Мазурець О.С. Застосування технології Hot Potatoes у навчанні англомовного говоріння дітей старшого дошкільного віку

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Версія від 11:49, 7 квітня 2016; Julia sabadash (Обговореннявнесок)
(різн.) ← Попередня версія • Поточна версія (різн.) • Новіша версія → (різн.)
Перейти до: навігація, пошук

Мазурець О.С. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Дошкільна освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті розглянуто застосування програмного середовища Hot Potatoes у навчанні англомовного говоріння дітей старшого дошкільного віку та його вплив на психофізичний розвиток. З’ясовано можливості застосування цього програмного середовища на заняттях з навчання англомовного говоріння.

Ключові слова: Hot Potatoes, діти старшого дошкільного віку, англомовне говоріння, програмне середовище.


Аннотация: В статье рассмотрены возможности применения программной среды Hot Potatoes в обучении англоязычному говорению детей старшего дошкольного возраста. Определены возможности применения данной программной среды на занятиях по обучению англоязычного говорения.

Ключевые слова: Hot Potatoes, дети старшего дошкольного возраста, англоязычное говорение, программная среда.


Annotation: The article considers the use of Hot Potatoes software environment in the process of preschool children English speaking skills forming. The possibilities of the software environment in the process of preschool children English speaking skills forming are defind.

Key words: Hot Potatoes, preschool children, English talking, software environment.


Зміст

Постановка проблеми

Сучасний розвиток програмно-технічних засобів створення, збереження й обробки інформації у світі дедалі швидше змінює орієнтації сучасного суспільства. В останні роки все частіше піднімається питання про використання нових інформаційних технологій у процесі навчання.


Такі зміни впливають і на навчання іноземної мови дітей дошкільного віку, зокрема, на навчання англомовного говоріння. Адже іноземна мова, сьогодні, є обов'язковим компонентом навчання не тільки в школах, але й в дошкільних навчальних закладах. Раннє навчання дітей англомовного говоріння сприяє розвитку пізнавальних процесів і розумових здібностей дітей, викликає інтерес до інших культур і толерантне ставлення до них, і, що не менш важливо, сприяє інтеграції молодшого покоління в суспільний простір[2].


Досить часто під час навчання англомовного говоріння дітей старшого дошкільного віку можна спостерігати дитячу незацікавленість і пасивність у сприйнятті матеріалу. Така поведінка дітей свідчить про те, що вчителеві англійської мови не вдалося сконцентрувати увагу дитини, зацікавити та зосередити її на навчальний процес. Таким чином, важливим завданням вчителя у навчанні англомовного говоріння є зацікавлення та заохочення дітей. Досягти такого завдання можливо за допомогою різних інформаційних технологій. Однією з таких технологій є програма Hot Potatoes.


За допомогою цієї програми вчителі англійської мови на заняттях з дітьми старшого дошкільного віку мають змогу зробити навчання англомовного говоріння більш цікавим та мотивувати дітей на засвоєння нових знань, сприяти розвитку творчих здібностей та створити сприятливий емоційний фон. Саме тому, використання Hot Potatoes дозволить значно розширити можливості вчителів, вихователів, дітей і батьків під час навчання англомовного говоріння.


Аналіз досліджень

Проблемі навчання іноземної мови дітей дошкільного віку та доцільності такого навчання приділяли увагу такі вітчизняні та зарубіжні вчені як Н. Агурова, В. Гінзберг, С. Гоздецька, В. Плахотнік, О. Ханова та ін.


Ефективність англомовної освіти дітей дошкільного віку та її позитивний вплив на інтелектуальний розвиток особистості досліджували такі українські вчені( П. Бех, Л. Біркун, С. Боднар, С. Будак, В. Карташова, О. Котенко, А. Богуш, І. Зимня, Н. Гальськова, Н. Клевченко, В. Колечко, О. Коломінова, Н. Колтко, О. Першукова, О. Рейпольська, С. Роман, Т. Шкваріна та ін.) та зарубіжні науковці (М. Біболетова, І. Бім, І. Верещагіна, І. Вронська, Дж. Голдернес, Ф. Гопкінс, Д. Лазер, Е. Джонсон, Н. Доусон, М. Маглиш, Н. Малкіна, А. Майер, А. Сушкевич, Д. Стрейндж, К. Хастінгз, П. Шиллєр, Н. Уітні та ін.).


На сучасному етапі розробкою та впровадженням у навчально-виховний процес нових технологій вже активно займаються такі дослідники як Е. Полат, Е. Дмитрєєва, С. Новіков, Т. Полілова, Л. Цвєткова та інші.


Проблеми електронного навчання висвітлені у роботах таких учених, як С. Фішер, В. Тальхаймер, Р. Шанк, С. Крамер, С. Кретчер та інших. Що стосується організації та зв’язку технологій з навчальними об’єктами, то ці аспекти розглянуті у роботах С. Шлуепа, В. Ходгінза, Й. Сакурая, П. Могана, Р. Бека, Б. Брокбанка, К. Брукса, Д. Вайлі, Р. Донельсона та інших.


Не зважаючи на велику кількість публікацій, що стосуються проблеми навчання іноземної мови дітей дошкільного віку, лише деякі з них присвячені проблемі методів навчання (Т. Ауербах, Л. Васильєва, І. Гарамова, А. Гергель, Г. Пнзбург. Е. Глухарева, С. Збандуто, А. Космодем'янська та ін.).

Щодо питання використання ресурсів Hot Potatoes та методичних підходів до застосування їх під час навчання дітей молодшого шкільного віку, варто зазначити, що науковці Л. Макаревич, М. Бовтенко, А. Шмир вивчають ці аспекти у своїх дослідженнях, проте, використання даних ресурсів під час навчання англомовного говоріння дітей старшого дошкільного віку залишається не охопленим.


Постановка мети дослідження

Метою статті є актуалізація проблеми застосування ресурсів Hot Potatoes у навчанні англомовного говоріння дітей старшого дошкільного віку.


Виклад основного матеріалу

Досить помітним є той факт, що сьогодні методика викладання іноземних мов зазнала певних змін у організації процесу та методів навчання, його структурі та змісті. Безперечно найпоширенішим та дієвим методом навчання дітей іноземної мови є комунікативно-орієнтований, за допомогою якого ми намагаємося максимально наблизити дитину до реальних умов іншомовного середовища. Саме тому перед спеціалістами в галузі ІКТ, лінгвістами, методистами та викладачами іноземних мов виникла необхідність вдосконалити методики навчання, застосовуючи при цьому комп’ютерні програми та ресурси [3].


Сьогодні особливої уваги потребує проблема навчання англомовного говоріння дітей старшого дошкільного віку. Багато науковців займаються проблемою пошуку найбільш ефективних способів розвитку дитини під час навчання англомовного говоріння, враховуючи при цьому особливості дошкільної освіти та організацію освітнього процесу з урахуванням різних видів діяльності [2].


Сьогодні, на своєму шляху до продуктивної праці, вихователі та вчителі англійської мови можуть знайти значну кількість інструментальних середовищ і програм, які дозволять задати цікавий емоційний фон для дітей під час навчання англомовного говоріння. При цьому, завдяки програмам вчителі мають змогу цікаво передати завдання, сформувати його структуру, здійснити наповнення текстом чи графікою та модифікувати до безпосереднього використання програми [6].


Проте, під час використання певної технології для навчання англомовного говоріння дітей старшого дошкільного віку вчитель повинен відібрати її відповідно до підходів, технологій, методів, прийомів розроблених у галузі дошкільної освіти та методиці навчання іноземних мов [2].


До такого типу спеціалізованих інструментальних середовищ належить і програма Hot Potatoes. Ця програма дає змогу самостійно створювати інтерактивні завдання та не потребує знання мови програмування. Вона має простий у користуванні та інтуїтивно зрозумілий інтерфейс, з підтримкою двадцяти шести мов [6].


Зазначимо, що англомовне говоріння забезпечує усне спілкування іноземною мовою в діалогічній і в монологічній формах. Англомовному говорінню дітей дошкільного віку сприяють такі критерії – мотиваційний, змістовий та вольовий. Так, використання програми Hot Potatoes дозволить вчителеві англійської мови прищепити дітям бажання спілкуватися іноземною мовою, позитивно ставитися до занять, розвинути пізнавальні інтереси дитини та прагнення опанувати іноземну мову. Даний ресурс дозволяє використовувати графічну, аудіо – та відеоінформацію та створити завдання відповідно до інтересів дітей, що й дозволить вчителеві посилити зацікавленість дітей старшого дошкільного віку до навчання англомовного говоріння [4].


Hot Potatoes дозволяє створити 10 типів завдань у будь-яких послідовностях і з будь-яким змістовим наповненням, що дозволить дітям старшого дошкільного віку зрозуміти англомовну лексику та граматику, а також допоможе у вправлянні правильно та логічно будувати речення англійською мовою у діалогічних та монологічних висловлюваннях. Що, на нашу думку, значно посилює змістовий критерій рівня сформованості відповідного уміння.


За допомогою програми, вчитель має змогу зробити заняття більш динамічним та задати емоційний фон під час навчання англомовного говоріння. Hot Potatoes дозволяє обрати будь-який дизайн та креативно оформити інформацію, перш, ніж донести її до дітей, тому вчитель має можливість підсилити вольовий критерій під час навчання англомовного говоріння дітей старшого дошкільного віку, а саме: наполегливість дитини до вивчення англійської мови, розвиток самооцінки та самоконтролю, виявлення ініціативи під час говоріння англійською мовою [4].


Зауважимо, що використання таких програм з користю відображається на психофізичному розвитку дітей старшого дошкільного віку, оскільки під час занять у дітей поліпшується пам'ять та увага, адже дитина мимоволі звертає увагу на той навчальний матеріал, який є яскравим і цікавим, а Hot Potatoes дозволяє учителю передати інформацію у привабливій для дитини формі. Робота з програмою розвиває логіку, абстрактне мислення, навички прийняття самостійних рішень, швидку зміну концентрації на інших діях [3].


Пропонований програмний продукт є найбільш поширеною платформою операційних систем у закладах освіти, зокрема ДНЗ, оскільки його інструментальне середовище включає в себе п’ять окремих модулів, кожен з яких може застосовуватися вчителями іноземної мови як окрема програма, а саме:

1. JClose дозволить створити тест, що вимагає заповнення дитиною «пробілів».

2. JMix дозволить створити завдання на відновлення відповідностей.

3. JQuiz надає можливість створити тест з вибором однієї або декількох правильних відповідей серед можливих.

4. JMatch дозволить створити тесту на встановлення відповідності.

5. JCross дозволить швидко та зручно створити кросворд. Для цього необхідно лише ввести відповідні слова та визначення до них.


Вправи виконуються у тренувальному режимі. Результат виконаних завдань оцінюється у відсотках [5].


Для демонстрації застосування програми Hot Potatoes у навчанні англомовного говоріння дітей старшого дошкільного віку, наведемо приклад вправи за темою «A family», яка може бути створена у даному програмному середовищі на встановлення відповідності.


Для подачі інформації вчителю необхідно забезпечити певні умови, а саме скористатися інтерактивною дошкою, ноутбуком або комп`ютером.


Наведемо приклад одного із можливих завдань. На екрані подано перелік зображень членів родини (батько, мати, дідусь, бабуся, брат, сестра) відповідно навпроти зображень у різних послідовностях розміщені ті ж самі лексичні одиниці англійською мовою (father, mother, grandfather, grandmother, brother, sister). Вчитель пропонує дитині, встановити відповідність між зображенням та словом (Match the picture with the word). Під час натискання певного слова, дитина повинна вимовити його вголос. Також вчитель має змогу перевірити правильність виконаного завдання разом з усіма дітьми натискаючи кнопку «Check», з словами, в яких дитина допустила помилки вчитель пропонує скласти речення, наприклад з використанням структури «I see…».


Серед переваг практичного застосування Hot Potatoes в навчанні англомовного говоріння дітей старшого дошкільного віку варто виділити такі:

1) мотивація до навчання, цікавість до нових знань;

2) можливість вчителя індивідуально підходити до дитини та забезпечити диференціацію у навчанні дітей англомовного говоріння;

3) інформує дітей щодо інших предметів, розширює кругозір дитини;

4) підвищує мовні компетенції, так як містить різні типи текстів;

5) дає змогу подати матеріал, який відповідатиме інтересам та захопленням дітей [3].


Ресурс Hot Potatoes може бути використаний в роботі з батьками дітей старшого дошкільного віку під час навчання англомовного говоріння. Оскільки завдання створені в програмі зберігаються в стандартному форматі веб-сторінки, а для їх використання потрібен лише веб-браузер, батьки мають змогу попрацювати з своєю дитиною вдома, разом з нею пройти цікаві завдання, які створюються вчителем англійської мови. Таку роботу використовують для закріплення знань, отриманих на заняттях в дитячому садку. Вчитель, у свою чергу, має змогу побачити хто з батьків працює зі своєю дитиною, та оцінити продуктивність власної роботи з дітьми під час навчання їх англомовного говоріння на заняттях.


Висновок

Hot Potatoes – програмне середовище, яке дозволяє вчителеві англійської мови зробити заняття з навчання англомовного говоріння дітей старшого дошкільного віку більш динамічним та сприяє розвитку мотиваційного, змістового та вольового критеріїв англомовного говоріння. Застосування програми сприяє реалізації індивідуального підходу до дитини та з користю відображається на психофізичному розвитку: поліпшується пам'ять та увагу, розвиває логіку, абстрактне мислення, навички прийняття самостійних рішень, швидку зміну концентрації на інших діях.


Список використаних джерел

  1. Бовтенко М. А. Методические материалы к курсу «Компьютерная лингводидактика» / М. А. Бовтенко // Методические материалы к курсу «Компьютерная лингводидактика». – 2004. – С. 3 – 4, 30 – 38.
  1. Котенко О. В. Раннє навчання іноземних мов як чинник комунікативно-психологічної адаптації особистості у мовному просторі [Електронний ресурс] / О. В. Котенко // «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». – 2013. – Режим доступу до ресурсу: http://elibrary.kubg.edu.ua/3160/.
  1. Кузьміна І. П. Використання сучасних інформаційних технологій на заняттях з іноземної мови / І. П. Кузьміна // Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка : збірник наукових праць. – 2008. – № 3(24). – С. 186–190.
  1. Матюха Г. В. Методика формування у старших дошкільників умінь усного спілкування англійською мовою : дис. канд. пед. наук : 13.00.02 / Матюха Г. В. – Одеса, 2008.
  1. Подопригорова Л. А. Використання Інтернету в навчанні іноземних мов / Л. А. Подопригорова. // Іноземні мови в школі. – 2003. – С. 25 – 31.
  1. Спірін О. М. Ключові характеристики ІКТ-компетентностей / Спірін О. М., Овчарук О. В. // Основи стандартизації інформаційно- комунікаційних компетентностей в системі освіти України : метод. ре- комендації / [В. Ю. Биков, О. В. Білоус, Ю. М. Богачков та ін.] ; за заг. ред. В. Ю. Бикова, О. М. Спіріна, О. В. Овчарук. – К. : Атіка, 2010.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама