Ухань К.Є. Комп'ютерні навчальні програми як інноваційний метод навчання іноземній мові у початковій школі

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Версія від 19:19, 15 травня 2017; Julia sabadash (Обговореннявнесок)
(різн.) ← Попередня версія • Поточна версія (різн.) • Новіша версія → (різн.)
Перейти до: навігація, пошук

Ухань К.Є. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті йдеться про комп’ютерні навчальні програми у контексті навчання англійської мови у початковій школі. Визначаються особливості: центрованого на особистості учня початкової школи використання комп’ютерних навчальних програм як інноваційного методу навчання іноземної мови в початковій школі. Особливий акцент автор робить на найостанніших програмних розробках, що підвищують ефективність методичного арсеналу вчителя іноземної мови в початковій школі.

Ключові слова: навчання іноземним мовам; початкова школа; інноваційні методи навчання; комп’ютерні освітні програми для вивчення іноземних мов.


Аннотация: В статье говорится о компьютерных обучающие программы в контексте обучения английскому языку в начальной школе. Определяются особенности: центрированного на личности ученика начальной школы использования компьютерных обучающих программ как инновационного метода обучения иностранному языку в начальной школе. Особый акцент автор делает на самых последних программных разработках, повышающих эффективность методического арсенала учителя иностранного языка в начальной школе.

Ключевые слова: обучение иностранным языкам; начальная школа; инновационные методы обучения; компьютерные образовательные программы для изучения иностранных языков.


Annotation: The article highlights computer education programs in the context of teaching English in primary school. In this paper author defines the features: centered on the primary school student`s personality through usage of the computer training programs as an innovative method of teaching foreign language in primary school. The author emphasis o the latest program developments that increase the efficiency of teachers` methodological arsenal a foreign language learning process in primary school.

Key words: foreign language teaching; primary school; innovative teaching methods; computer educational programmes for learning foreign languages.


Зміст

Постановка проблеми

Світовий процес переходу до інформаційного суспільства, а також економічні, політичні та соціальні зміни, які його супроводжують, пришвидшують реформування системи освіти, зокрема і процесу навчання у початковій школі. Загальноприйнятим критерієм ефективності навчального процесу у початковій школі є мотивація, що тісно пов’язана з рівнем зацікавленості учнів. На уроках іноземної мови вчитель має не лише вмотивувати школярів, а й сприяти реалізації основної мети навчання іноземної мови – формуванню іншомовної комунікативної компетентності учнів. Щоб задовольнити основні потреби молодшого школяра до пізнавальної діяльності, а також сформувати внутрішню мотивацію до вивчення іноземної мови, необхідно знаходитися у постійному русі та взаємодії з сучасними інтересами школярів [1; 8].


На сьогодні, кожен учень початкової школи сміливо та із захопленням використовує технічні засоби, такі як телефон, ноутбук, планшет, комп’ютер, для задоволення будь-яких особистих цілей: навчання, відпочинку, розваг, тощо. Технічні засоби навчання є одним із способів задоволення сучасних освітніх потреб учня початкової школи. Значне місце серед них займають комп’ютерні навчальні програми, оскільки на етапі перманентної технологізації сучасного простору дитини побудова навчального процесу з урахуванням тенденцій сучасності є надзвичайно важливим рушієм та передумовою успішного навчання іноземної мови у початковій школі.


Аналіз досліджень

Неодноразові дослідження у галузі навчання іноземної мови у початковій школі та шляхів його модернізації сучасними вченими (О. Буцика, В.А. Бухбиндер, І.Г. Вєтрова, А.Г. Гейна, А.В. Горячева, С.О. Гунько, Т.В. Зубенко, О. В. Котенко, Н. В. Кошарна, Ю. О. Лабунець, М.М. Левшина, Н.П. Листопад, О. В. Лобода, Ю.І. Машбиця, І.А. Мося, Ф.М. Ривкінд, С. Пейперта, Ю.А. Первіна, Л. В. Петрик, І. В. Плужник, О.І. Пометун Ю. В. Руднік, І.М., Смирнової, О.В. Суховірського, М.І. Фролова, Б. Хантера, О.І. Шиман та інші). У своїх роботах вони зазначають, що різноманітність новітніх комп’ютерних технологій, які можливо застосувати на уроках іноземної мови у початковій школі досить величезна, починаючи від застосування онлайн-ігор та створення презентацій [5: 6], спеціальних навчальних сайтів [7; 8] до проектів типу Веб 2.0 [4; 7].


Постановка мети дослідження

Застосування інноваційних методів навчання, різноманітних технічних засобів, що доступні дітям, у навчальному процесі вивчення іноземної мови в початковій школі може не просто вплинути на цей процес, а й покращити його результати. Сьогодні досить легко піддаються автоматизації вправи з навчання іноземних мов, пов'язані із заповненням пропуску, перестановкою, вибором, видаленням зайвого елемента тощо. З появою комп'ютера розширився інвентар методів навчання у навчанні іноземних мов. Актуальною стала проблема визначення найбільш ефективної з точки зору навчання комбінації багато рецепторних методів, яка є в методичному арсеналі вчителя іноземної мови, в початковій школі зокрема.


Мету нашої статті ми вбачаємо у представленні засобів використання комп’ютерних навчальних програм, як шляху раціоналізації навчання, вдосконалення форм і методів контролю, досягнення рівня компетентності в області комп'ютерних технологій, який є необхідним для успішного оволодіння іноземною мовою в початковій школі.


Виклад основного матеріалу

Використання інноваційних технологій у школі, зокрема початковій, умовно поділяють на два напрямки:

1) залучення інноваційних технологій, які сприятимуть новим формам й методам викладання;

2) застосування інформаційно-комунікативних технологій за допомогою нових технічних засобів [5].


Особливістю навчання за допомогою комп’ютерних технологій є використання різних програм: ігрових програм, програм для створення презентацій, електронних бібліотек, енциклопедій та текстових редакторів. Використання засобів електронної комунікації представляє особливу цінність для навчання мови, оскільки дозволяє розширити можливості спілкування мовою, що вивчається, і включити у навчальний процес реальну комунікацію. Таким засобом, наприклад, може стати спеціально створений викладачем веб-сайт для позакласної роботи [3].


Інтернет – це нескінченний інформаційний ресурс, та далеко не вся інформація достатньо зрозуміла дітям і відповідає дійсності. Мова йде про учнів молодшого шкільного віку, які ще не мають навичок відбору матеріалів. Під час пошуку необхідної інформації вони можуть наштовхнутися на неякісний продукт, адже діти мають відкритий доступ до всього розмаїття матеріалів у світовому павутинні. Завдання вчителя полягає у тому, щоб окреслити параметри пошукової сітки, наприклад, давши посилання на конкретні сайти. Ігрові сайти мають вікову класифікацію, а інформаційні не адаптуються за віком відвідувачів. Тобто, спеціальних освітніх сайтів для дітей, на жаль, ще не існує.


Однією з найцінніших переваг інформаційних технологій є їхня ілюстративність. Б.А. Плотніков зазначає, що для більш успішного вивчення іноземної мови переклад бажано застосовувати тільки на перших етапах знайомства з мовою. Необхідно пам’ятати, що прямий переклад багатьох слів і виразів неможливий через неоднаковий обсяг їх значень у різних мовах» [4].


У даному випадку, говорячи про школярів, доцільно використовувати зображення для ілюстрування значення слів. Якщо у класі є мережа Інтернет, то це можна зробити за допомогою комп’ютера, або запропонувати учням створити власні ілюстровані словники за допомогою зображень, знайдених в Інтернеті чи сфотографованих/роздрукованих і вклеєних до словника. Таким чином, використання електронних пошукових систем як на занятті, так і при самостійному вивченні іноземної мови не тільки дозволяє по-новому подавати навчальний матеріал, впливати на якість засвоєння навчального матеріалу і т.д., але й сприяє формуванню в учнів безперекладного типу мислення. Ефективність впливу навчального матеріалу на учнів багато в чому залежить від ступеня і рівня ілюстративності матеріалу. Візуальна насиченість навчального матеріалу робить його яскравим, переконливим і сприяє інтенсифікації процесу його засвоєння. Комп’ютерні презентації дозволяють акцентувати увагу учнів на значущих моментах інформації, що викладається і створювати наочні ефектні образи у вигляді ілюстрацій, схем, діаграм, графічних композицій і т.д. Презентація дозволяє впливати відразу на кілька видів пам’яті: зорову, слухову, емоційну і в деяких випадках моторну.


