Ніконенко Л.П. Розвиток творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку засобами зображувальної діяльності

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Версія від 22:40, 25 листопада 2013; Grineva olga (Обговореннявнесок)
(різн.) ← Попередня версія • Поточна версія (різн.) • Новіша версія → (різн.)
Перейти до: навігація, пошук

Ніконенко Л.П. - магістр спеціальності “Дошкільна освіта” [Педагогічний інститут|Педагогічного інституту]] Київського університету імені Бориса Грінченка.

РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ ЗОБРАЖУВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

   Резюме: В статті досліджується проблема теоретичного аналізу розвитку творчих здібностей засобами зображувальної діяльності дітей старшого дошкільного віку.

   Ключові слова: «розвиток творчих здібностей», «старший дошкільний вік», «художній образ», « нетрадиційні техніки малювання».

   Resume: the problem of theoretical analysis of developing creative flairs the methods of graphic activity of children of senior preschool age is investigated In the article .

   Keywords: "developing creative flairs", "senior preschool age", "image", " unconventional techniques of drawing".

   Резюме: В статье исследуется проблема теоретического анализа развития творческих способностей способами изобразительной деятельности детей старшего дошкольного возраста.

   Ключевые слова: «развитие творческих способностей», «старший дошкольный возраст», «художественный образ», « нетрадиционные техники рисования».

   Глибокі перетворення, що відбуваються в усіх сферах нашого суспільства, не могли не відбитися на системі освіти, яка безпосередньо визначає інтелектуальний потенціал країни в майбутньому. Сучасне суспільство потребує людей, які мислять не шаблонно, творчо відшукують нові шляхи рішення запропонованих задач, вміють знаходити вихід з проблемної ситуації. Відтак стає важливим ранній вияв та підтримка творчості дітей, починаючи з раннього віку. Про це зазначено в оновленому Базовому компоненті дошкільної освіти (2012 р.), законах України «Про дошкільну освіту» (2001 р.), Національній доктрині розвитку освіти (2002 р.). Дошкільні навчальні заклади стають важливішою ланкою в системі освіти, які здатні формувати основу для позитивного розв’язання цієї проблеми.

   Здатність до творчості є найвеличнішим дарунком природи. Цим даром природа відзначає кожну людину по-різному. В істинно високому і широкому значенні поняття творчості доступне не багатьом. Але в житті нашого суспільства ми щоденно стикаємося з масовими виявами творчості в різних сферах. На ній ґрунтуються наука і мистецтво, всі здобутки людської цивілізації, самі форми життя людей . Без розвитку почуттів, без розвитку уяви, без пристрасті до творчості сучасна людина не зможе реалізувати себе у різних галузях.

   Концепція дошкільного виховання в Україні одним із принципів побудови системи освіти визначає рівність умов для повної реалізації здібностей і таланту. Отже, виходячи з вищевикладеного слід зазначити, що вже в ранньому віці у дитини повинно розвиватись почуття прекрасного, високі естетичні смаки, уміння розуміти і оцінювати твори мистецтва, виражати своє ставлення до навколишнього у різних видах образотворчої діяльності. За допомогою різних зображувальних засобів дитина може безпосередньо передавати власні думки і почуття, емоційне ставлення до оточуючого. До проблеми розвитку творчих здібностей дошкільників зверталось багато дослідників в різні часи.

   Постановка проблеми. Вищевказане свідчить, що одним з важливих напрямів роботи дошкільних навчальних закладів має стати цілеспрямований розвиток творчих здібностей дітей дошкільного віку засобами зображувальної діяльності як необхідної умови для розвитку творчості малюків.

   Аналіз досліджень з проблеми. У численних філософських та психолого-педагогічних дослідженнях розкривається надзвичайна важливість творчого розвитку людини. Вагомий внесок у вивчення проблеми розвитку творчої особистості здійснено низкою дослідників (Д.Б.Богоявленська, Л.С.Виготський, Дж.Гілфорд, В.М.Дружинін, Г.С.Костюк, О.І.Кульчицька, Н.С.Лейтес, О.М.Матюшкін, В.О.Моляко, В.Ф.Моргун, Я.О.Пономарьов, В.В.Рибалка, Р.О.Семенова, Б.М.Теплов, Е.Торренс та ін). В останні роки все більше уваги приділяється питанням взаємозв’язку різних видів мистецтв у педагогічному процесі (А.Н.Бурова, С.М.Каган, П.М.Якобсон, Б.П.Юсова, Р.М.Чумічова, Т.І.Хрізман та ін.) з метою формування творчої особистості вихованця. Проблема здібностей до образотворчої діяльності розкрита в дослідженнях видатних психологоів і педагогів (Б.М.Теплов, Є.І.Ігнатьєв, Т.С.Казакова, Г.О.Підкурганна, Н.П.Сакуліна, Н.Б.Халєзова, Є.О.Фльоріна та ін.). Розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку у різних видах образотворчої діяльності присвячені дослідження Н.М.Голоти, О.О.Дронової, Т.С.Комарової, Н.Б.Халєзової, Г.В.Сухорукової, Є.О.Фльоріної, Л.А.Янцур та інших.

   Дитячій творчості велику увагу приділяла Є.О. Фльоріна, яка розробляла методи розвитку художніх здібностей дітей дошкільного віку та зазначала, що у творчості дитини розкривається її інтерес. Її роботи носили широкий узагальнюючий характер. Але більше Є.О. Фльоріна зверталась до навчання дітей образотворчій діяльності. А.В.Бакушинський у праці «Художня творчість і виховання» (1925р.) визначав завдання розвитку творчих здібностей, у наданні дитячій творчості певної свободи, невтручання педагога в процес, про шкоду, яку наносить вплив дорослої людини.

   Б.М.Тєплов, який вивчав загальні проблеми художнього виховання і розвитку здібностей, запропонував найпоширеніше й на сьогодні визначення поняття «здібності». Він розцінював здібності як індивідуально-психологічні особливості, які, по-перше, відрізняють одну людину від інших, по-друге, мають відношення до успішності виконання певної діяльності або багатьох видів діяльності, по-третє, які не зводяться до наявних навичок, вмінь чи знань, але які можуть пояснити легкість і швидкість набуття цих знань і навичок.

   Концепція Б.М.Теплова була покладена в основу теорії здібностей і обдарованості у вітчизняній психології.

   За визначенням американського психолога Е.Фромма, творчі здібності – це здатність дивуватися і пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях; це спрямованість на відкриття нового і здатність глибокого усвідомлення свого досвіду. У вітчизняній педагогіці безсумнівним вважається положення про залежність правильного розвитку всіх сторін особистості від навчання. Цій закономірності підпорядковується і розвиток творчих здібностей. Однак, як стверджують педагоги, нові знання та вміння мають засвоюватися в процесі предметних занять, в різних видах цікаво організованої практичної діяльності. Особливо велике значення це має у навчанні дітей художньої діяльності, а саме зображувальної [4,129]. Розвиток творчих здібностей – одне з головних завдань дошкільної освіти. Видатний педагог Василь Сухомлинський писав: «Витоки здібностей і обдарувань дітей – на кінчиках їхніх пальців. Від пальців, образно кажучи,йдуть найтонші струмочки, які живлять джерело творчої думки…..» [3,17]. Дослідження свідчать, що великий потенціал для творчого розвитку дітей має зображувальна діяльність, яка потребує спеціальних умінь і пов’язана із прагненням до креативної діяльності, прояву фантазії, вигадки та уяви. За допомогою зображувальної діяльності розвивається спостережливість, естетичне сприйняття, художній смак, творчі здібності,виховується вміння бачити прекрасне у навколишньому середовищі, у творах мистецтва. Це дає змогу максимально використовувати зображувальну діяльність для виявлення та розвитку здібностей дітей та допомогти їм виражати власні почуття і ставлення до навколишнього різними засобами виразності.

   В оновленому Базовому компоненті дошкільної освіти у розділі «Культура» також зазначається, що дитина повинна прагнути відійти від шаблону, виявляти вигадку та фантазію, винахідливість, експериментувати, вдосконалювати. При цьому вона має вміти передавати свої думки, почуття, стан, настрій, фантазії через образотворчу діяльність.

   Мета статті. Висвітлення значущості засобів зображувальної діяльності для розвитку творчих здібностей дітей дошкільного віку.

   Проведений аналіз наукових досліджень дозволив нам розглядати розвиток творчих здібностей дітей як таку діяльність, у якій отримують найбільші вираження загальні та спеціальні здібності дитини. Здібності виявляються у динаміці їх набуття, як швидко, легко, глибоко проходить процес самостійного втілення знань та вмінь, необхідних для конкретної діяльності.

   На жаль, на практиці дошкільної освіти далеко не повністю використовуються виховні можливості зображувальної діяльності. У меті занять зазначаються художні, технічні та виховні завдання, але до останніх вихователі відносять розвиток моральних якостей замість естетичних. У повсякденній виховній роботі дітям нав'язуються визначені штампи та стереотипи; виключається можливість самовираження дитини у кольорі, лінії тощо. Вихователі не наважуються надавати у користування дітей різноманітні зображувальні матеріали. Тому сьогодні проблема розвитку творчих здібностей дітей перебуває у центрі уваги багатьох дослідників і педагогів – дошкільників. Адже одним із завдань дошкільної освіти є формування дитячої творчості,вміння створювати і реалізовувати власні задуми, спираючись на свій життєвий досвід. Науковці вважають, що великий потенціал для розвитку творчих здібностей дітей мають нетрадиційні техніки, форми та методи навчання дошкільнят зображувальної діяльності. Відтак у нашому дослідженні ми обрали нетрадиційні техніки малювання як засобу розвитку творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку. Ознайомлення дітей з нетрадиційними техніками малювання дозволить створити сприятливі умови для розвитку творчих здібностей кожної дитини та надасть можливість реалізувати її потребу відображати свої враження навіть у тому випадку, якщо діти не в достатній мірі володіють зображувальними навичками. На занятті дитина зможе собі обрати одну з технік, яка дасть можливість отримати їй найкращий результат і почуватися комфортно. Застосовуючи різні техніки, діти переживають яскраві позитивні емоції та відкривають нові можливості знайомих предметів, які використовують як художні матеріали ( трубочка, нитка, скло, крупи і т.д.).

   Висновки. Використання нетрадиційних технік малювання сприяє оволодінню дітьми дошкільного віку різноманітними способами зображення і є засобом розвитку їх творчих здібностей.

ЛІТЕРАТУРА
  • Базова програма розвитку дитини дошкільного віку « Я у Світі»/ Наук. ред. та упоряд.О.Л.Кононко.-2-ге.,випр..: Світич,2008.-430с
  • Базовий компонент дошкільної освіти в Україні // Дошк. вих. - 1999. - N
  • Никанорова В., Пономаренко М. Творчі здібності дітей – на кінчиках їхніх пальців.//Вихователь-методист дошкільного закладу. - 2011. - № 2. - С. 16-27.
  • Сухорукова Г.В. Образотворче мистецтво з методикою викладання в дошкільному навчальному закладі: підручник, друге видання, перероблене та доповнене / Г.В.Сухорукова, О.О.Дронова, Н.М.Голота, Л.А.Янцур; за заг. ред. Г.В.Сухорукової. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2011. – 376 с.
  • Теплов Б.М. Способности и одаренность// Хрестоматия по возрастной и педагогической психологи.- М.,1981
  • Шульга Л.М. Коли оживають речі. Розвиток творчих здібностей дошкільників на заняттях з малювання // Дошк. вих. -1993. - N 6.
  • Юзвак Ж.М. Краса врятує світ. Художні здібності дітей: психологічний аспект // Дошк. вих. - 1993. - N 12.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама