Терлюк О.О. Організація оцінювання іншомовної компетенції учнів початкової школи за допомогою ресурсу Socrative
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
(→Виклад основного матеріалу) |
|||
(4 проміжні версії одного користувача не показані) | |||
Рядок 64: | Рядок 64: | ||
− | У нашій роботі ми хочемо зосередити увагу на перевірці іншомовних умінь молодших школярів у тестовій формі засобами сервісу Socrative, який призначений для організації та проходження тестів-опитувань різних типів, зокрема: “Правда/Неправда” ( | + | У нашій роботі ми хочемо зосередити увагу на перевірці іншомовних умінь молодших школярів у тестовій формі засобами сервісу Socrative, який призначений для організації та проходження тестів-опитувань різних типів, зокрема: “Правда/Неправда” (https://drive.google.com/file/d/0By8LuPQk9quvaE96cVkyZ2lqSTQ/view ), “Відкриті запитання” (https://drive.google.com/file/d/0By8LuPQk9quvdEF6LWZhU0ppNDA/view ), “Запитання з декількома варіантами відповідей” (https://drive.google.com/file/d/0By8LuPQk9quveTNsMUtxSklocnM/view ). |
Рядок 82: | Рядок 82: | ||
− | Нами розроблено опитування з теми | + | Нами розроблено опитування з теми (https://b.socrative.com/teacher/#import-quiz/28451575 ) (доступне лише зареєстрованим користувачам), яке вміщує в себе представлені сервісом питання різних типів. Це опитування спрямоване на перевірку вживання дієслів to have, to be та Present Simple Tense. Перевірка може здійснюватися як наприкінці уроку, так на початку, а також після вивчення вже самої теми, тобто під час контрольної роботи. |
Рядок 88: | Рядок 88: | ||
− | Але перед початком запланованого опитування школярі дають відповідь на три | + | Але перед початком запланованого опитування школярі дають відповідь на три (https://drive.google.com/file/d/0By8LuPQk9quvZEhMWGJHLWl0NlE/view ): 1. How well did you understand today's material? 2. What did you learn in today's class? 3. Please answer the teacher's question. (запитання може бути задано вчителем як усно так і письмово на сервісі).Після проходження яких вчитель надає доступ до наступних (https://drive.google.com/file/d/0By8LuPQk9quvcjFLQ2tVbnkwZE0/view ). |
== Висновок == | == Висновок == |
Поточна версія на 08:57, 8 листопада 2018
Терлюк О.О. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка
Анотація: У статті охарактеризовано сервіс Socrative як один із дидактичних засобів у навчанні іноземних мов учнів початкової школи. Описано процес створення тестових завдань для оцінювання іншомовної компетенції учнів та наведено приклади створених тестів-опитувань.
Ключові слова: оцінювання іншомовної компетенції, іноземні мови, учень початкової школи, сервіс Socrative
Аннотация: В статье охарактеризован сервис Socrative как один из дидактических средств в обучении иностранным языкам учащихся начальной школы. Описан процесс создания тестовых заданий для оценки иноязычной компетенции учащихся и приведены примеры созданных тестов-опросов.
Ключевые слова: оценивание иноязычной компетенции, иностранные языки, ученик начальной школы, сервис Socrative
Annotation: Socrative service as one of the teaching tools in foreign language teaching to primary school pupils is characterized in the article. The process of creating tests for assessment of pupils’ foreign language competence is described and examples of tests designed surveys are demonstrated.
Key words: evaluation of foreign language competence, foreign languages, primary school pupil, service Socrative
Зміст |
Постановка проблеми
Організація процесу вивчення іноземних мов має довгу історію, як і сама мова, оскільки протягом усього часу утримувалися зв'язок та контакти з народами, які розмовляли іншими мовами. Сьогодні іноземні мови набули великої популярності та відносяться до ключових компетентностей особистості, саме тому їм приділяється багато уваги починаючи з початкової школи. Учителі завжди ставили перед собою питання, в який спосіб можна швидко та ефективно навчити іноземних мов своїх учнів, як правильно організувати і спланувати сам освітній процес. Одним із важливих елементів уроку іноземної мови в початковій школі є оцінювання та перевірка засвоєних знань учнями. Існують різні види контролю: тематичний, рубіжний, поточний, семестровий.
Контроль означає оцінювання знань учнів, тобто виявлення того обсягу засвоєних учнями знань, рівня і якості засвоєння навчального матеріалу та внесення необхідних корективів у процес навчання, для вдосконалення змісту, методів і форм організації навчання. Інформаційні технології пропонують велику кількість різних ресурсів, за допомогою яких перевірку в початковій школі можна зробити більш цікавою, зручною та ефективною.
Аналіз досліджень
Аналіз останніх джерел та публікацій встановив, що питанню оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи присвятили свої праці Т. Байбара, Н. Бібік, О. Савченко, М. Вашуленко, І. Лутченко, Н. Пасічник та нші. Аспекти навчання іноземних мов молодших школярів розкрито в доробках О. Котенко, А. Соломаха, О. Ціліщева, Н. Шелест та інші науковці.
Постановка мети дослідження
Проте після опрацювання джерел науково-педагогічної літератури, ми звернули уваги, що немає робіт, які б описували використання сервісу Socrative на уроках іноземної мови в початковій школі для оцінювання засвоєних учнями знань, умінь і навичок.
Тому метою статті є розглянути та описати дидактичні можливості сервісу Socrative та продемонтструвати застосування ресурсу Socrative під час оцінювання учнів початкової школи на уроках іноземних мов.
Виклад основного матеріалу
Контроль та оцінювання знань, умінь і навичок молодших школярів – невід`ємний структурний елемент навчального процесу. Він є і завершальним компонентом змістовного блоку, і компонентом, який пов’язує навчальну діяльність учня.
Оцінювання, у трактуванні української вченої О. Савченко, – це процес визначення рівня навчальних досягнень учня в оволодінні змістом предмета порівняно з вимогами Державного стандарту та програм [5, c. 193]. Оцінювання є особливою (діагностувальною) складовою контролю, а оцінка – це його результат. Ґрунтуючись на ідеях особистісно зорієнтованої, дитиноцентрованої дидактики, вчена пропонує розглядати такі функції контролю й оцінювання навчальних досягнень молодших школярів, як діагностувальна, корегувальна, прогностична, навчально-перевірювальна, розвивальна й виховна [5, c. 185].
При правильній організації навчальної діяльності учнів початкових класів контроль сприяє розвитку пам’яті, мислення та мови, своєчасно викриває невдачі у засвоєнні того чи іншого навчального матеріалу та служить їх запобіганню [2, c. 53].
Контроль сприяє підвищенню відповідальності за виконану роботу не тільки учня, але й учителя; привчанню школярів до системної праці й акуратності у виконанні навчальних завдань.
Засобами контролю у початковій школі можуть бути і роздавальний матеріал у вигляді карток, що містять завдання, план висловлювання тощо, фонограми, відеограми та тести [3, c. 265]. Зазвичай кожен вчитель сам розробляє тестові завдання відповідно до вивченного навчального матеріалу. Традиційно тестові завдання містять інструкцію щодо їх виконання, мовний і мовленнєвий матеріал, засвоєння якого перевіряється па певному етапі навчання.
Перевірка успішності учнів потребує особливої уваги у процесі навчання іноземних мов. У сучасному інформаційному суспільстві інформаційно-комунікаційні технології надають можливість вчителю перевірити рівень знань молодших школярів шляхом застосування різноманітних он-лайн тестів, або тестів власного виготовлення. Також великого значення набуває процес навчання молодших школярів самостійного контролю або взаємоконтролю, адже учні навчаються бути уважними і брати відповідальність за результат власної діяльності [4, с. 148].
Існують такі методи оцінювання досягнень учнів: усна перевірка (суть полягає в тому, що вчитель ставить учням певні запитання, а школярі повині дати відповіді на них, використовуючи слово. Такий моніторинг сприяє розвитку мислення та вмінню грамотно висловлювати власну думку в логічній послідовності); письмова перевірка (більш ефективна, на нашу думку, в порівнянні з першою, тому що всі учні класу отримують завдання для підготовки письмових відповідей на них. Такий моніторинг сприяє розвитку вмінь учнів працювати самостійно, ефективно розподіляти час на кожне завдання); тестова перевірка (суть полягає в тому, що є підготовлені запитання, до обраної теми, вчителем, на які подані альтернативні відповіді. Учень має обрати правильний варіант відповіді, або ж написати власний, якщо тести відкритого типу. Тестова перевірка може здійснюватися як за допомогою комп’ютера так і без нього).
Відмінність тестових завдань від традиційних контрольних полягає в тому, що вони передбачають оцінювання шляхом порівняння відповідей учнів з ключем і використанням спеціальної шкали оцінок, що гарантує більшу об'єктивність і незалежність від можливого суб’єктивізму вчителя. Тестування є ефективним засобом організації контролю у навчанні іноземної мови, оскільки стандартна форма завдань забезпечує оперативність у роботі й легкість підрахунку результатів [3, c. 266].
У нашій роботі ми хочемо зосередити увагу на перевірці іншомовних умінь молодших школярів у тестовій формі засобами сервісу Socrative, який призначений для організації та проходження тестів-опитувань різних типів, зокрема: “Правда/Неправда” (https://drive.google.com/file/d/0By8LuPQk9quvaE96cVkyZ2lqSTQ/view ), “Відкриті запитання” (https://drive.google.com/file/d/0By8LuPQk9quvdEF6LWZhU0ppNDA/view ), “Запитання з декількома варіантами відповідей” (https://drive.google.com/file/d/0By8LuPQk9quveTNsMUtxSklocnM/view ).
Для того, щоб розпочати роботу у ресурсі, вчителю потрібно зареєструватися та створити власний профіль. Коли набір питань створено, вчитель повідомляє учням номер кімнати (номер, який присвоюється вчителю після створення набору завдань і є певного роду паролем доступу до тестових завдань). Таким чином, учням не обов’язково бути зареєстрованими у цьому ресурсі для виконання завдань вчителя.
Ми виділи такі переваги сервісу Socrative у процесі оцінювання молодших школярів. По-перше, ресурс заощаджує час вчителя під час різних видів контролю (3 хвилини для налаштування сервісу вчителем та 30 секунд для готовності учнів виконувати завдання). По-друге, ці тести-опитування, за умови відсутності доступу до інтернета, вчитель можне роздрукувати та застосовувати як роздатковий матеріал на уроці. По-третє, якщо учні працюють в он-лайн режимі, вчитель може контролювати варіанти відповіді та тривалість виконання завдань кожним учнем класу. Ще однією перевагою ресурсу є те, що вчитель може ділитися посиланням на створені завдання з колегами (реєстрація в сервісі обов’язкова). Крім того, інші вчителі мають доступ до редагування цих тестових завдань, таким чином, співпрацювати одне з одним. І нарешті, інтерфейс ресурсу може мати англійську, французьку, іспанську, німецьку версії, що уможливлює створення тестів-опитувань іншими іноземними мовами. Хочемо зауважити, що в опитуванні може приймати участь не більше 50 учасників одночасно, але враховуючи те, що кількість учнів у групах з іноземної мови не перевищує зазначену цифру, на процес перевірки цей факт не вплине.
У той самий час застосування сервісу Socrative потребує підключення до Інтернету, оскільки контроль має проходи в он-лайн формі.
Сервіс Socrative має мобільну версію. Учні можуть завантажити додаток на свої стартфони. Якщо вікторина проходить не анонімно, то кожному учню присвоюється код його смартфона, і по закінченню тесту на екрані мобільного пристрою вчителя з'являється зведена таблиця результатів з правильно і неправильно даними відповідями, які позначаються зеленим і червоним кольорами відповідно [1].
Відповіді учасників опитувань допомагають вчителям аналізувати, наскільки успішно засвоєний іншомовний матеріал і зробити висновки про успішність класу в цілому та кожного окремого учня, а також простежити зміну цих показників з плином часу [1].
Нами розроблено опитування з теми (https://b.socrative.com/teacher/#import-quiz/28451575 ) (доступне лише зареєстрованим користувачам), яке вміщує в себе представлені сервісом питання різних типів. Це опитування спрямоване на перевірку вживання дієслів to have, to be та Present Simple Tense. Перевірка може здійснюватися як наприкінці уроку, так на початку, а також після вивчення вже самої теми, тобто під час контрольної роботи.
Для того, щоб учні пройшли це опитування, їм необхідно зайти на головну сторінку сервісу Socrative та увійти в систему як Учень (Student) та ввести номер кімнати (наприклад: NA5896), яка належить вчителю та ввести своє ім’я і пройти опитування. Оскільки, якщо дати учням просто посилання, після переходу по ньому, вони не отримають завдань, а просто перейдуть на головну сторінку сервісу. Тому вчитель і дає номер кімнати, яку учні повинні ввести при вході. Після чого вчитель надає доступ до завдань (на вибір вчителя, чи то “Правда / Неправда”, “Відкриті питання” тощо) та моніторить, як учні справляються з ними (весь процес виконання відображається на комп’ютері вчителя). Якщо один з учнів закінчив поставлене завдання, тоді вчитель надає йому доступ до наступного і т.д.
Але перед початком запланованого опитування школярі дають відповідь на три (https://drive.google.com/file/d/0By8LuPQk9quvZEhMWGJHLWl0NlE/view ): 1. How well did you understand today's material? 2. What did you learn in today's class? 3. Please answer the teacher's question. (запитання може бути задано вчителем як усно так і письмово на сервісі).Після проходження яких вчитель надає доступ до наступних (https://drive.google.com/file/d/0By8LuPQk9quvcjFLQ2tVbnkwZE0/view ).
Висновок
Отже, на нашу думку, сервіс Socrative є раціональним у використання при оцінюванні іншомовної компетентності учнів початкової школи. За допомогою нього вчитель може створювати тести-опитування, які є зручними для всіх видів контролю і використовувати їх як в електронному, так і роздрукованному варіанті. Також, за допомогою сервісу Socrative учитель може моніторити роботу школярів, та виявляти прогалини у засвоєнні матеріалу. У перспективах подальшого розвитку маємо на меті розробити тести-опитування по іншим темам зазначнених навчальною програмою, зокрема по темі “Мій робочий день” (My Working Day).
Список використаних джерел
- Використання програм з ІКТ підтримкою на уроках / Androware [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://uk.androware.net/apps/download-socrative-teacher-for-i-mobile-iq-x-bliz-iq1058-171901.html.
- Івко А. А. Використання тестових завдань для навчання студентів мовних спеціальностей / А. А. Івко, Я. В. Довгополова // Молоді фахівці – майбутнє науки: Зб. Статей. 2011. – С. 53.
- Котенко О. В., Соломаха А.В. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: Навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О.В. Котенко, А.В. Соломаха та ін.. – К.: Київ, ун-т імені Бориса Грінченка, 2013. – 356 с.
- Петрик Л. В. Класифікація медіазасобів у науково-педагогічній літературі / Лада Вікторівна Петрик. // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. – 2015. – С. 148.
- Савченко О. Я. Дидактика початкової освіти : підручник / Ю. Я. Савченко. – К.: Грамота, 2012. – 504 с.