Самченко І.В. Застосування електронних засобів навчання на уроках англійської мови в початкових класах
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Самченко І.В. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціальність «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка
Анотація: У статті схарактеризовано поняття «електронні засоби навчання». Теоретично обґрунтовано доцільність застосування електронних засобів навчання на уроках англійської мови в початкових класах. Наведено приклади різноманітних електронних засобів навчання англійської мови молодших школярів.
Ключові слова: електронне навчання, електронні засоби навчання, електронні навчальні середовища, Інтернет-ресурси, навчання англійської мови, вчителі початкової школи, молодші школярі.
Аннотация: В статье охарактеризованы понятия «электронные средства обучения». Теоретически обоснована целесообразность применения электронных средств обучения на уроках английского языка в начальных классах. Приведены примеры различных электронных средств обучения английскому языку младших школьников.
Ключевые слова: электронное обучение, электронные средства обучения, электронные учебные среды, Интернет-ресурсы, обучение английскому языку, учителя начальной школы, младшие школьники.
Annotation: In the article it is determined the concept of "e-learning". Theoretically it is proved the feasibility of e-learning at English lessons in a primary school. Examples of various e-learning English primary school children are presented.
Key words: e-learning, e-learning tools, e-learning environment, online resources, learning English, primary school teachers, primary school children.
Зміст |
Постановка проблеми
У сучасному світі електронне навчання розвивається досить активно, чому сприяє підвищений попит на освітні послуги та рівень розвитку ІКТ. Електронна освіта є одним з інструментів розвитку інформаційного суспільства. Вона сприяє оновленню форм, засобів, технологій та методів викладання дисциплін; розширенню доступу до знань для всіх рівнів населення з урахуванням можливості побудови власної програми навчання; формуванню в учнів навичок ХХІ століття. Електронне навчання – навчання побудоване з використанням інформаційних і телекомунікаційних технологій. Використання елементів такого навчання урізноманітнить освітній процес та надасть учням альтернативні можливості здобуття якісних знань на уроках та вдома.
Стан електронного навчання в нашій країні та в усьому світі свідчать про нагальну необхідність його стимулювання, щоб забезпечити динамічний і прогресивний розвиток та впровадження на всіх рівнях освіти, тому що електронне навчання є інноваційною технологією, спрямованою на професіоналізацію та підвищення мобільності тих, хто навчається, і на сучасному етапі розвитку ІКТ воно може розглядатися як технологічна основа фундаменталізації освіти.
Аналіз досліджень
Аналіз науково-педагогічних досліджень виявив, що проблему застосування комп’ютера у практиці початкового навчання досліджувалися в працях В. Андрієвської, Є. Богомолова, А. Вітуховської, Л. Івасишиної, А. Єршова та інших. Теоретичні положення підготовки вчителя до використання інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності висвітлювалися в працях Г. Ломаковської, О. Суховірського, К. Якушиної. Питанням створення інформаційного середовища початкової школи присвячено дослідження М. Цветкової, Д. Зарецького, К. Якушиної та інших.
У педагогічній літературі проблеми розробки освітніх електронних ресурсів висвітлювалися в працях О. Башмакова, О. Осіна, А. Рудакова. С. Глушакова, Н. Морзе. Вони розглядали проблеми, присвячені застосуванню універсальних програмних засобів у професійній діяльності вчителя.
Постановка мети дослідження
В Україні досвід застосування електронних навчальних програм ще не такий глибокий через порівняно нещодавній вступ країни до єдиного мультимедійного простору та впровадження Інтернет-мереж. На даний момент ми зіткнулися з проблемою, що вчителі не готові до застосування електронних засобів навчання з багатьох причин. Однією, і чи не найголовнішою, з причин є необізнаність вчителів, на теоретичному і практичному рівні, поставленої проблеми.
Мета статті – теоретично обґрунтувати доцільність застосування електронних засобів навчання на уроках англійської мови в початкових класах.
Виклад основного матеріалу
Останніми роками все частіше піднімається питання про впровадження нових інформаційних технологій в школі. Це не лише нові технічні засоби, але і нові форми і методи викладання, новий підхід до процесу навчання. Основною метою вивчення іноземної мови є формування і розвиток комунікативної культури школярів, навчання практичному опануванню іноземної мови.
Форми роботи з комп'ютерними навчальними програмами на уроках іноземної мови включають: вивчення лексики; відпрацювання вимови; вивчення діалогічної і монологічної мови; вивчення писемності; відпрацювання граматичних явищ [10, с. 2].
Застосування Інтернет-мережі як засобу навчання іноземної мови реалізує багато цілей і завдань навчального й виховного процесу. Навчальні цілі передбачають оволодіння знаннями, уміннями, навичками; розвивальні – розвиток інтелектуальної, емоційно-вольової та діяльнісно-поведінкової сфери особистості; виховні – формування наукового світогляду, моральної, художньо-естетичної, екологічної культури тощо [5, с. 171].
Аналіз наукової літератури дав можливість виділити оптимальні способи використання мережі Інтернет у системі уроків.
Перший спосіб – побудова всього уроку на основі роботи в мережі Інтернет з певними навчальними та інформаційними програмами. Використання Інтернету протягом уроку, як правило, побудоване на роботі з навчальними та інформаційними сайтами, цей метод є ефективним під час презентації нового матеріалу чи вивчення окремих тем.
Другий спосіб – застосування Інтернет-мережі як структурного елементу уроку. Урок побудований на організації роботи з такими видами діяльності: використання електронної пошти та написання листа другу, опрацювання діалогічних ситуацій, перегляд відеосюжетів чи відеофільмів, виконання онлайн-тестів, квізів, завдань для закріплення лексичних, граматичних та фонетичних навичок. Під час уроку можна кілька разів створювати навчальні ситуації за допомогою використання електронного ресурсу.
Третій спосіб – застосування Інтернет-мережі для самостійної роботи учнів – є досить ефективним засобом використання Інтернету для навчальних цілей. Завдання можуть бути індивідуальними для кожного учня або ж колективними. Як правило, учням цікавіше виконувати проектні завдання разом з товаришами [5, с. 171 - 172].
Сайти, які є корисними для вчителя іноземної мови і які можуть бути використані на уроці, можна поділити на інформаційні та власне навчальні. Інформаційні сайти використовують для добору цікавої інформації, творчих завдань, пошуку додаткового матеріалу. Спеціальні навчальні сайти містять завдання та вправи на розвиток різних видів навчальних умінь та розроблені з урахуванням різного рівня знань учнів [5, с. 173].
Як правило, навчальні сайти призначені для навчання чотирьох видів мовленнєвої діяльності (читання, говоріння, письма та аудіювання), містять різнорівневі завдання для засвоєння фонетичного, граматичного та лексичного матеріалу. Щодо інформаційних сайтів, то вчитель сам повинен визначитися з добором потрібного матеріалу [9, с. 198].
Проаналізувавши літературу, ми виділили приклади електронних засобів навчання. Зокрема, LearningApps є однією з форм для підтримки навчання та процесу викладання за допомогою інтерактивних модулів. Існуючі модулі можуть бути включені в зміст навчання, а також їх можна змінювати чи створювати в оперативному режимі. LearningApps містить більше 30 шаблонів для створення інтерактивних вправ. Тематика шаблонів різнобарвна: від кросвордів до створення карт [1, с. 5].
Дослідження показали, що застосування LearningApps в освітньому процесі початкової школи дає нам підстави стверджувати, що означене навчальне середовище сприяє формуванню в учнів навичок ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій, уміння працювати в групах, стимулює розвиток інтересу до навчання, виховує відповідальність за індивідуальні навички та спільні результати діяльності. На уроках з використанням LearningApps учні із задоволенням виконують запропоновані вправи. Варто додати, що це навчальне середовище можна застосовувати на різних етапах уроку: при організації самостійної, індивідуальної діяльності та у спільній проектно-дослідницькій діяльності [3, с. 4].
Віртуальна інтерактивна стіна Padlet дозволяє зібрати та систематизувати інформацію за потрібною темою, причому одразу видно участь кожного учасника. На стіні можна розміщувати все: текстове повідомлення, фотографії, аудіо файли, приєднати до повідомлення інший текстовий документ. Можна міняти тло стіни, значки поряд з назвою, можливо мінімально редагувати повідомлення. Стіна складається з віконець, кожне з яких активне і містить завантажений матеріал [1, с. 5].
RealtimeBoard – це віртуальна дошка на якій є простір для творчості. На дошку прикріплюють картинки и PDF-файли, клеять стікери, малюють маркерами, залишають текстові помітки та коментарі до різних елементів, завантажують та редагують файли з GoogleDrive. Безумовно, Realtime Board не замінить дошку в аудиторії, але може стати її чудовим доповненням. В сервісі за допомогою простих та зрозумілих інструментів можна наглядно представити інформацію – в схемах, картинках, малюнках, а також скористатись перевагами спільної роботи. Це чудовий сервіс для проектних завдань. Він дозволить зробити командну роботу інтегровану на одній площині, коли замість тексту чи презентації «з клаптиків» вийде цілий проект. В форматі RealtimeBoard дуже зручно відстежувати як просувається проект в цілому, наскільки вся команда включена в нього, а також вклад кожного учасника [1, с. 6].
ToonDoo – сервіс що дозволяє побудувати навчання діалогічному мовленню, реалізуючи ситуації спілкування згідно до комунікативних завдань і різними типами міжособистісного спілкування. Можливості використання: модель для складання власного діалогу чи діалогу з пропущеними фрагментами для реконструкції. При цьому учитель може запропонувати учням різні типи завдань: драматизувати запропонований діалог по ролям; відтворити пропущені репліки; скласти діалог за зразком; скласти власний діалог за ситуацією, представленою серією картинок. Використання даного сервісу сприяє формуванню мовної компетенції, розвитку вміння планувати свою мовну поведінку і підвищити мотивацію щодо вивчення іноземної мови [1, с. 6].
Інтерактивний плакат ThingLink – це електронний засіб передання інформації, здатний активно та різноманітно реагувати на керуючі дії користувача. В інтерактивному плакаті використовуються різні інтерактивні елементи: текст, посилання, кнопки переходу, відео, презентації, звук, які забезпечують можливість взаємодії користувача та змісту плакату [1, с. 6].
Для ефективної організації навчання за допомогою навчальних сайтів учитель повинен поставити чітке завдання учням, спрямувати їх пошукову діяльність, допомогти зорієнтуватись у потоці інформації, надати допомогу під час виконання вправ та здійснення реалізацій інших завдань. Учитель повинен бути поруч з учнем, коли він потребує допомоги, однак не заважати йому працювати самостійно, стежити за часом, спрямовуючи роботу таким чином, щоб усі учні працювали протягом заняття. Учитель співпрацює з учнями, використовуючи технічний засіб, що є надзвичайно цікавим для учнів [5, с. 174].
Використання Інтернету на уроці не повинно бути хаотичним та безсистемним. Проектуючи навчальне заняття з використанням Інтернет-мережі, необхідно чітко визначити завдання навчання, розвитку та виховання. При цьому конкретизувати рівень, на якому будуть здійснюватися цільові установки: загальне ознайомлення з новою темою, засвоєння теоретичного аспекту матеріалу, що вивчається, формування практичних умінь і навичок, перевірка знань [7, с. 157].
Висновок
Застосування електронних ресурсів у навчальному процесі дає змогу найбільш повно реалізувати принцип особистісно-орієнтованого навчання. Індивідуалізація процесу навчання здійснюється завдяки великому потенціалу комп’ютерних засобів щодо адаптації до потреб кожного учня. Стає можливим ураховувати не лише вікові особливості та рівень підготовки, але й індивідуальні психологічні характеристики кожного учня. Принцип індивідуалізації в комп’ютеризованому навчальному процесі з іноземної мови забезпечується можливістю вибору індивідуального темпу роботи; індивідуальним способом керування навчальною діяльністю, застосуванням різних за ступенем складності завдань з можливістю переходу до більш складних, чи простих варіантів роботи з програмою залежно від успішності результатів; наданням індивідуального набору засобів підтримки навчання (довідники, підказки, ключі); адаптацією форми навчального матеріалу до індивідуальних особливостей сприйняття інформації конкретним учнем.
Список використаних джерел
- Болтак І.С. E-Learning на уроках англійської мови / І.С. Болтак // Учительський журнал on-line. – 2016. – 7 с.
- Владимирова Л.В. Интернет на уроках иностранного языка / Л.В. Владимирова // Иностранные языки в школе. – 2002. – №3. – С. 39 – 41.
- Власик Н.В. Застосування навчального середовища Learning Apps на уроках АМ в початковій школі / Н.В. Власник // Вісник психології і педагогіки. –Київський університет імені Бориса Грінченка 2016. – 5 с.
- Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології / І.М. Дичківська. – К.: Академвидав, 2004. – 352 с.
- Костенко І.Г. Використання Інтернет-ресурсів на уроках англійської мови / І.Г. Костенко // На допомогу педагогу: Таврійський вісник освіти. – 2013. – №1 (41). – С. 170 – 176.
- Подопригорова Л.А. Использование Интернета в обучении иностранным языкам / Л. А. Подопригорова // Иностранные языки в школе. – 2003. – № 5. – С . 25 – 31.
- Полат Є. С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: Учебное пособие / под ред . Е.С . Полат. – М.: Академия, 2002. – 272 с.
- Полат Є.С. Інтернет на уроках іноземної мови. / Є.С. Полат // Иностранніе язики в школе. – 2001. – № 2,3. – С. 45 – 52.
- Тевс Д.П., Подковирова В.Н., Апольскіх Є.І., Афоніна М.В. Використання сучасних інформаційних і комунікаційних технологій у навчальному процесі / Д.П. Тевс, В.Н. Подковирова, Є.І. Апольскіх, М.В. Афоніна // Барнаул – БДПУ. – 2006. – 247 с.
- Яковлєва Т.В. Використання інноваційних технологій при вивчанні англійської мови / Т.С. Яковлєва // Форум педагогічних ідей «УРОК». – 2011. – 5 с.