Погорецька Н.А. Cучасні концепції навчання школярів іноземної мови

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Версія від 08:59, 8 листопада 2018; V.yurchenko (Обговореннявнесок)
(різн.) ← Попередня версія • Поточна версія (різн.) • Новіша версія → (різн.)
Перейти до: навігація, пошук

Погорецька Н.А. – студентка Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, напрям підготовки «Філологія. Українська мова та література»


Анотація: У статті висвітлено сучасні концепції навчання іноземних мов у школі. Досліджено сучасну методологію викладання іноземних мов у школі. Описані інноваційні методи, які покращують ефективність вивчення англійської мови на уроках в середній школі. Оскільки використання сучасних концепцій викладання іноземних мов в школі є досить актуальним.


Ключові слова: навчання іноземної мови, сучасні концепції, інноваційні методи, методологія, ефективність навчання.


Аннотация: В статье раскрыты современные концепции обучения иностранным языкам в школе. Иследовано современную методологию преподавания иностранных языков. Описаны инновационные методы, которые улучшают эффективность изучения английского языка на уроках в средней школе. Использование современных концепций преподавания иностранных языков является весьма актуальным.


Ключевые слова: обучение иностранному языку, современные концепции, инновационные методы, методология, эффективность обучения.


Annotation: The modern concept of teaching foreign languages in school are investigated in the article. It is clarified modern methodology in teaching foreign languages in school. Innovative methods that improve the efficiency of learning English in the classroom in high school are described. The usage of modern concepts of teaching foreign languages in school is very important.


Key words: teaching foreign language, advanced concepts, innovative techniques, methodology, learning effectiveness.


Зміст

Постановка проблеми

Оскільки Україна почала активний вихід на світову та європейську арени, то виникла нагальна потреба у зміні певних галузей суспільства і, освітньої зокрема. З’явилася нагальна потреба посиленого вивчання іноземних мов у середній школі. Сучасне суспільство потребує висококваліфікованих фахівців з досконалим знанням іноземних мов. Але виникає проблема, в тому, що методи викладання іноземних мов у школах є застарілим і потребують інновацій, а саме використання сучасних концепцій у навчанні іноземних мов у середній школі.

Оскільки, знання іноземних мов є обов’язковою умовою для сучасної, освіченої людини, в нашому випадку - це майбутній студент вищого навчального закладу, тому абітурієнт має володіти достатнім рівнем іноземної мови для вступу до вишу. Для досягнення цієї цілі повинні відбутися певні зміни в шкільних методах навчання іноземної мови.


Аналіз досліджень

На сьогодні досить велика кількість науковців-філологів, досліджують проблеми пов’язані з новими концепціями вивчення іноземних мов. Серед них роботи таких авторів як: Ю.С. Сисоєвої, Т.Н. Фоміної, С.Ю. Ніколаєвої, Скуратівської М.О. та ін.

У вирішені означеної проблеми уже досягнуто певних результатів, проте досі існує велика кількість недосліджених питань та напрямів, які потребують вирішення. У статті досліджено сучасні концепції навчання іноземних мов у школі, що покращують рівень знань учнів.


Постановка мети дослідження

Мета статті полягає в дослідженні сучасних концепцій навчання школярів іноземних мов, а також їх ефективності у поєднанні з традиційними методами.


Виклад основного матеріалу

У сучасному суспільстві важко уявити будь-який навчальний заклад, школу чи вищий навчальний заклад без занять з вивчення іноземної мови. Сьогоднішнє суспільство активно пропагує активне та ґрунтовне вивчення мов, ще з шкільного віку.


Іноземні мови в сучасному житті є не тільки частиною культурної сфери нації, але й також запорукою успішної та вдалої соціалізації в суспільстві. Щоб досягти високого володіння іноземною мовою, потрібно ще з шкільного віку здобути фундаментальну мовну підготовку для вступу у вищий навчальний заклад. В більшості шкіл учні вивчають одну іноземну мову, але в спеціалізованих класах вони мають можливість вивчають дві та більше мов, що надає їм перевагу у виборі майбутньої професії.


Педагоги зіштовхуються з певними труднощами щодо поєднання традиційних форм навчання з інноваційними технологіями на практиці, з сучасними методи викладання іноземних мов, спеціальних методологій, для оптимального підбору методів, які відповідають певному рівню знань та потреб для учнів. Тому, що методи навчання це не просто «алгоритмізовані одиниці», саме їх раціональне використання на уроках іноземної мови вимагає оригінального підходу з боку учителя, бо педагогіка є «наукою і мистецтвом одночасно, тому і підхід до вибору методів навчання має ґрунтуватися на творчості педагога». [2, 159-160].


Метою статті є опис сучасних тенденцій розвитку концепцій викладання іноземних мов в середній школі. Але що ж означає термін «метод» з точки зору науковців?

Методи навчання – це «упорядковані способи діяльності вчителя й учнів, спрямовані на ефективне розв’язання навчально-виховних завдань». Метод навчання виступає «інструментом діяльності вчителя для виконання керівної функції – научіння». [2, 150].


Реалізація методу навчання здійснюється через використання ряду прийомів навчання, різноманітних підходів та робочих технік. «Прийоми навчання – сукупність конкретних навчальних ситуацій, що сприяють досягненню проміжної (допоміжної) мети конкретного методу». [1, 320]


Проте, в навчальній практиці учителі іноземних мов часто використовують перевірені часом, стандартизовані методи і концепції. Процес викладання мови продовжує бути «осучасненим варіантом» граматико-перекладного методу. На жаль, вчителі не враховують того, що вимоги до уроків іноземної мови змінюються, тим паче у теперішньому суспільстві, яке розвивається швидкими темпами. Саме тому, на сьогоденному етапі розвитку української науки можна сказати, що часи, коли доказом опанування іноземної мови було «вміння перекласти на рідну мову текст» вже пройшли. Учні потребують більш глибшого вивчення іноземних мов, в свою чергу вчителі повинні цікавитися новими методиками викладання мов і прагнути застосувати їх на практиці.


Оскільки, діяльність учнів в процесі навчання має навчально-пізнавальний характер, то і ефективність навчання іноземних мов в більшій мірі залежить від вміння педагога організувати навчальний процес у відповідності до основних закономірностей навчально-пізнавальної діяльності учнів. І саме завдяки цим урахуванням розробляються різні педагогічні концепції навчання іноземних мов, що покращують засвоєння матеріалу учнями.[1, 320]


Термін «концепція навчання» тлумачиться, як система наукових поглядів на розуміння сутності, змісту, методики, організації навчальних процесів та визначення особливостей діяльності учнів у процесі його здійснення. Педагоги активно застосовують асоціативно - рефлекторну концепцію навчання, теорію поетапного формування розумових дій учня, концепцію проблемного навчання, концепцію програмованого навчання та інші.


Усі педагогічні концепції навчання, незалежно від їх змісту та спрямованості, мають спільну мету, а саме, досконале оволодіння учнями знаннями і навичками та досконалим застосування їх на практиці. Саме вчитель, застосовуючи певну концепцію, повинен розуміти її сутність, зміст, її особливість, бачити сильні та слабкі сторони цієї концепції та відповідно до цього вміти організовувати навчальний процес.


Отже, успішна мовна підготовка учнів на сучасному етапі навчання не можлива без застосування новітніх освітніх концепцій. Новітні технології в навчанні- це вивчення іноземної мови, завдяки застосуванню інформаційних і телекомунікаційних технологій, використання комп’ютерних програм, що направлені на вивчення іноземних мов (система мультимедія), дистанційне навчання іноземних мов, новітні тестові технології, що дозволяють слідкувати за рівнем знань мови.


Сучасні вчені, представники педагогіки, психології та інших наук розробили цілісну концепцію навчання. Нові рішення органічно поєднують продуктивні традиційні та інноваційні підходи.[3, 302]. Основними концепціями навчання іноземних мов визначено комунікативний та конструктивістський методи.


Комунікативний метод, полягає у тому, що учні володіють комунікативною компетенцією, тобто без труднощів можуть спілкуватися з носієм іноземної мови. Щодо, навчального змісту, то викладач повинен пропонувати певні проблемні тексти, в наслідок чого учні висловлюють свої думки з приводу означеного питання. Вправи із застосуванням такого методу направленні на навчання «комунікації у процесі самої комунікації.[3, 303]


Завдяки такому методу учні розвивають і вдосконалюють свої навички усного мовлення та відбувається подолання так званого явища «мовного бар’єру», що виникає в наслідок страху допуску помилок під час мовлення. Але є і негативні сторони, вони проявляються в тому, що вчитель не приділяє належної уваги якості мовлення, тобто можуть не виправлятись деякі мовленнєві помилки.


Конструктивістський метод його основою є зацікавленість в активному вивчені іноземної мови самим учнем. Тобто, вчитель повинен не навчати учня, а спонукати його до вивчення мови. Щодо навчального змісту, вчитель повинен закликати учня до самостійної роботи, наприклад в рамках створення якоїсь презентації чи підготовки певної розповіді на задану тему. Переваги методу в тому, що учень починає опрацьовувати матеріал самостійно, тим самим краще його запам’ятовує. Негативних сторін на сучасному етапі його застосування - не виявлено.


Існує таке поняття як, традиційна концепція навчання та новітні концепції. Під поняттям новітніх концепцій розуміють ряд різних методів, способів передачі певних знань мови вчителем учням. Наприклад, використання таких методів, як фізична реакції, сугестивний метод, груповий метод та інші.


До інноваційних методів відносять: навчання з комп’ютеризованими програмами, робота над проблемними ситуаціями, які постають перед учнями в процесі вивчення певної теми, в наслідок чого учні обговорюють та вирішують певну проблему. Цей метод також називають методом «кейз-стаді».


На сучасному етапі також використовують такий нестандартний метод, як метод сценарію. Цей метод є досить прогресивним, оскільки учні не використовують підручників, а креативно презентують свою роботу в класі. А завдання вчителя полягає у наведенні лише деяких епізодів історії та ситуацій які повинні розіграти діти. В свою чергу учні, виконуючи це завдання опановують певні навики спілкування у нестандартних ситуаціях.


Висновок

Отже, виходячи з вище сказаного можна зробити висновок, що українська освітня сфера потребує більшого використання сучасних концепцій вивчення іноземних мов у школі. Гармонійне поєднання традиційних і новітніх концепцій покращить рівень викладання мови, що в свою чергу призведе до покращення рівня знань іноземних мов учнями. Але, для досягнення позитивних результатів, учитель повинен цікавитися, вивчати і застосовувати нові тенденції у викладанні іноземних мов їх на практиці та намагатись надавати ґрунтовні знання учням.


Список використаних джерел

  1. Волкова Н.П. Педагогіка: Навч. посіб./ Н.П. Волкова. – К.: Академвидав, 2007. – 616 с.
  2. Кузьмінський А.І., Омеляненко В.Л. Педагогіка: Підручник / А.І. Кузьмінський, В.Л. Омеляненко В.Л. – К.: Знання, 2008. – 447 с.
  3. Методика навчання іноземних мов у середніх навчальних закладах: Підручник /кол. авторів під керівн. С.Ю. Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 1999. – 320 с.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама