Сізоненко К.В. Сутність проектної технології у навчанні ІМ учнів четвертого класу

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Сізоненко К.В. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті актуалізується проблема застосування проектної технології на уроках англійської мови в 4-му класі ЗНЗ. Визначено етапи організації роботи за проектною технологією на уроках англійської мови, уточнено ознаки навчального проекту з англійської мови в 4-му класі.

Ключові слова: проект, проектна технологія, англійська мова, молодші школярі, початкова школа.


Аннотация: В статье актуализируется проблема применения проектной технологии на уроках английского языка в 4-м классе ОУЗ. Определены этапы организации работы по проектной технологии на уроках английского языка, уточнены признаки учебного проекта по английскому языку в 4-м классе.

Ключевые слова: проект, проектная технология, английский язык, младшие школьники, начальная школа.


Annotation: The article actualizes the problem of application of design technology at English lessons in 4th grade. We have identified the stages of the organization of work on the project technology at English lessons, refined features educational project in English in 4th grade.

Key words: design, design technology, English, younger pupils, primary school.


Зміст

Постановка проблеми

Нові реалії XXI століття, процес інтернаціоналізації та інформатизації суспільства актуалізують підвищення попиту на знання іноземних мов. Доцентрові сили культурного розвитку, що діють в наш час, визначають специфіку культурної ідентифікації особистості, усвідомлення цінності власних національних традицій у поєднанні з толерантним ставленням до проявів іншої культури і прагненням до взаєморозуміння між людьми різних спільнот. Іноземна мова стає тим механізмом, який уможливлює ефективність міжкультурної комунікації громадян різних країн.


Активне долучення до вивчення різних мов, культур, традицій співпадає з початковим етапом навчання дитини в школі. Види і форми навчання в початковій школі постійно трансформуються та обумовлюють зміни методів навчання, а також сприяють удосконаленню технологій навчання. Впровадження новітніх технологій має на меті стимулювання активної інтелектуальної діяльності учня, забезпечення засобами успішної реалізації цієї діяльності.


Питання застосування проектної технології у навчанні іноземної мови досі не стало предметом широкого обговорення у науково-методичній літературі. Відсутність методичних розробок, на наш погляд, уповільнює процеси інновації в іншомовній освіті і дається взнаки на результативності оволодіння не тільки іноземною мовою, що вивчається, але й інших предметів в початковій школі, тому активізується проблема впровадження у навчальний процес з іноземної мови у початковій школі тих проектних технологій, які сприяють вивищенню іншомовних умінь і навичок учнів, а також проектів, що мають на меті актуалізацію опорних знань учнів з інших предметів, засобами виучуваної іноземної мови.


Аналіз досліджень

Науковці і практики сьогодні перебувають на етапі інтенсивного пошуку педагогічних технологій, спрямованих на удосконалення навчально-виховного процесу з іноземної мови [11; 14, 45]. На наш погляд, таке оновлення неможливе без проектної технології, сутність якої полягає в поєднанні академічних знань з вирішенням конкретного навчального завдання в реальних життєвих обставинах.


Питання дидактичних і методичних принципів навчання іноземної мови було розглянуто Д. Гармером, сутність мультинаціонального компонента «linguа franса» в системі іншомовної освіти – М. Клейн, Л. Фірсом та ін., принципи інтеркультурного виховання особистості – Д. Рослером, розвиток умінь і навичок критичного мислення на уроках іноземної мови – Р. Сібауером.


Зміст сучасних методичних доробків, зорієнтований переважно на умови викладання іноземної мови в основній і старшій школі увійшов до кола наукових інтересів: Е.Г. Арванітопуло, І.Л. Бім, М.Л. Вайсбурда, В.В. Копилової, Н.Ф. Коряковцевої, З.М. Нікітенко, С.Ю. Ніколаєвої, Є.С. Полат.


Науковець Карл Фрейд виділяє відмінні риси проектного методу, серед яких найбільш значущими для учасників є такі: підхоплювання проектної ініціативи від кого-небудь з життя, домовленість один з одним про форму навчання, розвиток проектної ініціативи і доведення її до відома всіх, самоорганізація, інформування один одного про хід роботи, активна участь у дискусії [8, 238].


У наукових працях Н.Г. Чернової проектне навчання розглядається як розвиток, що базується на «послідовному виконанні комплексних навчальних проектів з інформаційними паузами для засвоєння базових теоретичних знань» [1, 111].


Науковець Є.С. Полат, беручи до уваги дослідження із проблем застосування проектної технології у навчанні, сформулювала класифікацію проектів у вітчизняній педагогіці за такими ознаками:

- домінувальний у проекті метод або вид діяльності: дослідницький, творчий, рольово-ігровий, інформаційний, практико-орієнтований.;

- предметно-змістовна галузь: монопроект (у межах однієї галузі знання) і міжпредметний проект;

- характер координації проекту: з відкритою, явною координацією (безпосередній) і з прихованою координацією (неявний, що імітує учасника проекту);

- характер контактів (серед учасників однієї школи, одного класу, міста, регіону, однієї країни, різних країн світу); внутрішній, або регіональний, і міжнародний;

- кількість учасників проекту (особистісні, парні, групові);

- тривалість проекту (короткочасний, середньої тривалості, довгостроковий) [12; 13].


Дослідник А. М. Чайка, зокрема, зауважує, що проектна діяльність дозволяє реалізувати важливі потреби школярів, урахувати їх психологічні особливості та мінімізувати негативний прояв підліткового віку. Навчальний заклад повинен запропонувати способи реалізації почуття «дорослості» підлітків, задовольнити їх бажання у рівноправності, повазі та самостійності, спрямувати у прийнятне русло потребу експериментувати, яка проявляється у спробах виявити межі власних можливостей (фізичних та інтелектуальних) [14, 49].


Аналіз наукових джерел засвідчив, що проекти застосовуються у навчально-виховному процесі під час вивчення будь-якого предмету, зокрема, іноземної мови, проте питання впровадження проектної технології на уроках іноземної мови в початковій школі ще не стало предметом широкого обговорення в теорії та практиці.


Постановка мети дослідження

Мета статті – теоретично обґрунтувати актуальність застосування проектної технології у навчанні англійської мови учнів четвертого класу, визначити етапи організації роботи за проектною технологією та уточнити ознаки навчального проекту з англійської мови у 4-му класі.


Виклад основного матеріалу

Навчання іноземних мов у початковій школі набуває надзвичайно важливого значення, оскільки саме у віці 6-11 років у дитини особливо активно закладаються психолінгвістичні основи володіння іноземними мовами, які є підвалинами подальшого формування іншомовних фонетичних, лексичних, граматичних та орфографічних навичок, а також розвитку вмінь аудіювання, говоріння, читання й письма у межах програмових вимог [6, 5].


У світлі сучасних методичних уявлень навчання англійської мови у початковій школі становить автономну концептуально обумовлену систему. Її вихідними концептами є мета, зміст, принципи, методи, прийоми і засоби навчання.


Основна мета навчання іноземної мови у початковій школі полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, що забезпечується лінгвістичним, мовленнєвим і соціокультурним досвідом, узгодженим з віковими можливостями молодших школярів [3; 4; 9].


Засвоєння дітьми мовних (фонетичних, лексичних, граматичних) знань ще не забезпечує сформованості вміння спілкуватися засобами іноземної мови, важливого значення набуває формування в них іншомовних мовленнєвих навичок. Навички – це дії, складові частини яких у процесі формування стають автоматичними. Процес перетворення знань на певну навичку складний і довготривалий. Недостатньо повідомити тим, хто навчається, що «a frog» – це жаба, а «a fox» – лисиця і домогтися механічного запам’ятовування. Варто, враховуючи індивідуальні вікові особливості учнів, для результативного вивчення іноземної мови для учнів слід підбирати ті методи навчання, які найбільш комфортні у сприйнятті. Більшість авторів визначає метод навчання способом організації навчально-пізнавальної діяльності учнів.


Як відомо, проектну технологію було впроваджено в навчальний процес американським педагогом Вільямом Херд Кілпатриком в 20-і роки XX ст., як практична реалізація концепції інструменталізму Джона Дьюї [10, 133].


Американський педагог і психолог Дж. Дьюї вважає, що «з точки зору дитини, найбільший недолік школи полягає в неможливості вільно, повною мірою застосувати досвід, який був набутий поза школою, і навпаки: неспроможність застосувати в повсякденному житті те, чого навчилася в школі. У цьому відірваність школи від життя, проектна діяльність є найбільш вдалим прикладом реалізації задумів учнів» [2, 5].


Дискутуючи про застосування проектної технології у процесі вивчення англійської мови учнями четвертого класу, варто зазначити, що в наш час найбільш ефективно проектна технологія реалізована в курсі «Project English», основоположником якої є британський вчений Т. Хатчинсон. Ця методика має своїх послідовників у багатьох країнах світу. Доцільність застосування проектної методики на початковому етапі навчання англійської мови в Україні, доведена, наприклад, впровадженням НМК «Wonderland» для учнів 2-4 класів авторів С.В. Роман, О.О. Коломінової, Г.С. Чекаль у навчально-виховний процес з англійської мови, вчителями англійської мови у початковій школі [5, 40-47].


Навчальні досягнення молодшого школяра перебувають у тісному зв’язку з особливостями його пізнавальних процесів (сприймання, пам’яті, мислення, уваги, уяви, мовлення). Велике значення для розвитку пізнавальних процесів мають зовнішні та внутрішні мотиви учня, що активізуються під час застосування проектної технології на уроках англійської мови.


Проект − це змога учня висловити свої особисті ідеї у зручній для їх творчо продуманої форми: виготовлення колажів, афіш, газет, проведення виставок. Проектна технологія є різновидом творчої роботи молодших учнів, які під керівництвом учителя або самостійно, навчаються створювати зміст своєї іншомовної навчальної діяльності в ході підготовки і захисту вибраного проекту. При цьому примітною ознакою останнього є те, що його кінцевий продукт має, як правило, матеріальне втілення, як от: колаж, альбом, комікс, анкета, інсценівка тощо [6, 297].


Проектна діяльність передбачає роботу в колективі, тому що великий інформаційний і технологічний обсяг багатьох проектів змушує учнів об’єднуватися у групи. Така ситуація сприяє становленню, формує соціалізовану особистість, працюючи у команді діти вчаться взаємодіяти один із одним, вирішувати можливі конфлікти, набувати навичок етичного міжособистісного спілкування, брати відповідальність за вибір рішення, аналізувати результати діяльності. Сутність проектної технології на уроках англійської мови полягає в стимулюванні інтересу учнів до вирішення проблем, які передбачають володіння певною сумою знань, і через проектну діяльність, яка передбачає вирішення однієї або цілої низки проблем, визначити практичне застосування здобутих знань і умінь. Від теорії до практики, гармонійно поєднуючи академічні знання з прагматичними, дотримуючись їх відповідного балансу на кожному етапі навчання.


Урок англійської мови, побудований на основі проектної технології, може бути як уроком освоєння нового матеріалу, так і уроком закріплення та відпрацювання навичок вирішення мовленнєвих завдань. Вибір методу наукового пізнання, який буде використано у навчальному дослідженні, залежить від конкретного змісту уроку. Проектні технології на уроках англійської мови мають певні переваги ефективності впровадження, а саме:

- одночасне поєднання індивідуальної та колективної діяльності, можливість самореалізації, робота в команді;

- реалізація вікових потреб у самостійній і практичній діяльності;

- оцінювання результатів, їх суспільна значущість;

- можливість бачити результати своєї діяльності;

- можливість застосування у процесі роботи над проектом сучасних технологій;

- застосування всесвітньої мережі Інтернет;

- використання різноманітних форм взаємодії, в тому числі інтерактивних, що дає змогу практично реалізовувати педагогіку співпраці

- глобалізація освітнього процесу, спрямування на конкретний результат;

- можливість реальної міжпредметної інтеграції;

- нові можливості для неформального контролю за рівнем досягнень учнів [10].


За видом діяльності проекти поділяють на: дослідницькі, пошукові, творчі, рольові, інформаційні;

за характером контактів проекти бувають: внутрішні, регіональні, міжнародні;

за кількістю учасників: особисті, парні та групові;

за тривалістю проведення: короткотривалі (розробляються протягом кількох уроків), середньої тривалості (від тижня до місяця), довготривалі (кілька місяців) [7].


Зупинимося детальніше на етапах організації роботи за проектною технологією на уроках англійської мови. Перший етап – підготовчий − вибір та обговорення теми проекту, формулювання проблеми, ознайомлення з новим мовленнєвим матеріалом, його автоматизація, розробка структури проекту, обговорення кінцевого продукту та способу його презентації, формування груп та вивчення їх індивідуальних особливостей, інтересів, життєвого досвіду.


Другий етап – організаційний − збір інформації (читання текстів, робота з довідниками, інтерв’ювання, анкетування); обговорення першої зібраної інформації, перших результатів у групах, обговорення її в класі.


Третій етап – контрольно-коректувальний − обговорення способу оформлення проекту, його документування. На цьому етапі учням пропонується також виготовити плакат, буклет, афішу, альбом із невеличкими текстами, малюнки, фото за обраною темою.


Четвертий етап – власне презентація − обговорення в групах способів презентації проекту, документування проекту, презентація проекту.


П’ятий етап – підсумковий − обговорення результатів та оцінювання проекту. Актуальним питанням проектної методики є контроль за діяльністю учнів та її оцінювання. Необхідно оцінювати як процес, так і результат. Варто використовувати як поточний, так і підсумковий контроль [2, 5].


Основними ознаками навчального проекту є: наявність проблеми; предметна інтеграція; самостійна діяльність учнів; продукт – результат проекту, створений учнями; презентація продукту. Найчастіше тематика проектів визначається його практичною значущістю, актуальністю, а також можливістю його рішення на основі залучення знань учнів із різних галузей, під час вивчення іноземної мови.


У курсі англійської мови метод проектів може використовуватися у межах програмного матеріалу практично з будь-якої теми, оскільки відбір тематики проводився з урахуванням практичної значущості для школяра (людина та її оточення). Головне − сформулювати проблему, над якою учні будуть працювати в процесі роботи над темою програми. Багато що залежить від обраного типу проекту: його структура, методи, джерела інформації, оформлення результатів, тобто форма захисту проекту. При організації проектної технології вчителю необхідно досконало володіти змістом проекту, вміти прогнозувати труднощі (мовні, мовленнєві тощо), що можуть бути викликані при виконанні поставлених завдань, враховувати рівень мовленнєвої готовності цільової аудиторії та умови навчання (матеріально-технічна база, тип школи тощо).


Отже, сутність проектної технології полягає в гармонійному поєднанні академічних знань із прагматичними, стимулюючи інтерес учнів до конкретної проблеми. Застосування методу проекту на уроках англійської мови в початковій школі дозволяє: учням – оволодіти значним арсеналом методів дослідження (аналіз літератури, пошук джерел інформації, збір і обробка даних, висунення гіпотез і методів їх вирішення); учителю – надати пріоритет різним видам самостійної діяльності учнів.


Висновок

Сучасний процес навчання іноземної мови характеризується різноманітністю форм, методів і прийомів навчання, спрямованих на ефективне засвоєння знань учнями, розвиток їх розумової діяльності, виявлення вмінь та навичок критичного осмислення проблем, набуття якостей, які стануть у нагоді в подальшому розвитку самоосвіти та самореалізації. Одним із дієвих способів організації мовної взаємодії між учнями на уроках англійської мови є проектна методика.


У курсі навчання англійської мови проектна технологія дозволяє учням виявити самостійність у виборі джерел інформації, способі її викладу і презентації, а також вести індивідуальну роботу над темою, яка викликає найбільший інтерес у кожного учасника проекту, що спричинює підвищену мотивовану активність дітей. Проектне навчання ефективно впливає на вивчення англійської мови учнями четвертого класу, воно особистісно орієнтоване, дозволяє вчитися на власному досвіді і досвіді інших у конкретному завданні, приносить задоволення учням, які бачать результати своєї власної праці.


Перспективи подальших наукових розвідок вбачаємо в розробці англомовних проектів для учнів початкової школи, спрямованих на розвиток різних видів мовленнєвої діяльності молодших школярів.


Список використаних джерел

  1. Бабанский К.С. Методы обучения в современной общеобразовательной школе. – М. : Просвещение, 1985.– 213с.
  2. Бим И.Л. Некоторые актуальные проблемы современного обучения иностранным языкам / И.Л. Бим // Иностранные языки в школе. – 2001. – № 4. – С. 5-8
  3. Ельконін Д.Б. Особенности психического развития детей. – М. : Педагогика, 1998. – 136 с.
  4. Загвязинский В.И., Агафонов Р. Методология и методы психолого-педагогического исследования. – М. : ACADEMA, 2001. – 207 с.
  5. Коломінова О.О., Роман С.В. Сучасні технології навчання англійської мови у початковій школі / О.О. Коломінова, С.В. Роман // Іноземні мови. – К. : 2010. – №2. – С. 40-47.
  6. Котенко О. В. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О. В. Котенко, А. В. Соломаха [та ін.]. – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. – 356 с.
  7. Куриленко І.В. Метод проектів як засіб активізації пізнавальної та творчої діяльності учнів [Електронний ресурс] / І.Куриленко – Режим доступу: http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/metod-proektiv-yak-zasib-aktivizatsiyi-piznavalnoy.html
  8. Масол Л. М. Методика навчання мистецтва у початковій школі / Л.М. Масол, О.В. Гайдамака, Е.В. Бєлкіна, І.В. Руденко. – Харків, 2006. – 256 с.
  9. Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 1-4 класи. – К. : Видавничий дім «Освіта», 2012.
  10. Новые педагогические иинформационные технологии в системе образования: учеб. Пособие для студ. высш. учеб. Заведений / Е.С. Полат, М.Ю. Бухаркина, М.В. Моисеева, А.Е. Петров; подред. Е.С. Полат. ‒4-еизд. стер.–М.: Издательский центр «Академия», 2009.‒ 272 с.
  11. Олійник І. П. Використання методу проектів на уроках англійської мови як один із шляхів формування комунікативної компетентності учня / І.П. Олійник. – Котовськ : Котовськ, 2012. – 21 с.
  12. Полат Е.С. Метод проектов на уроках иностранного языка / Е.С. Полат // Иностранные языки в школе. ‒ 2000. – № 2, 3 – С.25-26.
  13. Полат Е.С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: Учеб. пособие для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров / Полат Е.С, Бухаркина М.Ю, Моисеева М.В. – М.: Издательский центр «Академия», 2001. – 272 с.
  14. Чайка А.Н. Метод проэктов в образовательном пространстве школы // Химия в школе. – 2006. – No 6. – С. 48-52.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама