Куземко Л.В., Турбаєвська С.В. Педагогічні умови розвитку інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

(відмінності між версіями)
Перейти до: навігація, пошук
Рядок 4: Рядок 4:
 
'''[[Турбаєвська Світлана Володимирівна]]''' – студентка [[Педагогічний інститут|Педагогічного інституту]] [[КМПУ|Київського університету імені Бориса Грінченка]], спеціальність «[[Дошкільна освіта]]», кафедра [[Кафедра дошкільної освіти КУ імені Бориса Грінченка|дошкільної освіти]] [[КМПУ|Київського університету імені Бориса Грінченка]], м. Київ
 
'''[[Турбаєвська Світлана Володимирівна]]''' – студентка [[Педагогічний інститут|Педагогічного інституту]] [[КМПУ|Київського університету імені Бориса Грінченка]], спеціальність «[[Дошкільна освіта]]», кафедра [[Кафедра дошкільної освіти КУ імені Бориса Грінченка|дошкільної освіти]] [[КМПУ|Київського університету імені Бориса Грінченка]], м. Київ
  
 +
УДК  373.3:37.013
  
<center>'''Адаптація перспективних ідей С. Русової щодо виховання дітей дошкільного віку в освітньому процесі дошкільних навчальних закладів'''</center>
 
  
'''Анотація.''' У статті, за результатами вивчення теоретичних джерел, висвітлено перспективні ідеї С. Русової щодо виховання дітей дошкільного віку. Розкрито шляхи їх адаптації в освітній процес сучасних дошкільних навчальних закладів України.
+
<center>'''Педагогічні умови розвитку  інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів'''</center>
  
'''Ключові слова:''' теорія і практика дошкільного виховання, виховання дітей дошкільного віку, ціннісний концепт, особистісно орієнтоване виховання, дитиноцентризм.
 
  
'''Аннотация.''' В статье, по результатам изучения теоретических источников, освещены перспективные идеи С. Русовой по воспитанию детей дошкольного возраста. Раскрыты пути их адаптации в образовательный процесс современных дошкольных образовательных учреждений Украины.
+
'''Анотація.''' У статті висвітлено проблему розвитку інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів. Розкрито сутність, структуру, показники сформованості  інформаційної культури сучасних вихователів ДНЗ. Обґрунтовано педагогічні умови, які сприятимуть розвитку інформаційної культури педагогів з дошкільної освіти.
 +
'''Ключові слова:''' інформаційна культура, інформаційна компетентність, педагогічні умови,  складові інформаційної культури.
 +
'''Аннотация.''' В статье освещена проблема развития информационной культуры воспитателей дошкольных учебных заведений. Раскрыта сущность, структура информационной культуры современных воспитателей ДУЗ. Обоснованы педагогические условия, способствующие развитию информационной культуры педагогов по дошкольному образованию.
 +
'''Ключевые слова:''' информационная культура, информационная компетентность, педагогические условия, составляющие информационной культуры.
 +
'''Аbstract.''' In this article was explained the problem of elaboration information culture of preschool education teachers. Revealed essence, structure of information culture of modern kindergarten teachers. Justified pedagogical conditions that promote information culture of preschool education teachers.
 +
'''Key words:''' information culture, information competence, pedagogical conditions, components of information culture.
 +
== Постановка проблеми. ==
 +
Прогрес суспільства залежить від здатності особистості швидко сприймати інформацію, неординарно мислити, чітко приймати рішення i брати на себе відповідальність за них. Кожна людина, а педагог тим паче, для реалізації себе як професіонала повинна мати сформовану інформаційну культуру, бо саме вона є важливим фактором успішної професійної  діяльності та захищеності людини в суспільстві.
 +
Дошкільна освіта сьогодні також потребує активного використання інформаційно-комунікаційних технологій в управлінській, навчально-виховній, фінансовій діяльності  дошкільних навчальних закладів. Інформаційна культура працівників дошкільних навчальних закладів (ДНЗ) сприятиме повноцінній підготовці дітей до життя в інформаційному суспільстві, адже в  Законі України «Про дошкільну освіту» виокремлено основні функції дошкільного навчального закладу: «Дошкільний навчальний заклад - навчальний заклад, що забезпечує реалізацію права дитини на здобуття дошкільної освіти, її фізичний, розумовий i духовний розвиток, соціальну адаптацію та готовність продовжувати освіту» [2]. З огляду на це,  виникає потреба створення освітнього середовища ДНЗ орієнтованого на виклики інформаційного суспільства, що сформує систему цінностей і пріоритетів вихователів для використання інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні особистості.
 +
== Аналіз досліджень. ==
 +
Аналіз теоретичних джерел доводить, що у педагогічній науці досить ґрунтовно висвітлені концептуальні основи процесу інформатизації системи освіти. Низкою науковців (Н. Баловсяк, Р. Гуревич, А. Гуржій, М. Жалдак,  М. Кадемія, Г. Селевко, В. Хуторський та ін.) розглядався педагогічний потенціал інформаційних технологій. Проблема формування інформаційної культури майбутніх педагогів розкривалася в дослідженнях О. Значенко [3], Н. Волкової [1],  І. Смирнової [5], А. Столяревської [6] та ін. Разом із тим, аналіз освітнього процесу в ДНЗ свідчить про недостатню обізнаність вихователів з сучасними можливостями інформаційних технологій, має місце недооцінка інформаційно-комунікаційних засобів у професійній діяльності. Як зазначає М. Кадемія: «Недостатнє використання інформаційних технологій загалом пов’язане із низьким рівнем інформаційної культури суспільства, необізнаністю щодо широких можливостей застосування інформаційних технологій, слабкою мотивацією педагогів до використання інформаційних технологій у навчальному процесі та професійній діяльності» [4, с. 46]. Це, у свою чергу,  актуалізує дослідження умов формування і розвитку інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів.
 +
== Мета статті ==
 +
– розкрити педагогічні умови формування та розвитку інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів.
 +
== Виклад основного матеріалу. ==
 +
Сучасні тенденції розвитку освітньої практики в Україні спрямовані на застосування інформаційних технологій педагогами задля удосконалення змісту освіти та модифікацію організаційних форм i методів навчання. Нормативні документи у галузі дошкільної освіти, дослідження науковців засвідчують про необхідність розроблення і впровадження в освітній процес дошкільних навчальних закладів нових педагогічних технологій, у тому чисті з використанням комп’ютерної техніки. Також з’ясовано, що інформаційні  технології, даватимуть вагомі результати у навчанні лише тоді, коли педагоги  володіють  комп’ютерною технікою, знають методику її використання в роботі з дітьми дошкільного віку, мають високій рівень інформаційної культури.
 +
Інформаційною культурою людини науковці називають сукупність якостей, що відображають її знання й представлення про інформаційні процеси в навколишньому світі, володіння інформаційними засобами, освоєння системи морально-етнічних і  юридичних  норм,  цінностей, установок, пов'язаних з ІКТ, а також володіння комп'ютерною грамотністю [3]. Отже, інформаційна культура – одна із складових загальної культури людини; сукупність інформаційного світогляду, системи знань та вмінь, що забезпечують цілеспрямовану самостійну діяльність за оптимальним задоволенням індивідуальних інформаційних потреб з використанням як традиційних, так і нових інформаційних технологій.
 +
Проблема розвитку інформаційної культури, інформаційної компетентності педагогів досить широко розкрита у наукових джерелах. Однак дослідження педагогічних умов формування і розвитку інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів носять частковий характер і обґрунтовані недостатньо.
 +
У результаті проведеного дослідження здійснено аналіз професійної діяльності вихователя сучасного дошкільного навчального закладу, з’ясовано поняття професійної компетентності взагалі та професійної компетентності вихователя сучасного ДНЗ, визначено її складові. З’ясовано, що професійна компетентність вихователя сучасного ДНЗ складається із трьох взаємопов’язаних блоків: професійно-діяльнісного, психологічно-особистісного та результативного. Визначено, що інформаційний компонент готовності педагогів  до професійної діяльності передбачає їхнє залучення до продуктивної навчально-дослідницької роботи, здатності до самостійного удосконалення умінь і навичок та розвитку творчого педагогічного мислення.
 +
Аналіз сутності поняття «інформаційна культура педагога» дозволив з’ясувати  її складові, а саме:
 +
- технічна складова, що спирається на знання архітектури персонального комп’ютера, характеристик базових і допоміжних периферійних пристроїв та вміння й навички їх використовувати;
 +
- системна складова, що визначається знаннями характеристик операційної  системи, їх призначення та складових частин, об’єктів та елементів управління та відповідними вміннями та навичками;
 +
- програмна складова – передбачає оволодіння основами роботи з прикладним програмним забезпеченням загального призначення;
 +
- гігієнічно–ергономічна складова – передбачає знання санітарних умов і режимів безпечного використання комп’ютерів та стандарти яким повинна відповідати комп’ютерна техніка, що використовується в навчальному процесі;
 +
-   навчальна складова, що передбачає оволодіння педагогічними програмами засобами навчального призначення;
 +
- методична складова – підготовленість до використання ІКТ, яка базується на сформованості загальних, спеціальних і конкретних методичних вмінь, що спираються на знання, вміння та навички, одержані при вивченні педагогіки, психології [1, с. 20].
 +
На основі досліджень науковців: Л. Пєтухової (формування інформатичної компетентності педагога); О. Значенко (складові інформаційної культури педагога), І. Дичківської (компоненти готовності майбутніх вихователів ДНЗ до інноваційної педагогічної діяльності) та дослідження Н. Волкової (формування інформаційної культури студентів індустріально-педагогічних факультетів у процесі професійної підготовки), виділено складові  інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів (мотиваційна, когнітивна, креативна та рефлексивна).
 +
Визначено показники сформованості складових інформаційної культури вихователя:
 +
- мотиваційної, що засвідчує наявність пізнавального інтересу до інформаційних технологій та особистісно-значущого смислу їхнього застосування задля поліпшення освітнього процесу дошкільного навчального закладу;
 +
- когнітивної - сформованість знань та умінь щодо застосування інформаційних технологій задля оновлення педагогічної, методичної бази дошкільних навчальних закладів, підвищення власного професійного рівня та популяризації  педагогічного досвіду;
 +
- креативної - відкритість і готовність до інноваційної педагогічної діяльності, що виявляється через творче  застосування можливостей інформаційних технологій в освітньому процесі ДНЗ, гнучкість, критичність мислення;
 +
- рефлексивної - сформованість рефлексивної позиції (характер оцінки вихователем себе як суб'єкта інформаційної діяльності).
 +
Для з’ясування рівнів сформованості інформаційної культури вихователів ДНЗ за кожним із складових виокремлено рівні – достатній та недостатній. Розроблено питання анкети, інтерв’ю, спостереження для вивчення стану сформованості інформаційної культури вихователів.
 +
Проведене дослідження рівнів сформованості інформаційної культури вихователів дошкільного навчального закладу доводить, що переважна більшість опитаних (75%) умотивована щодо потреби застосування інформаційних технологій  у власній професійній діяльності, однак не вистачає знань та сформованих умінь щодо їхнього творчого використання на практиці.
 +
Зважаючи на результати проведеного нами теоретичного і практичного дослідження, виокремлено основні педагогічні умови розвитку інформаційної культури вихователів, а саме:
 +
* внутрішня впевненість у корисності та стійка мотивація до творчого впровадження інформаційних технологій в освітній процес дошкільного навчального закладу;
 +
* наявність комп’ютерної техніки і підключення її до всесвітньої мережі; наявність базової підготовки в користуванні  комп’ютером та програмним забезпеченням;
 +
* поглиблення знань та вмінь щодо застосування інформаційних технологій в освітньому процесі дошкільного навчального закладу (як в роботі з дітьми дошкільного віку так і для створення дидактичних, інформаційних ресурсів, спілкування з батьками вихованців та колегами);
 +
* постійне підвищення кваліфікації в закладах післядипломної освіти, самоосвіта;
 +
* єдність зусиль адміністрації та педагогів – спрямування зусиль всіх суб’єктів освітнього процесу на підвищення інформаційної культури.
 +
Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування та розвитку інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів. Перспективу подальших наукових розробок убачаємо в теоретичному обґрунтуванні методичних і технологічних засад інформаційно-педагогічного забезпечення освітнього процесу дошкільного навчального закладу.
  