Використання комп’ютерної презентації на уроці дозволяє:

– підвищити мотивацію учнів;

– використовувати велику кількість ілюстративного матеріалу;

– інтенсифікувати урок;

– залучити учнів до самостійного процесу навчання, що особливо важливо для розвитку їх загальнонавчальних навичок.


Застосування комп’ютерних презентацій у навчальному процесі дозволяє інтенсифікувати засвоєння навчального матеріалу учнями і проводити заняття на якісно новому рівні, використовуючи замість аудиторної дошки показ слайд-фільмів з екрану комп’ютера на мультимедійному проекторі або на персональному комп’ютері для кожного учня.


Застосування інформаційно-комунікативних технологій за допомогою нових технічних засобів (комп’ютер, Інтернет, Skype, мультимедійні засоби) у навчання значно урізноманітнює процес сприйняття і запам’ятовування інформації, забезпечує особистісно зорієнтований підхід з урахуванням здібностей учнів, їхнього рівня знань. На уроках іноземної мови у початковій школі за допомогою мережі Інтернет можна формувати навички й уміння читання, поповнювати словниковий запас, брати участь у різноманітних тестуваннях чи вікторинах чи навчальних іграх. Крім того, молодші школярі вчаться встановлювати контакти з однолітками за кордоном. Мультимедійна компетенція набувається через моделі взаємодії у мультимедійному середовищі: модель використання віртуальних середовищ (віртуальні ігри), модель організації власної інформації (наприклад, використання електронних словників та енциклопедій); модель творчості (скажімо, створення електронних газет) [1].


Неабияким помічником у навчанні іноземної мови учнів початкової школи може стати проект Веб 2.0. Цей проект був задуманий для опису веб- сайтів нового покоління, які використовують нові веб-розробки, легкі у користуванні, і задля підтримки середовища співпраці, творчості й комунікації. Вони, як правило, безкоштовні, а вся робота виконується у веб-браузері. Проте треба зазначити, що багато з Веб 2.0 сайтів не фільтруються і не супроводжуються фахівцями, що сприяє розміщенню на них небажаної інформації, яка може нашкодити навчально-виховному процесу і самим учням відповідно.


Веб 2.0 технології пропонують динамічну, постійно розвиваючу, інтерактивну веб-платформу, що дає вільний і відкритий доступ різним учасникам до її використання. Як результат, Веб 2.0 сприяє розвитку:

• індивідуальної та колективної продуктивності;

• творчості і взаємодії з інформацією, опублікованою в Інтернеті;

• мультимодальній міжособистісній, груповій і суспільній комунікації;

• активній участі;

• більш високому рівню спільного навчання та співробітництва;

• формуванню іншомовного комунікативного середовища;

• соціальній мережевій співпраці, що забезпечує створення відчуття взаємоповаги і взаємозв’язків [6].

АУДІО ЗАСОБИ

• Voki (http://www.voki.com) — це розмовляючий аватар, за допомогою якого можна озвучувати тексти, презентувати проекти або давати завдання, коментарі до виконаної роботи. Його можна використовувати для аудіювання тексу під час уроку іноземної мови у початковій школі. Шляхом створення Voki школярі можуть поділитися своїми відповідями на завдання викладача.

• Audicity (http://audacity.sourceforge.net/) — це безкоштовна програма для запису і обробки звуків. З її допомогою можна записати власноруч прочитані тексти, вірші, виконані пісні та завантажити їх в інші аудіо засоби для аудіювання початкової школи.

• Xtranormal (http://www.xtranormal.com) дозволяє створювати мультфільми, діалоги, монологи. Це інтерактивний сайт, що дає простір для творчості креативним учням в інсценуванні постанов.

• Yodio (http://yodio.com) може додати ваш голос, до фотографії або презентації. Цей засіб можна використовувати працюючи з телефоном або комп’ютером і завантажувати в будь-який веб-сайт.

• ESLvideo.com (http://www.eslvideo.com) надає пісні, оповідання для аудіювання, тести та ресурси для студентів, учнів і викладачів, які вивчають англійську мову як іноземну. Цей сайт користується особливим попитом, оскільки на ньому можна знайти тексти улюблених пісень.

КОМУНІКАТИВНІ (РОЗМОВНІ) ЗАСОБИ

• Skype (http://www.skype.com) — найбільш поширений комунікативний засіб, що забезпечує синхронне спілкування двох або більше людей в усьому світі, дозволяє проводити відео конференції, завантажувати фото, відео матеріали і ділитися ними зі своїми друзями.

• ooVoo (http://try.oovoo.com/) надає можливість організувати відео-чат з участю до шести членів сім’ї чи друзів відразу.

ЗАСОБИ ДЛЯ НАВЧАННЯ ПИСЬМА

• Google Docs (http://docs.google.com) використовується учнями для співробітництва, дослідження, листування і виконання групових проектів. Він дозволяє працювати одночасно в Інтернеті двом і більше особам над одним документом.

• Facebook (http://www.facebook.com) використовується для запису і передачі повідомлень. Він руйнує бар’єри і надає всім користувачам право голосу.

• Twitter (http://www.twitter.com) — це соціальна мережа, що дозволяє поділитися, дізнатися, зв’язатися з мережею людей за інтересами, професійними чи особистими уподобаннями; є найбільшим сервісом мікроблогів у світі.

• Wiki (http://www.wiki. COM) дозволяє співпрацювати і редагувати письмові завдання, надає змогу мати доступ до письмового завдання в позаурочний час, дозволяє контролювати його виконання.

• Wordle (http://www.wordle.com) дозволяє розміщувати в Інтернеті будь-яке письмове повідомлення чи текст, підвищує ефективність писемного мовлення, сприяючи розвитку творчості, індивідуальної та колективної продуктивності.

• Wallwisher (http://www.wallwisher.com) використовується для створення інтернет-газет сприяючи народженню нових ідей, програм, планів.

ЗАСОБИ ДЛЯ НАВЧАННЯ ЧИТАННЯ

• Storybird (http://storybird.com) це сайт, який дозволяє користувачеві створювати онлайн книги з красивими кольоровими ілюстраціями і сторінками. Storybirds — це короткі історії, створені разом з родиною, друзями чи учнями.

• Tikatok (http://www.tikatok.com) — це сайт, де ми можемо зберігати і друкувати стільки книг, скільки хотілося б.

ЗАСОБИ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ

• WiZiQ (http://www.wiziq.com/) надає можливість організовувати й проводити онлайн конференції, уроки, семінари, сесії, презентації, має відео функції, чат, дошку для спілкування, що допомагає вчителям розвивати свої професійні навички і вміння.

• Ning (http://www.ning.com) — це соціальна мережа, що дозволяє організовувати спілкування різними способами: файлами обміну, мультимедіа, текстами, під час чату, надає можливість педагогам усього світу ділитися конспектами уроків, відеоматеріалами, ідеями і проектами знаходячись поза межами навчального закладу. Прикладом використання цієї соціальної мережі є Snowblog CTnet City — віртуальне інтернаціональне міжкультурне студентське місто. Воно було створено кілька років тому викладачем англійської мови з Ізраїлю — Гал Спрінгман. Його “мешканцями” є студенти Ізраїлю, України, Китаю, Америки, Палестини, Японії. Google Wave (http://wave.googl.com) має можливість одночасного редагування, дозволяє планувати поїздки, організовувати проекти, робити нотатки з обраною групою людей, які знаходяться на Google Wave одночасно.

• Wikispaces (http://www.wikispaces.com) — це місце, де викладачі та студенти можуть обмінятися ідеями та інформацією і розподілити ресурси через текст, посилання та документи.

• Edu 2,0 (http://www.edu20.org) дозволяє вчителю організувати онлайн навчання, завантажити уроки, завдання і ресурси.

• Edublogs (http://edublogs.org) надає можливість учителю використовувати блог як вебсайт свого класу, учні ж, у свою чергу, використовують блог для відображення проектів (Flash, Animoto), обміну думками та результатами досліджень.

• Google Apps (http://www.google.com/apps) дозволяє студентам працювати в будь-якому місці в будь-який час, писати коментарі, співпрацювати та ділитися ідеяи.

• Diigo (http://www.diigo.com) дозволяє команді педагогів поділитися сайтами та створити спільноту учнів.

• Disney (http://dep.disney.go.com) надає вчителям ресурси, необхідні для використання, інформування і мотивування навчання англійської мови учнів різного віку і різного рівня навчальних закладів.

• YouTube (http://www.youtube.com) — це найбільший безкоштовний канал для розміщення відео в Інтернеті [2].

Висновок

Активна технологізація сучасного суспільства, входження комп’ютерних технологій у всі сфери життя людей з найменшого віку викликає потребу застосування їх у навчальному процесі, зокрема і при навчанні іноземної мови. На сьогодні існує велика різноманітність інноваційних технологій, сайтів та спеціальних програм, які створені саме з метою навчання іноземної мови учнів початкової школи. Однак, все ще актуальною лишається проблема створення спеціальних навчальних сайтів для дітей, а не лише застосування та адаптація загальних, адже інформація, розміщена там, часто містить рекламу і може бути занадто складною для розуміння дітей.


Перспективи подальшого дослідження вбачаємо в аналізі застосування вищеназваних видів інноваційних технологій з метою з’ясування можливостей та результативністю їх використання в процесі вивчення іноземної мови в початковій школі.


Список використаних джерел

  1. Котенко О.В. Современные тенденции развития системы иноязычной подготовки будущих учителей начальной школы в Украине /О.В. Котенко // European Review Of Social Sciences. — Prague, Czech Republic, Vol.2, Issue 2, 2015. — c. 5–20.
  1. Кудрявцева Л.В. Использование телекоммуникационных проектов для формирования иноязычной социокультурной компетенции у учащихся старших классов (на примере США и России) / Л.В. Кудрявцева // Иностранный язык в школе. – 2007. – № 4. –С. 49-53.
  2. Лабунець Ю.О. Педагогические технологии как признак инновационной образовательной деятельности / Ю.О. Лабунець // материалы Международной конференции [Психология и педагогика: развитие новых научных направлений в ХХІ веке: ХІІ международная научно-практическая конференция для студентов, аспирантов и молодых ученых] (г. Москва, 27 июля 2013) – М.: Московский научный центр психологии и педагогики. – С. 58-61.
  3. Мося І.А. Технологія навчального проектування: теоретико-методичний аспект. / І.А. Мося // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2013, № 4 (30) – C.261-273.
  4. Петрик Л. В. Засоби медіаосвіти на уроках іноземних мов / Л.В. Петрик // матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. [«Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки»], (м. Київ, 27 квітня 2014 року) / М-во освіти і науки України, Київ, ун-т ім. Б. Грінченка; за заг. ред. Огнев’юка В.О.[редкол.: В.О. Огневʼюк, Л.Л. Хоружа, Н.М. Віннікова, О.В. Дудар]. – К. : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2014. – с. 146-154.
  5. Руднік Ю.В. Інноваційні технології навчання іноземних мов / Ю.В. Руднік // Дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки: матер. ІV щорічної Всеукр. наук.-практ. конф. 27 березня 2014 р. / М-во освіти і науки України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, Благод. фонд сприян. розв. освіти ім. Б.Грінченка; за заг. ред. Огневʼюка В.О.; [редкол.: В.О. Огневʼюк, Л.Л. Хоружа, Н.М. Віннікова, О.В. Дудар]. – К.: Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2014. – 280 с.
  6. Стрілець С.І. Інновації у вищій педагогічній освіті: теорія і практика : навч. посіб. для студентів ВНЗ / І.С. Стрілець. — Чернігів  : ФОП Лозовий В.М., 2013. — 508 с.
  7. The leader of the future: new visions, strategies, and practices for the next era / Frances Hesselbein, Marshall Goldsmith, Richard Beckhard. – Jossey-Bass Publishers, San Francisco. – 1996. – 320 p.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама