено багато праць науковців та методистів. Так, питання методики навчання молодших школярів іноземних мов висвітлені у доробках О. Котенко, Н. Кошарної,, Т. Пахомової, Г. Савицької, А. Соломахи. Аспекти застосування інноваційних технологій у процесі навчання іноземних мов було опрацьовано Ю. Руднік, а Л. Петрик розкрила дидактичні можливості медіазасобів та особливості їх використання у навчанні іноземних мов. Інтерес науковців викликають такі сервіси, як Learningapps.org, Voki, Audicity, Storybird та інші, адже всі вони сприяють ефективності процесу навчання учнів початкової школи іноземних мов. Проте, на нашу думку, до навчальних медіазасобів можна додати сервіс GoConqr, який також доречно використовувати при вивченні іншомовної лексики.
Постановка мети дослідження
Отже, метою статті є опрацювати та практично довести позитивний вплив ресурсу GoConqr на формування іншомовної лексичної компетенції молодших школярів. Із вищезазначенної мети можна виокремити такі завдання: розглянути та описати дидактичні можливості сервісу GoConqr; навести приклади практичного застосування ресурсу GoConqr у формуванні іншомовної лексичної компетенції учнів початкової школи.
Виклад основного матеріалу
Державний стандарт початкової загальної освіти та навчальна програма для загальноосвітніх та спеціалізованих навчальних закладів передбачають вивчення іноземної мови учнями 1-4 класів. Побудова початкового етапу може бути відмінною щодо мовного матеріалу, його обсягу, організації, послідовності у формуванні та розвитку усного та писемного мовлення, врахування умов, в яких здійснюється навчально-виховний процес; розкриття потенційних можливостей самого предмета у вирішенні виховних, освітніх і розвиваючих завдань, що постають перед школою. Саме тому початковий етап у вивченні іноземної мови дозволяє закласти основи комунікативної компетенції, необхідні і достатні для їх подальшого розвитку та вдосконалення в курсі вивчення предмета [4, с. 5]. Отже, головною метою вивчення іноземної мови в початковій школі є формування в молодших школярів іншомовної комунікативної компетенції.
Аналіз визначень дозволяє трактувати іншомовну компетенцію як засвоєння, усвідомлення мовних норм, що склалися історично в фонетиці, лексиці, граматиці, орфоепії, семантиці, стилістиці, та адекватне їх застосування в будь-якій людській діяльності в процесі використання певної мови [3, с. 202].
Таким чином, можна виокремити декілька складових іншомовної компетенції – фонетика, граматика, орфоепія, семантика, стилістика та лексика. Хочемо звернути увагу на останню складову, вивчення якої й будемо розглядати у контексті цієї статті. Отже, лексика – це той словесний матеріал, яким учні початкового етапу навчання повинні навчитися легко і швидко оперувати у процесі спілкування іноземною мовою 1, с. 120. Тому необхідною передумовою використання мови в процесі комунікації є успішне опанування іншомовної лексичної компетенції.
Під лексичною компетенцією розуміють лексичні знання, навички та вміння, які передбачають здатність до розпізнавання, розуміння і відтворення лексичного матеріалу у різних видах мовленнєвої діяльності: аудіюванні, говорінні, читанні та письмі 1, с. 120.
Ступінь засвоєння учнями лексичних знань надалі зумовлює успіх чи неуспіх формування іншомовної комунікативної компетенції, тому завдання вчителя полягає у виборі таких засобів, методів та способів навчання, які допоможуть максимально ефективно ознайомити школярів з новими лексичними одиницями та сприяти їх вивченню. Цю задачу педагог може реалізувати, використовуючи традиційні та сучасні засоби навчання. До останніх належить медіа, які вчителі активно застосовують як дидактичний засіб навчання.
Поняття медіа часто використовується у широкому розумінні, що охоплює як дидактичні засоби, наукову підтримку, так і засоби масової інформації. Отже, медіа – це предмети, обладнання і матеріали, які передають певну інформацію через слова, зображення і звуки, а також дозволяють певні дії інтелектуального і мануального характеру 2, с. 9Слід зауважити, що медіазасоби розділяють на традиційні (преса, телебачення, радіо, магнітофон, кіно) та новітні (комп'ютер, Інтернет, мобільна телефонія). Вони вирізняються своєю автентичністю, інтерактивністю, комунікативністю, мультимедійністю, мобільністю та продуктивністю [5, с. 285.
Зробимо коротку харктеристику Інтернет-ресурсу GoConqr як новітнього медіазасобу, який можна використовувати з дидактичною метою у навчанні іноземної мови молодших школярів. GoConqr являє собою безкоштовну інтерактивну навчальну платформу. Для роботи із ресурсом та створення інтерактиву обов’язково необхідно зареєструватися або увійти через аккаунт Facebook чи Google+.Інтерфейс профілю та сторінок, які, власне, дозволяють працювати над тим чи іншим ітерактивом, є достатньо зручним та зрозумілим.
Сервіс GoConqr надає такі дидактичні можливості, які є доцільними на уроках іноземної мови у початковій школі. Він дозволяє створити електронне середовище, яке вміщує в собі різноманітні навчальні матеріали з предмету, та дає можливість реалізації технологій «перевернутого» (Flipped learning) і змішаного навчання (Blended learning), при яких учні можуть виконувати частину завдань самостійно, використовуючи доступ до матеріалів через Інтернет-мережу. Таким чином, учитель може організувати навчання із застосуванням електронних ресурсів, моніторити навчальний прогрес молодших школярів. Цей ресурс допомагає візуалізувати навчальний матеріал, орієнтуючись на диференціацію дітей за типом сприймання, а також створити завдання на розвиток пізнавальних процесів учнів, наприклад, сприймання, уваги, мислення, пам'яті тощо. Інтерактиви сервісу GoConqr сприяють створенню позитивної атмосфери на уроці, появі елементу ігрової діяльності під час навчання. Важливо, що при роботі над завданнями відбувається розвиток таких навичок ХХІ століття, як навчальні та інноваційні навички, вміння працювати з інформацією, медіа та комп’ютерні навички, адже робота з продуктами ресурсу GoConqr передбачає роботу учнів із різноманітною інформацією, що представлена, та використання навичок роботи з персональним комп'ютером (ПК).
Сервіс GoConqr дозволяє створювати такі навчальні інтерактиви:
– ментальні карти (Mind Map), які мають сучасний та яскравий вигляд. Учитель може регулювати розмір літер, теми та підтем, шрифт, колір кожної вітки розгалудження. Зображення чи відео можна додати лише окремо від самої карти, поруч із необхідним поняттям чи значенням. Карту можна демонструвати у самому ресурсі, або зберегти на ПК у вигляді якісного зображення, яке не втрачає чіткості при наближенні. Ця функція стане корисною на уроках іноземної мови в початковій школі, адже дозволить створити доступні для розуміння та цікаві “павутини знань” до кожної теми, а також систематизувати вже вивчені теми для організації узагальнюючого уроку;
– тест / вікторина (Quiz), що складаються з таких видів запитань: множинний вибір, прада / неправда, вставка пропусків, мітка на зображенні. Конструктор тестів дозволяє широко використовувати вставку зображень в усі види тестів. Вікторини стануть незамінним помічником вчителя на уроках іноземної мови, адже вони дозволяють легко організувати роботу у групах та індивідуальну роботу задля закріплення, а також перевірки та контролю знань;
– флеш-картки (Flashcards) передбачають запитання / відповідь роботу (з одного боку картки вчитель пише питання, з іншого – відповідь). Крім тексту можна розмістити зображення. Є можливість перегортання карток, які ефектно виглядають на інтерактивній дошці. Користь флеш-карток на уроках іноземної мови очевидна, адже з їх допомогою вчитель може організувати роботу по закріпленню знань з теми, лексичних одиниць зокрема;
– презентації (Slide Set), які дозволяють продемонструвати не лише текстовий матеріал, а й зображення, відео та інші посилання інтерактивного ресурсу GoConqr. Вчитель має змогу створити презентацію, не зберігаючи безліч інформації на ПК, а користуючись посиланнями на різні файли. За умови доступу до Інтернет-мережі педагог має змогу продемонструвати учням на уроці новий навчальний матеріал в цкавому та інтерактивному вигляді;
– нотатки (Note) дають змогу підготувати невеликий інтерактивний навчальний посібник. Для цього є текст, прикріплені картинки і відеофайли, посилання на інші освітні ресурси. Вчитель може використовувати нотатки, як індивідуальний помічник, або створити, наприклад, порадник чи карту орієнтування по певній темі для учнів та розповсюдити їх. Таким чином користуватись ними можна, як на уроках, так і в позаурочний час;
– схеми (Flowchart) складаються з різноманітних геометричних фігур, що поєднуються між собою за допомогою стрілочок. Створену схему також можна зберегти у вигляді зображення формату *png. Вчитель має змогу використовувати схеми на уроках англійської мови, наприклад, задля демонстрації різного роду зв’язку між поняттями.
Працювати з сервісом GoConqr можна на уроках та в позаурочний час, адже доступ до завдань, створених на його основі, мають всі, в кого є посилання. Відкрити інтерактиви можна у браузері як на стаціонарному комп’ютері, так і на портативних ПК, і, навіть на телефоні. За умови частого використання ресурсу, як засобу організації позаурочної роботи учнів над лексичним матеріалом, є можливість завантажити додаток GoConqr на смартфони на базі оперативної системи Android через віртуальну вітрину контенту і додатків Play Маркет.
Розглянемо можливості застосування інтерактивів сервісу GoConqr при вивченні молодшими школярами нових лексичних одиниць у третьому класі на прикладі теми «Професії».
Навчальна платформа GoConqr дозволить оптимізувати перший етап процесу формування в учнів іншомовної лексичної компетенції, а саме – ознайомлення учнів з новим лексичним матеріалом, або семантизація лексичних одиниць.
Одним з можливих варіантів ознайомлення учнів з лексичним матеріалом є використання ментальної карти (https://www.goconqr.com/en/p/8511832-Professions-mind_maps), яка вміщує у собі назву теми (Professions) та підтеми, тобто конкретно назви професії. Для кращого сприймання учнями слів вчитель може додати відповідні картинки. Цей різновид роботи можна застосувати з метою оптимізації процесу введення нових лексичних одиниць та сприяння мотивації учнів до їх вивчення. Застосування ментальних карт буде доречним під час етапу пояснення нового матеріалу.
У цьому випадку вчитель може представити навчальний матеріал за допомогою інтерактивної дошки, або попередньо роздрукувати ментальну карту та використовувати її у вигляді роздаткового матеріалу. Режим доступу:
Після ознайомлення учнів з лексичними одиницями вчитель може закріпити їх за допомогою флеш-карток (https://www.goconqr.com/en/p/8512226-Professions-flash_card_decks), тобто робота буде виконуватись на етапі закріплення вивченого матеріалу. Мета завдання полягає в тому, щоб надати учням можливість тренуватись у використанні нових іншомовних слів під час усного мовлення, даючи короткі відповіді зі структурою “It is a...” на поставлені запитання. Робота проходить таким чином: учні читають питання «What’s his / her job?», дивляться на картинку та називають професію, яка на ній зображена, а потім перевіряють відповідь, перегортаючи картку.
Ще одним видом роботи по закріпленню нових лексичних одиниць є вікторина (https://www.goconqr.com/en/p/8614970-Professions-quizzes)
Вікторина застосовується з метою закріплення знань або перевірки рівня засвоєння молодшими школярами нових лексичних одиниць. Залежно від поставленої мети вчитель обирає етап уроку (закріплення вивченого матеріалу, перевірка вивченого матеріалу), на якому власне й буде організовуватись робота. Роботу можна організувати різноманітними способами: 1) фронтальна робота (учні читають запитання на інтерактивній дошці та відповідають на них); 2) робота у групах (необхідно поділити учнів на команди та визначити сигнал, який означає готовність відповісти; молодші школярі читають запитання, сигналізують про готовність та відповідають; перемагає команда, яка дає більшу кількість відповідей); 3) індивідуальна робота (за умови наявності в учнів смартфонів та підключення до Інтернету вчитель може розповсюдити посилання серед учнів класу та дати завдання пройти вікторину самостійно).
Всі запропонованні завдання вчитель може подати у вигляді позаурочної роботи. Наприклад, залишаючи посилання в особистому блозі класу, або надсилаючи їх на пошту учням чи їх батькам. Таким чином, молодші школярі мають змогу повторити вивчені на уроці лексичні одиниці за допомогою не звичайного підручника, а цікавого та інтерактивного медіазасобу, що зумовить більшу ефективність формування іншомовної лексичної компетенції.
Висновок
Отже, на наш погляд, сервіс GoConqr доцільно використовувати з метою формування іншомовної лексичної компетенції молодших школярів, адже він дозволяє створити та легко впровадити інтерактивні завдання, що не тільки будуть дидактичними, а й мотивуючими для навчальної діяльності. У перспективах подальших розвідок маємо на меті створення інтерактивів у ресурсі GoConqr відповідно тематики, зазначеної у навчальній програмі з іноземних мов.
Список використаних джерел
- Котенко О. В., Соломаха А. В. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. В. Котенко, А. В. Соломаха та ін.. – К.: Київ, ун-т імені Бориса Грінченка, 2013. – 356 с.
- Литвин А. В. Завдання медіаосвіти в контексті підвищення якості професійної підготовки /А. В. Литвин // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2009 – № 4. – С. 9-21.
- Мельник Н. І. Іншомовна компетентність як пріоритетний напрям у змісті професійної підготовки педагогів у країнах Європи / Н. І. Мельник. // Іншомовна освіта педагога: виклики, проблеми, перспективи: матер. Міжнар. наук.-практ. конф.. – 2015. – С. 201–207.
- Пахомова Т. Г., Савицька Г. І Викладання іноземної мови в початковій школі щодо введення нового стандарту початкової освіти. Методичні рекомендації / Т. Г. Пахомова, Г. І. Савицька – Черкаси: ЧОІПОПП. 2012. – 20 с.
- Петрик Л. В. Особливості використання медіазасобів у викладанні іноземних мов / Л. В. Петрик // Збірник статей четвертої міжнародної науково-методичної конференції "Практична медіаграмотність: міжнародний досвід та українські перспективи" – Київ. 2016. – С. 284–289.