'''Ключевые слова:''' теория и практика дошкольного образования, воспитание детей дошкольного возраста, ценностный концепт, личностно ориентированное воспитание.
+
== '''Література:''' ==
 +
* Волкова Н. В. Формування інформаційної культури студентів індустріально-педагогічних факультетів у процесі фахової підготовки : автореф. дис. на здобуття  наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Наталія Валентинівна Волкова ; Респ. ВНЗ «Кримський гуманітарний університет». – Ялта, 2009. – 20 с.
 +
* Закон України «Про дошкільну освіту» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2628-14.
 +
* Значенко О.П. Формування інформаційної культури майбутніх учителів гуманітарних дисциплін : автореф. дис. на здобуття  наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О. П. Значенко ; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. – Київ, 2005. – 20 с.
 +
* Кадемія М. Ю. Використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання у вищих навчальних закладах / М. Ю. Кадемія // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. – 2013. – № 21. ¬– С. 46-52.
 +
* Смирнова І. М. Формування інформаційної культури майбутніх учителів початкових класів : автореф. дис. на здобуття  наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» /  / І.М. Смірнова ; Кіровогр. держ. пед. ун-т ім. Володимира Винниченка. – Кіровоград, 2004. – 20 с.
 +
* Столяревська А.Л. Формування інформаційної культури студентів педагогічних вузів при вивченні курсу інформатики : автореф. дис. на здобуття  наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.0І «Теорія та історія педагогіки» / А.Л. Столяревська ; Харк.держ. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. – Харків, 1998. – 16 с.
  
'''Abstract.''' The article, according to the study of theoretical sources, highlights promising ideas S. Rusova on education of children of preschool age. Reveals ways to adapt to the educational process of modern pre-schools Ukraine.
 
 
'''Keywords:''' theory and practice of preschool education, education of children of preschool age, value concept, personality oriented education, dytynotsentryzm.
 
 
== Постановка проблеми.  ==
 
Суспільні виклики ХХІ століття зумовлюють оновлення дошкільної освіти, що в свою чергу актуалізує зміни до змісту, форм, методів навчання і виховання дітей дошкільного віку. Розвиток дошкільної освіти не можливий без урахування прогресивного досвіду педагогів минулого, адаптації їхніх перспективних ідей у практику сучасних дошкільних навчальних закладів. У цьому контексті значний інтерес становить вивчення прогресивних ідей Софії Федорівни Русової щодо виховання дітей дошкільного віку.
 
== Аналіз досліджень.  ==
 
Аналіз джерел із проблеми дослідження дав можливість з’ясувати, що просвітницька та педагогічна діяльність С. Русової стала предметом пошуків українських науковців. Так, внесок педагога у розвиток педагогічної думки висвітлено у розвідках Н. Антонець [1],  Н. Дічек [2], І. Зайченка [3], Г. Іванюк [4], В. Кузя [5], О. Сухомлинської [19]. Проблеми виховання дітей дошкільного віку у теоретико-практичній діяльності С. Русової були визначальними у дослідженнях Л. Лохвицької [6], С. Попиченко [10], Г. Поротнікової [11], О. Проскури [12], О. Пшеврацької [13], В. Сергєєвої [16], А. Січкар [18], Т. Філімонової [20]. У публікаціях зазначених науковців розкриваються різні підходи до реалізації прогресивних ідей педагога в практику роботи дошкільних навчальних закладів. Однак проблема виховання дітей дошкільного віку на ціннісній домінанті потребує ретельного вивчення, оскільки дитиноцентризм й особистісно орієнтований підхід, на яких ґрунтується сучасна дошкільна освіта, є суголосними й ідеям, що втілювала в життя С. Русова.
 
== Постановка мети дослідження.  ==
 
Висвітлити перспективні ідеї С. Русової щодо виховання дітей дошкільного віку на ціннісній домінанті та окреслити можливі шляхи адаптації ідей педагога в практику сучасних дошкільних навчальних закладів.
 
== Виклад основного матеріалу.  ==
 
Вивчення історико-педагогічних, теоретичних джерел, праць, що висвітлюють діяльність педагога в кінці ХІХ – у 20-тих рр. ХХ століття, дає можливість з’ясувати, що діяльність педагога мала як теоретичний, так і практичний характер. Свої погляди на організацію дошкільного виховання на особистісних, дитиноцентричних, ціннісних позиціях педагог виклала у таких працях, як «Дошкільне виховання» [14], «Теорія і практика дошкільного виховання» [15].
 
Як теоретик, Софія Федорівна обґрунтувала принципи, мету, завдання, зміст, форми, методи дошкільного виховання, розробила організаційно-педагогічні вимоги до роботи українських дитячих садків. На переконання педагога, робота в дитячих садках повинна спиратися на ціннісні засади з урахуванням вікових особливостей, індивідуальних здібностей кожної дитини, її потреб та інтересів, діяльнісного підходу [14]. Визначальними у роботі дитячих садків були принципи гуманізму, демократизму, народності, історизму, природовідповідності, зв’язку навчання з життям.
 
Важливим фактором у розвитку дитини є середовище. Софія Федорівна розробила методичні рекомендації для вихователів щодо створення розвивального середовища в дитячому садку. Педагог уважала, що для індивідуального розвитку дитини її необхідно залучати до різних видів діяльності.
 
Не втрачають актуальності погляди С. Русової на організацію ігрової, трудової діяльності в дитячому садку, використання природи для розвитку дитини дошкільного віку, практичних видів діяльності, реалізації принципу наступності в змісті навчання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.
 
Як практик, С. Русова (разом із сестрою Марією Ліндфорс) у м. Києві 1871 року відкрила перший дитячий садок, працювала вихователем у дитячих садках Чернігова, Херсону, Полтави, викладачем педагогіки у Фребелівському інституті. У період українського державотворення (1917-1919) очолювала департамент дошкільної та позашкільної освіти, що було створено при Міністерстві народної освіти Української народної республіки.
 
Дитячий садок, відкритий сестрами Ліндфорс, був пройнятий національним духом. У роботі з дітьми використовувалися народні ігри, казки, легенди, пісні тощо. Софія Федорівна, працюючи вихователькою, практично втілювала ідею національного виховання дітей дошкільного віку. Вважала, що основне завдання українського дитячого садка полягало у формуванні дитини, якій притаманні були б загальнолюдські якості: чесність, чуйність, працьовитість, патріотизм, повага до історії, культури, звичаїв свого народу тощо.
 
Значущими для нашого дослідження видаються висновки, положення, ідеї й думки С. Русової про мету, завдання, зміст, шляхи й методи морального виховання людини.
 
За переконанням педагога, воно може бути ефективним лише, коли матиме цілеспрямований характер, здійснюватиметься планомірно, починаючи з наймолодшого віку дитини, та ґрунтуватиметься на національній основі.
 
Головними завданнями морального виховання Софія Федорівна вважала розвиток у дітей високих моральних почуттів, вироблення моральних навичок і моральної поведінки, формування моральної свідомості, стійких моральних переконань.
 
Ці положення знаходимо й в Базовому компоненті дошкільної освіти в Україні (2012), що орієнтує педагогів на врахування цілісного та ціннісного підходу до виховання особистості. З-поміж засад нового Базового компонента дошкільної освіти України визначено визнання самоцінності дошкільного дитинства, його особливої ролі в розвитку особистості, збереження дитячої субкультури, повагу до дитини, врахування індивідуального особистого досвіду дошкільника.
 
Проводячи паралелі, можемо констатувати, що завдання дошкільної освіти, в тій чи іншій мірі, проголошувалися С. Ф. Русовою ще на початку ХХ століття. У табл. 1 подано порівняльний аналіз завдань дошкільної освіти та підходів до її організації в теоретико-практичній спадщині педагога.
 
Таблиця 1
 
Порівняльний аналіз завдань дошкільної освіти
 
Завдання дошкільного виховання (за С. Ф. Русовою) Завдання дошкільної освіти на сучасному етапі
 
Виховання дітей відповідно до принципу природовідповідності Створити належні умови для реалізації дитиною свого природного потенціалу (фізичного, психологічного, соціального)
 
Створення умов для морального, фізичного розвитку, задоволення допитливості дітей, пошукової діяльності Забезпечувати гармонійний та різнобічний розвиток дошкільника, формувати в нього ціннісне ставлення до Природи, Культури, Людей, Самого Себе
 
 
 
Забезпечення розвитку дитини відповідно до досягнень у галузі психології та педагогіки Виробляти оптимістичну гіпотезу розвитку кожної конкретної дитини, визначити «зону її найближчого розвитку»
 
Організація змістовного життя дитини в дитячому садку Оснащувати дошкільника навичками практичного життя, навчати пристосовуватися до нових умов, виробляти гнучкість поведінки, виховувати творче ставлення до дійсності, вправляти в умінні проявляти волю; враховувати особистий досвід дошкільника, історію його життя, вікові та індивідуальні особливості
 
Вивчення практики дошкільних навчальних закладів в Україні дає підстави стверджувати, що на сучасному етапі їх колективи опосередковано чи безпосередньо втілюють у власній роботі ідеї С. Русової. Так, наприклад, у дошкільному навчальному закладі № 409 та школі-дитячому садку І ступеня імені «Софії Русової» м. Києва створено культурно-просвітницький центр С. Русової. Пріоритетними у роботі вихователів є врахування індивідуальності кожної дитини, її унікальності та неповторності, залучення батьків до організації освітнього процесу, ознайомлення дітей із національними звичаями та традиціями через проведення свят та розваг, екскурсій, музейної педагогіки тощо. Реалізуючи завдання з морального виховання, педагоги керуються настановами, розробленими С. Русовою, а саме: неперервність у реалізації завдань морального виховання, створення позитивної моральної атмосфери в дошкільному навчальному закладі, цілісність у відборі виховних засобів і впливів на дитину щодо формування моральної культури.
 
Досвід роботи школи-дитячого садка І ступеня імені «Софії Русової» презентовано у низці публікацій: «Музей у дошкільному навчальному закладі: з досвіду роботи ШДС ім. С. Русової» [9; 17], «Маленький українець: педагогічні ідеї С. Русової» [7], «Метод проектів за ідеями Софії Русової» [8].
 
Однак, не дивлячись на те, що педагогами-практиками напрацьовано значний досвід щодо реалізації ідей С. Русової в роботі з дітьми дошкільного віку, не всі вихователі проявляють достатній рівень готовності критично осмислювати напрацювання педагогічної думки, адаптовувати та реалізовувати в роботі перспективні ідеї педагогів минулого. Такий висновок можна зробити на підставі відповідей вихователів, які були отриманні в процесі опитування. Так, понад 70% респондентів не змогли достатньо повно охарактеризувати внесок Софії Русової у розробку змісту, форм і методів морального виховання дітей дошкільного віку.
 
Однією з форм підвищення фахового рівня вихователів із досліджуваної проблеми може бути участь у роботі постійно діючого семінару-практикуму. Метою його функціонування є ознайомлення вихователів із перспективними ідеями С. Русової щодо морального виховання дітей дошкільного віку, формування уміння співставляти, порівнювати, виокремлювати перспективні ідеї, мислити педагогічними категоріями. Пропонуємо проект роботи такого семінару.
 
Засідання семінару-практикуму проводиться один раз у квартал. Для участі в роботі семінару можуть запрошуватися педагоги закладу-організатора, педагоги-практики інших дошкільних навчальних закладів, що втілюють ідеї С. Русової у практичній діяльності, науковці, представники Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В.О. Сухомлинського та ін.
 
Орієнтовну тематику засідань постійно діючого семінару-практикуму подано у табл. 2.
 
Таблиця 2
 
Орієнтовна тематика засідань постійно діючого семінару-практикуму
 
щодо впровадження в практику роботи дошкільного навчального закладу
 
ідей морального виховання Софії Русової
 
№ з/п Зміст роботи Термін виконання Відповідальний
 
1 Опрацювання теоретичних джерел із проблеми «Педагогічна спадщина Софії Русової» Вересень Вихователь-методист, вихователі ДНЗ
 
2 Організація в методичному кабінеті тематичної виставки «С. Русова про формування чеснот маленької дитини»
 
Жовтень Вихователь-методист
 
3 Розробка методичних рекомендацій (пам’яток) для вихователів щодо впровадження ідей морального виховання С. Русової Протягом року Вихователь-методист
 
4 Підбір дидактичних ігор, художньої літератури для реалізації завдань із морального виховання Протягом року Вихователь-методист
 
5 Конкурс на кращу дидактичну розробку Грудень Вихователь-методист, вихователі ДНЗ
 
6 Консультація із теми «Софія Русова про формування духовного світу дитини» Січень Вихователь-методист
 
7 Круглий стіл із теми «Краса вчинків» (за теоретико-практичною спадщиною С. Русової) Лютий Вихователь-методист
 
8 Батьківські збори з теми «Дитиноцентрична педагогіка С. Русової» Березень Вихователь-методист, вихователі ДНЗ
 
9 Проведення народознавчих свят та розваг Потягом року Вихователь-методист, вихователі ДНЗ
 
10 Творчі зустрічі вихователів з обміну досвідом Січень-травень Вихователь-методист, вихователі ДНЗ
 
11 Узагальнення та презентація досвіду роботи вихователів Травень Вихователь-методист, вихователі ДНЗ
 
Висновок. Отже, вивчення перспективних ідей С. Русової та впровадження їх у практику дошкільних навчальних закладів сприятимуть реалізації завдань дошкільної освіти, зокрема, організації освітнього процесу з урахуванням ціннісного, особистісно орієнтованого, діяльнісного, індивідуального підходів, суб’єкт-суб’єктної взаємодії. Критичне осмислення теорії та практики дошкільної освіти дасть можливість вихователям виробити власну траєкторію професійного зростання.
 
 
== '''Список використаних джерел''' ==
 
* Антонець Н.Б. Русова Софія Федорівна / Н.Б. Антонець // Українська педагогіка в персоналіях: У 2 кн. Кн.2 Навч. посібник / За ред. О.В. Сухомлинської. – К.: Либідь, 2005. – С. 136-145.
 
* Дічек Н. П. С. Ф. Русова і зарубіжна педагогіка / Н. П. Дичек // С. Русова – видатний педагог, державний, громадський діяч : матеріали Всеукр. пед. читань / М-во освіти України, АПН України, Ін-т педагогіки АПН України, Ніжин. держ. пед. ун-т ім. М. Гоголя, Чернігів. обл. ін-т підвищення кваліфікації та перепідготовки працівників освіти ; відп. ред. Є. І. Коваленко. – Чернігів, 1996. – Кн. 1. – С. 16–19.
 
* Зайченко І.В. До питання про історіографію дослідження творчої спадщини С. Ф. Русової [Електронний ресурс] / І. В. Зайченко // Педагогічний дискурс. – 2013. – Вип. 15. – С. 257-261.
 
* Іванюк Г.І. Ідеї громадянського виховання в педагогічній спадщині Софії Русової / Г.І. Іванюк // Ідея національної школи у педагогічній спадщині Софії Русової та Степана Сірополка: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Івано-Франківськ, 1996. – С. 59-60.
 
* Кузь В. Софія Русова: сторінки життя і творчості у контексті сьогодення / Володими Кузь // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://library.udpu.org.ua/library_files/istoruk_ped_almanax/2012/2012_2_8.pdf. – Назва з екрана.
 
* Лохвицька Л. В. Софія Русова про організацію середовища для дітей дошкільного віку / Л. В. Лохвицька // Наук. зап. Психолого-педагогічні науки / Ніжин. держ. ун-т ім. М. Гоголя. - Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2011. – № 8. – С. 150-152.
 
* Маленький українець: педагогічні ідеї С. Русової : [матеріали педагогів шк.-дит. садка № 584 ім. С. Русової м. Києва] / упоряд.: Л. Синекоп, Н. Ковальчук. – К.: Шкіл. світ, 2010. – 126 с.
 
* Метод проектів за ідеями Софії Русової / упоряд. Л. Синекоп. – К. : Шкіл. світ, 2012. – 128 с.
 
* Музей у дошкільному навчальному закладі : з досвіду роботи ШДС ім. С. Русової / упоряд. Л. Синекоп. – К.: Шкіл. світ, 2011. - 128 с.
 
* Попиченко С. С. С. Ф. Русова і теорія дошкільного виховання в Україні на початку ХХ століття / С. С. Попиченко // Проблеми дошкільного виховання у педагогічній спадщині С. Русової : матеріали Всеукр. пед. читань, присвяч. 140-річчю з дня народж. С. Ф. Русової / М-во освіти України, АПН України, Ін-т педагогіки АПН України, Ніжин. держ. пед. ун-т ім. М.Гоголя, Чернігів. обл. ін-т підвищення кваліфікації та перепідготовки працівників освіти, відп. ред. Є. І. Коваленко. – Чернігів, 1996. – Кн. 2. – С. 31–35
 
* Поротнікова Г.С. Погляди С.Ф. Русової на вимоги до особистості вихователя та його підготовки / Г.С. Поротнікова // [Електронний ресурс]. – Режим доступу: // http://www.psyh.kiev.ua/%D0%9F%D0%BE%D1%80%D0%BE%D1%82%D0%BD%D1%96%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D0%B0_%D0%93.%D0%A1._%D0%9F%D0%BE%D0%B3%D0%BB%D1%8F%D0%B4%D0%B8_%D0%A1.%D0%A4._%D0%A0%D1%83%D1%81%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D1%97_%D0%BD%D0%B0_%D0%B2%D0%B8%D0%BC%D0%BE%D0%B3%D0%B8_%D0%B4%D0%BE_%D0. – Назва з екрана.
 
* Проскура О. Бібліографія праць Софії Русової / О. Проскура // Русова С. Вибрані педагогічні твори. – К.: Освіта, 1996. – С.301-303.
 
* Пшеврацька О. В. Психолого-педагогічні засади організації суспільного дошкільного виховання в працях С.Ф.Русової: дис... канд. пед. наук: 13.00.08 / Пшеврацька Олена Володимирівна. – Київський міжрегіональний ін-т удосконалення учителів ім. Бориса Грінченка. – К., 2002. – 190 арк.
 
* Русова С.Ф. Дошкільне виховання / Софія Федорівна Русова – Катеринослав : Укр. вид-во, 1918. – 162 с
 
* Русова С.Ф. Теорія і практика дошкільного виховання./ Софія Федорівна Русова. – Прага : Укр. Громад. Вид. фонд «Сіяч», 1924. – 125 с
 
* Сергєєва В. Ф. Проблеми дошкільного виховання в педагогічній спадщині Софії Русової : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 77 / Сергєєва Валентина Федорівна ; Ін-т педагогіки АПН України. – К., 1997. – 17 с.
 
* Синекоп Л. Софіїн день: 155 років від дня народження Софії Русової. Чи гідно ми пошановуємо це ім'я? / Л. Синекоп // Дзеркало тижня. – 2011. – 1 жовт. (№ 35). – С. 11.
 
* Січкар А. Д. Ціннісний концепт виховання дітей дошкільного віку в педагогічній спадщині С. Русової та К. Маєвської / А. Д. Січкар // Проблемы современного педагогического образования. Сер. : Педагогика и психология. – Сб. статей. – Ялта : РИО ГПА, – 2015. – Вып. 47. – Ч. 5. –  С. 193–198.
 
* Сухомлинська О.В. Софія Русова в контексті розвитку педагогічної думки / О.В. Сухомлинська // С. Русова – видатний педагог, державний, громадський діяч України. – Чернігів, 1996. – С. 1–7.
 
* Філімонова, Т. В. С. Русова в історії розвитку вітчизняного дошкільного виховання / Т. В. Філімонова // Вісн. Чернігів. держ. пед. ун-ту. Сер.: Пед. науки / Чернігів. держ. пед. ун-т ім. Т. Г. Шевченка. – Чернігів, 2006. – Вип. 39. – С. 168–169.
 
  
  

Версія за 14:41, 12 жовтня 2015

Куземко Леся Валентинівна - старший викладач кафедри педагогіки Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук.


Турбаєвська Світлана Володимирівна – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціальність «Дошкільна освіта», кафедра дошкільної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, м. Київ

УДК 373.3:37.013


Педагогічні умови розвитку інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів


Анотація. У статті висвітлено проблему розвитку інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів. Розкрито сутність, структуру, показники сформованості інформаційної культури сучасних вихователів ДНЗ. Обґрунтовано педагогічні умови, які сприятимуть розвитку інформаційної культури педагогів з дошкільної освіти. Ключові слова: інформаційна культура, інформаційна компетентність, педагогічні умови, складові інформаційної культури. Аннотация. В статье освещена проблема развития информационной культуры воспитателей дошкольных учебных заведений. Раскрыта сущность, структура информационной культуры современных воспитателей ДУЗ. Обоснованы педагогические условия, способствующие развитию информационной культуры педагогов по дошкольному образованию. Ключевые слова: информационная культура, информационная компетентность, педагогические условия, составляющие информационной культуры. Аbstract. In this article was explained the problem of elaboration information culture of preschool education teachers. Revealed essence, structure of information culture of modern kindergarten teachers. Justified pedagogical conditions that promote information culture of preschool education teachers. Key words: information culture, information competence, pedagogical conditions, components of information culture.

Зміст

Постановка проблеми.

Прогрес суспільства залежить від здатності особистості швидко сприймати інформацію, неординарно мислити, чітко приймати рішення i брати на себе відповідальність за них. Кожна людина, а педагог тим паче, для реалізації себе як професіонала повинна мати сформовану інформаційну культуру, бо саме вона є важливим фактором успішної професійної діяльності та захищеності людини в суспільстві. Дошкільна освіта сьогодні також потребує активного використання інформаційно-комунікаційних технологій в управлінській, навчально-виховній, фінансовій діяльності дошкільних навчальних закладів. Інформаційна культура працівників дошкільних навчальних закладів (ДНЗ) сприятиме повноцінній підготовці дітей до життя в інформаційному суспільстві, адже в Законі України «Про дошкільну освіту» виокремлено основні функції дошкільного навчального закладу: «Дошкільний навчальний заклад - навчальний заклад, що забезпечує реалізацію права дитини на здобуття дошкільної освіти, її фізичний, розумовий i духовний розвиток, соціальну адаптацію та готовність продовжувати освіту» [2]. З огляду на це, виникає потреба створення освітнього середовища ДНЗ орієнтованого на виклики інформаційного суспільства, що сформує систему цінностей і пріоритетів вихователів для використання інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні особистості.

Аналіз досліджень.

Аналіз теоретичних джерел доводить, що у педагогічній науці досить ґрунтовно висвітлені концептуальні основи процесу інформатизації системи освіти. Низкою науковців (Н. Баловсяк, Р. Гуревич, А. Гуржій, М. Жалдак, М. Кадемія, Г. Селевко, В. Хуторський та ін.) розглядався педагогічний потенціал інформаційних технологій. Проблема формування інформаційної культури майбутніх педагогів розкривалася в дослідженнях О. Значенко [3], Н. Волкової [1], І. Смирнової [5], А. Столяревської [6] та ін. Разом із тим, аналіз освітнього процесу в ДНЗ свідчить про недостатню обізнаність вихователів з сучасними можливостями інформаційних технологій, має місце недооцінка інформаційно-комунікаційних засобів у професійній діяльності. Як зазначає М. Кадемія: «Недостатнє використання інформаційних технологій загалом пов’язане із низьким рівнем інформаційної культури суспільства, необізнаністю щодо широких можливостей застосування інформаційних технологій, слабкою мотивацією педагогів до використання інформаційних технологій у навчальному процесі та професійній діяльності» [4, с. 46]. Це, у свою чергу, актуалізує дослідження умов формування і розвитку інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів.

Мета статті

– розкрити педагогічні умови формування та розвитку інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів.

Виклад основного матеріалу.

Сучасні тенденції розвитку освітньої практики в Україні спрямовані на застосування інформаційних технологій педагогами задля удосконалення змісту освіти та модифікацію організаційних форм i методів навчання. Нормативні документи у галузі дошкільної освіти, дослідження науковців засвідчують про необхідність розроблення і впровадження в освітній процес дошкільних навчальних закладів нових педагогічних технологій, у тому чисті з використанням комп’ютерної техніки. Також з’ясовано, що інформаційні технології, даватимуть вагомі результати у навчанні лише тоді, коли педагоги володіють комп’ютерною технікою, знають методику її використання в роботі з дітьми дошкільного віку, мають високій рівень інформаційної культури. Інформаційною культурою людини науковці називають сукупність якостей, що відображають її знання й представлення про інформаційні процеси в навколишньому світі, володіння інформаційними засобами, освоєння системи морально-етнічних і юридичних норм, цінностей, установок, пов'язаних з ІКТ, а також володіння комп'ютерною грамотністю [3]. Отже, інформаційна культура – одна із складових загальної культури людини; сукупність інформаційного світогляду, системи знань та вмінь, що забезпечують цілеспрямовану самостійну діяльність за оптимальним задоволенням індивідуальних інформаційних потреб з використанням як традиційних, так і нових інформаційних технологій. Проблема розвитку інформаційної культури, інформаційної компетентності педагогів досить широко розкрита у наукових джерелах. Однак дослідження педагогічних умов формування і розвитку інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів носять частковий характер і обґрунтовані недостатньо. У результаті проведеного дослідження здійснено аналіз професійної діяльності вихователя сучасного дошкільного навчального закладу, з’ясовано поняття професійної компетентності взагалі та професійної компетентності вихователя сучасного ДНЗ, визначено її складові. З’ясовано, що професійна компетентність вихователя сучасного ДНЗ складається із трьох взаємопов’язаних блоків: професійно-діяльнісного, психологічно-особистісного та результативного. Визначено, що інформаційний компонент готовності педагогів до професійної діяльності передбачає їхнє залучення до продуктивної навчально-дослідницької роботи, здатності до самостійного удосконалення умінь і навичок та розвитку творчого педагогічного мислення. Аналіз сутності поняття «інформаційна культура педагога» дозволив з’ясувати її складові, а саме: - технічна складова, що спирається на знання архітектури персонального комп’ютера, характеристик базових і допоміжних периферійних пристроїв та вміння й навички їх використовувати; - системна складова, що визначається знаннями характеристик операційної системи, їх призначення та складових частин, об’єктів та елементів управління та відповідними вміннями та навичками; - програмна складова – передбачає оволодіння основами роботи з прикладним програмним забезпеченням загального призначення; - гігієнічно–ергономічна складова – передбачає знання санітарних умов і режимів безпечного використання комп’ютерів та стандарти яким повинна відповідати комп’ютерна техніка, що використовується в навчальному процесі; - навчальна складова, що передбачає оволодіння педагогічними програмами засобами навчального призначення; - методична складова – підготовленість до використання ІКТ, яка базується на сформованості загальних, спеціальних і конкретних методичних вмінь, що спираються на знання, вміння та навички, одержані при вивченні педагогіки, психології [1, с. 20]. На основі досліджень науковців: Л. Пєтухової (формування інформатичної компетентності педагога); О. Значенко (складові інформаційної культури педагога), І. Дичківської (компоненти готовності майбутніх вихователів ДНЗ до інноваційної педагогічної діяльності) та дослідження Н. Волкової (формування інформаційної культури студентів індустріально-педагогічних факультетів у процесі професійної підготовки), виділено складові інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів (мотиваційна, когнітивна, креативна та рефлексивна). Визначено показники сформованості складових інформаційної культури вихователя: - мотиваційної, що засвідчує наявність пізнавального інтересу до інформаційних технологій та особистісно-значущого смислу їхнього застосування задля поліпшення освітнього процесу дошкільного навчального закладу; - когнітивної - сформованість знань та умінь щодо застосування інформаційних технологій задля оновлення педагогічної, методичної бази дошкільних навчальних закладів, підвищення власного професійного рівня та популяризації педагогічного досвіду; - креативної - відкритість і готовність до інноваційної педагогічної діяльності, що виявляється через творче застосування можливостей інформаційних технологій в освітньому процесі ДНЗ, гнучкість, критичність мислення; - рефлексивної - сформованість рефлексивної позиції (характер оцінки вихователем себе як суб'єкта інформаційної діяльності). Для з’ясування рівнів сформованості інформаційної культури вихователів ДНЗ за кожним із складових виокремлено рівні – достатній та недостатній. Розроблено питання анкети, інтерв’ю, спостереження для вивчення стану сформованості інформаційної культури вихователів. Проведене дослідження рівнів сформованості інформаційної культури вихователів дошкільного навчального закладу доводить, що переважна більшість опитаних (75%) умотивована щодо потреби застосування інформаційних технологій у власній професійній діяльності, однак не вистачає знань та сформованих умінь щодо їхнього творчого використання на практиці. Зважаючи на результати проведеного нами теоретичного і практичного дослідження, виокремлено основні педагогічні умови розвитку інформаційної культури вихователів, а саме:

  • внутрішня впевненість у корисності та стійка мотивація до творчого впровадження інформаційних технологій в освітній процес дошкільного навчального закладу;
  • наявність комп’ютерної техніки і підключення її до всесвітньої мережі; наявність базової підготовки в користуванні комп’ютером та програмним забезпеченням;
  • поглиблення знань та вмінь щодо застосування інформаційних технологій в освітньому процесі дошкільного навчального закладу (як в роботі з дітьми дошкільного віку так і для створення дидактичних, інформаційних ресурсів, спілкування з батьками вихованців та колегами);
  • постійне підвищення кваліфікації в закладах післядипломної освіти, самоосвіта;
  • єдність зусиль адміністрації та педагогів – спрямування зусиль всіх суб’єктів освітнього процесу на підвищення інформаційної культури.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування та розвитку інформаційної культури вихователів дошкільних навчальних закладів. Перспективу подальших наукових розробок убачаємо в теоретичному обґрунтуванні методичних і технологічних засад інформаційно-педагогічного забезпечення освітнього процесу дошкільного навчального закладу.

Література:

  • Волкова Н. В. Формування інформаційної культури студентів індустріально-педагогічних факультетів у процесі фахової підготовки : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Наталія Валентинівна Волкова ; Респ. ВНЗ «Кримський гуманітарний університет». – Ялта, 2009. – 20 с.
  • Закон України «Про дошкільну освіту» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2628-14.
  • Значенко О.П. Формування інформаційної культури майбутніх учителів гуманітарних дисциплін : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О. П. Значенко ; Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. – Київ, 2005. – 20 с.
  • Кадемія М. Ю. Використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання у вищих навчальних закладах / М. Ю. Кадемія // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. – 2013. – № 21. ¬– С. 46-52.
  • Смирнова І. М. Формування інформаційної культури майбутніх учителів початкових класів : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / / І.М. Смірнова ; Кіровогр. держ. пед. ун-т ім. Володимира Винниченка. – Кіровоград, 2004. – 20 с.
  • Столяревська А.Л. Формування інформаційної культури студентів педагогічних вузів при вивченні курсу інформатики : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.0І «Теорія та історія педагогіки» / А.Л. Столяревська ; Харк.держ. пед. ун-т ім. Г.С.Сковороди. – Харків, 1998. – 16 с.
Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама