Мельник М.А. Ефективність використання англомовного фольклору при вивченні теми “Пори року” зі старшими дошкільниками

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Версія від 08:58, 15 квітня 2016; Julia sabadash (Обговореннявнесок)
(різн.) ← Попередня версія • Поточна версія (різн.) • Новіша версія → (різн.)
Перейти до: навігація, пошук

Мельник М.А. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Дошкільна освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: Стаття присвячена дослідженню ефективності використання англомовного фольклору на заняття англійської мови зі старшими дошкільниками при вивченні теми “Пори року”. Обґрунтовано доцільність впровадження англомовного фольклору при опрацюванні зазначеної теми. Визначено практичну значущість використання англомовного фольклору у процесі формування соціокультурної компетенції старших дошкільників.

Ключові слова: фольклор, мовлення, соціокультурна компетенція, малі фольклорні жанри, англомовний фольклор, дитячий фольклор, старшими дошкільниками.


Аннотация: Статья посвящена исследованию эффективности использования англоязычного фольклора на занятиях со старшими дошкольниками при изучении темы "Времена года". Рассмотрены пути внедрения и способы реализации англоязычного фольклора на занятиях в сотрудничестве со старшими дошкольниками. Определены практическую значимость использования англоязычного фольклора на формирование социокультурной компетенции старших дошкольников.

Ключевые слова: фольклор, речь, малые фольклорные жанры, англоязычный фольклор, детский фольклор.


Annotation: The article investigates efficiency of English folklore in class with older preschoolers in the study of the theme "Seasons". The ways of implementation and ways to implement English folklore in cooperation with older preschoolers. Determined the practical significance of the use of English folklore for forming sociocultural competence of older preschoolers.

Key words: folklore, language, socio-cultural competence, light genres of folklore, English folklore, children's folklore.


Зміст

Постановка проблеми

На сучасному етапі розвитку суспільства в Україні, вивчення іноземної мови вже в дошкільному навчальному закладі стає пріоритетним та актуальним завданням держави. В Базовому компоненті Дошкільної освіти України та діючих програмах розвитку, виховання і навчання, таких як: “Я у світі”, “Дитина” та інших, передбачається формування у дітей знань, умінь і навичок самостійно вирішувати комунікативно-пізнавальні завдання в процесі аудіювання та говоріння засобами іноземної мови, виховання таких якостей особистості як допитливість, ініціативність, вміння співпрацювати з однолітками та створення подальших передумов для успішного продовження вивчення іноземної мови у школі. Володіння не тільки рідної, а й іноземною мовою, стає необхідною складовою освіченості сучасної людини.


Аналіз досліджень

Більшість вітчизняних та зарубіжних вчених, які займалися цією проблемою (А.М. Богуш, Н.В.Гавриш, Є. Тихеєва, Т. Шкваріна, Р. Карніола, В. Пенфілд та ін.) вказують, що використання малих фольклорних жанрів вихователем під час занять з іноземної мови сприяє ефективності засвоєння матеріалу з певної теми.


Як відзначає Н. Гавриш: «У ранньому віці дуже важливо прискорити «народження» перших свідомих слів у малюка. Збільшити запас слів допоможуть малі форми фольклору, в яких притягується його увага до предметів, тварин, людей. Звучність, ритмічність, співучість потішок зацікавлюють дітей, викликають бажання повторити, запам'ятати, що, у свою чергу, сприяє розвитку розмовної мови»[3, с. 51].


Зазначаємо, що незважаючи на те, що проблема використання англомовного фольклору на заняттях з іноземної мови є досить дослідженою серед зарубіжних та вітчизняних вчених, питання ефективності використання англомовного фольклору при вивченні теми “Пори року” зі старшими дошкільниками є недостатньо розглянуто.


Постановка мети дослідження

Тому метою нашої статті є визначення ефективності та необхідності застосування англомовного фольклору при опрацюванні теми “Пори року” на заняттях з англійської мови зі старшими дошкільниками.


Виклад основного матеріалу

Поняття фольклор (англ. folk — народ, люди і lore – мудрість, знання), або усна народна творчість, усна народна словесність, трактується як сукупність творів колективного походження, що виникли в глибоку давнину, існували в усній традиції як утілення народних уявлень (про світ, природу, моральні якості та ін.) та ідеалів [2, с.303].


У дітей старшого дошкільного віку розвиток іншомовного усного мовлення є головною метою на заняттях з англійської мови. Саме іншомовне мовлення стає об'єктом уваги дошкільника, адже дитина активно грається словами, римами, експерементує, задовольняючи свої пізнавальні та особистісні потреби, використовує ситуативні висловлювання. Тому, вихователю потрібно створювати сприятливі умови для розвитку лексичної компетенції дошкільників як передумови та основи іншомовленнєвого спілкування [3, с. 193].


Засобом навчання старших дошкільників лексичному матеріалу можуть стати малі фольклорні форми, а саме: вірші, пісні, казки, скоромовки, прислів’я, приказки тощо. Їхнє використання не лише сприяє реалізації навчання, а й дозволяє формувати артикуляційні, інтонаційні, лексико-граматичні навички і вміння, передбачені програмою [1, c. 352].


Для досягнення цієї мети на заняття з англійської мови необхідно використовувати англомовний фольклор:

- на етапах введення матеріалу;

- як фонетичну зарядку, після засвоєння матеріалу дітьми;

- як засіб розрядки напруженості в середині та в кінці заняття, коли дітям потрібен відпочинок.


На нашу думку, на занятті з англійської мови при опрацюванні лексичного матеріалу з теми “Пори року” зі старшими дошкільниками доцільно використовувати різноманітні жанри англомовного фольклору. Так, при ознайомленням із темами “Seasons”, “Autumn”, “Winter” ефективним є використання таких пісень, як “Seasons”, “Hello! Nice day!”, “Cleaning up the garden”, “I like to skate and ski in winter”. Пісні знімають емоційну напругу, розширюють словниковий запас старших дошкільників. Виконання пісень англійською мовою сприяє засвоєнню правильних інтонацій, тому їх використовують у процесі формування артикуляційних навичок [1, c.305].


При введенні таких лексичних одиниць, як winter, spring, summer, autumn, rain, snow, sun, ефективним буде використання віршів “Seasons”, “Rain”, “When the weather is wet”, “Autumn”, “Winter”, “Spring”, “Summer”. Цінність багатьох віршів полягає не тільки в їх педагогічній спрямованості, але й у тому, що нескладна рима, багаторазова повторюваність рядків, а також мелодійна структура поетичного тексту значно прискорює процес закріплення англомовної лексики.


Для активізації вживання слів у мовленні старших дошкільників з теми “Пори року” вихователеві необхідно використовувати також і загадки. Наприклад, “Відгадай, яка пора року?”, “When does snow blow?”, “When do flowers grow?”, “When streets are covered with ice and snow?”. Це дозволяє оцінити знання старших дошкільників на занятті, перевірити їх кмітливість.


На початку заняття з англійської мови ефективним буде використання чистомовок або скоромовок, таких як: “Whether the weather is fine or whether the weather is not” , “Whether the weather be hot, whether the weather be cold”, “Santa's Short Suit Shrunk”, які спрямовані як на вдосконалення звуковимови, та і на розвиток діалогічного мовлення. Дошкільники із задоволенням повторюють їх за вихователем, не помічаючи, що одночасно навчаються.


Прислів’я та приказки – одне із джерел збагачення словникового запасу старших дошкільників із англійської мов, за допомогою яких можна розпочати заняття, або закінчити його. В процесі вивчення теми “Пори року” доцільно буде використовувати такі прислів’я та приказки, як “It rains cats and dogs”, “To whistle for a wind”, “Despite the forecast, live like it’s spring”, “Every cloud has a silver lining”, “The wind can not be caught in a net”, “Тhe morning sun never lasts a day”, “If there were no clouds, we should not enjoy the sun”, “Rain at seven, fine at eleven”, “There’s no bad weather, there are bad clothes”. Завдяки використанню на заняттях англійської мови таких прислів’їв та приказок дошкільники навчаються лаконічно, виразно висловлювати свої думки і почуття, інтонаційно забарвлюють своє мовлення, розвивають вміння творчо використовувати слово, вміння образно описати предмет, дати йому яскраву характеристику[3, с.116].


Висновок

Отже, дошкільне навчання іноземної мови позитивно впливає на інтелектуальний та загальний розвиток дітей старшого дошкільного віку та сприяє подальшому вивченню іноземної мови у школі. А використання англомовного фольклору на заняття із дітьми старшого дошкільного віку під час розглянутої теми “Пори року” підвищує ефективність та глибину оволодіння старшими дошкільниками лексичним матеріалом з цієї теми.


Саме завдяки застосуванню автентичного матеріалу при вивченні теми “Пори року» підвищується мовленнєва активність старших дошкільників, що сприяє актуалізації їхніх іншомовленнєвих умінь і навичок в різних видах мовленнєвої діяльності, тобто відбувається формування навичок аудіювання, збагачується активний та пасивний словниковий запас слів, поглиблюється соціокультурна компетенція.


Список використаних джерел

  1. Програма розвитку дитини дошкільного віку “Я у світі” (нова редакція). У 2 ч. ІІ. Від трьох до шести (семи) років /О.П. Аксьонова., А.М. Аніщук., Л.В. Артемова. [та ін.]; наук. кер. О.Л. Кононенко. – К.: ТОВ “МЦФР Україна”, 2014. – 452 с.
  2. Богуш А. М. Українське народознавство в дошкільному закладі: навч. посіб. / А.М. Богуш, Н.В. Лисенко. – 2-ге вид, переробл. і допов. – К.: Вища шк., 2002. – 407 с.
  3. Гавриш. Н.В. Розвиток зв'язного мовлення дошкільнят: навч.-метод. посіб./Н.В.Гавриш, Л. Галіцина. – К.: Вид. дім «Шкіл, світ»., 2006. — с. 116—119.
  4. Лобода. О.В. Методика навчання англійської мови дітей дошкільного віку:навч.-метод.посіб./О.В.Лобода. – К.: Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2013. – с .51.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама