Стеценко І.В. Використання дидактичних ігор на уроках англійської мови в початковій школі
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Стеценко І.В. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка
Анотація: У статті схарактеризовано поняття «дидактична гра» та обґрунтовано ефективність застосування дидактичних ігор на уроках англійської мови у початковій школі.
Ключові слова: дидактична гра, навчання англійської мови, учні початкової школи.
Аннотация: В статье охарактеризовано понятие «дидактическая игра» и обоснована эффективность применения дидактических игр на уроках английского языка в начальной школе.
Ключевые слова: дидактическая игра, обучение английскому языку, учащиеся начальной школы.
Annotation: In the article the term "didactic game" is determined and the effectiveness of the didactic games at English lessons in primary school is proved.
Key words: didactic game, learning English, primary school students.
Зміст |
Постановка проблеми
У Законі України “Про загальну середню освіту” одним із пріоритетних завдань сучасної школи визначено активізацію пізнавальної діяльності учнів, яка забезпечується ефективними методами і технологіями навчання та виховання школярів. У початкових класах закладаються основи знань, умінь і практичних навичок, які необхідні для подальшого навчання, формуються моральні риси і якості, вміння дітей самостійно оволодівати знаннями, пробуджується інтерес до навчання, до творчих пошуків, але цей процес ускладнюється віковими особливостями молодших школярів: слабким переключенням уваги, її нестійкістю, недовільністю пам'яті та мислення. Один із напрямів еволюції сучасної шкільної освіти пов'язаний із використанням дидактичних ігор на уроках англійської мови, які забезпечують глибше та міцніше засвоєння навчального матеріалу, пробудження інтересу до здобуття знань та до творчих пошуків.
Аналіз досліджень
Проблемою використання дидактичних ігор на уроках англійської мови в початковій школі займалося багато дослідників тому їй присвячена значна кількість наукових праць, серед яких дослідження М.Ф. Строніна, Р.П. Мільруда, В.Л. Скалкіна, Н. Анікєєвої, П. Блонського, О. Газмана, П. Лесгафта, Дж. Дьюї, Дж. Селлі, В. Штейн та інших учених.
Зокрема, К.Д. Ушинський, автор теорії духовного розвитку дитини в грі, уперше висунув ідею про використання гри в загальній системі виховання, у справі підготовки дитини через гру до трудової діяльності. Розробкою теорії дитячих ігор, з’ясуванням ролі, структури і значення гри для виховання і навчання дітей займалися психологи Ж. Піаже, Л.С. Виготський, О.М. Леонтьєв, Д.Б. Ельконін та інші.
Незважаючи на те, що вченими проведено багато досліджень з проблеми використання дидактичних ігор у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи, вона і в наші дні залишається відкритою для вивчення та вдосконалення.
Постановка мети дослідження
Мета статті – довести необхідність застосування дидактичних ігор у навчанні англійської мови учнів початкової школи.
Виклад основного матеріалу
Учитель англійської мови постійно працює над проблемою, як зробити свій урок цікавим, захоплюючим і домогтися того, щоб діти добре й міцно засвоювали мовний матеріал. Проаналізувавши велику розмаїтість прийомів організації навчальної діяльності, варто звернути увагу на дидактичну гру.
Згідно зі словником психолого-педагогічних понять і термінів «дидактична гра» 1) метод стимулювання інтересу до навчання, в основі якого лежить створення в навчальному процесі ігрової ситуації; 2) форма гри з правилами, в яку включається виконання певних операцій, дій, необхідних для виконання ігрової задачі [7].
За М.Ф. Строніним, «гра – це вид діяльності в умовах ситуацій, спрямований на відтворення й засвоєння суспільного досвіду, в якому утворюється і вдосконалюється самоуправління поведінкою» [8, с. 54].
К.Д. Ушинський з приводу гри писав: “У дидактичній грі формуються всі сторони душі людської, її розум, її серце і її воля, і якщо говорять, що ігри прорікають майбутню долю дитини, то це правдиво в подвійному розумінні: не тільки у грі виявляються здібності дитини і відносна сила її душі, але й сама гра має великий вплив на розвиток дитячих здібностей і нахилів, а одночасно і на її майбутню долю” [1,с.64].
Гра – це один з найдавніших, до тепер актуальних методів навчання. Для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку гра має виключне значення. У різних системах навчання грі відводиться незвичайне місце. Визначається це тим, що гра відповідає природі дитини. Дитина від народження і до зрілості приділяє велику увагу іграм.
Задовольняючи потребу дитини гратися, перевтілюватись, рухатись, учитель забезпечує умови для вивчення іноземної мови. Така форма навчання не виснажує нервову систему та організм дитини, а реалізується головним чином за рахунок мимовільних процесів сприйняття і пам'яті [10, с.22].
Для молодших школярів провідною діяльністю являється саме гра, тому, на нашу думку, використання ігор на уроках англійської мови є надзвичайно важливим явищем. Гра – охоплює всі види мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання, письмо. Це свідчить про те, що вона сприяє досягненню високої результативності навчання.
Також великий плюс використання ігор на уроках англійської мови в тому, що під час їх проведення можна використовувати різні форми роботи, наприклад, учасники гри можуть працювати індивідуально, в парах, малих групах, командах, тощо.
Рольові ігри, які є невід'ємною частиною комунікативної методики навчання іноземних мов, дозволяють моделювати в класі ситуації іншомовного спілкування. Кожен учень виступає у запропонованій йому ролі і вирішує певні завдання спілкування, виходячи з його мети, ситуації, обставин комунікації, власних намірів і намірів однокласників, взаємовідносин між ними і ролей, які виконують усі учасники спілкування [9, c.3].
За допомогою гри добре опрацьовується вимова, активізується лексичний і граматичний матеріал, розвиваються навички аудіювання, усного мовлення. Дидактичні ігри допомагають зробити процес навчання іноземній мові цікавим і захоплюючим. Почуття рівності, атмосфера захопленості дають можливість учням перебороти незручність, скутість, зняти мовний бар'єр, утому. У навчальній грі є мета й завдання. Планування гри повинне починатися з визначення того навчального завдання, що повинно бути в цій грі вирішено, а вже потім потрібно вибудовувати саму гру, визначати ігрові правила.
За Д.Б. Ельконіним, ігри виконують такі функції: розважальну (це основна функція гри – розважити, надихнути, розбудити інтерес); комунікативну (освоєння діалектики спілкування); функцію самореалізації в грі як полігоні людської практики; терапевтичну (подолання різних труднощів, що виникають в інших видах життєдіяльності); діагностичну (виявлення відхилень від нормативної поведінки, самопізнання в процесі гри); функцію корекції (внесення позитивних змін у структуру особистісних показників); функцію міжнаціональної комунікації (засвоєння єдиних для всіх людей соціально-культурних цінностей); функцію соціалізації (включення в систему суспільних відносин) [11, с. 96].
О. Негневицька говорить, що гра – це не просто колективна розвага. Це основний спосіб досягнення всіх завдань навчання, тому необхідно: точно знати, яка навичка й уміння потрібні, що дитина не вміла й чому навчиться в ході гри; гра повинна поставити дитину перед необхідністю розумового зусилля [5, с. 57].
Під час використання дидактичних ігор на уроках англійської мови необхідно пам’ятати, що гра – це лише оболонка, форма, змістом якої повинне бути навчання, оволодіння видами мовної діяльності [6].
Висновок
Дидактична гра – засіб навчання та виховання. На відміну від ігор узагалі, дидактична гра має істотну ознаку – наявність чітко поставленої мети навчання та відповідного їй педагогічного результату. Тому застосування дидактичних ігор у навчанні англійської мови учнів початкової школи відіграє важливу роль у сучасній освіті, оскільки за допомогою гри засвоєння і запам’ятовування навчального матеріалу відбувається ефективніше, в учнів розвивається інтерес, підвищується мотивація до вивчення англійської мови. У цьому контексті значно підвищується особистісна роль учителя: він є лідером, організатором. Професіоналізм педагога і входження його в інноваційний режим роботи неможливі без творчого самовизначення, в якому провідну роль відіграє його налаштованість на самовдосконалення, самоосвіту, саморозвиток, що є необхідною умовою забезпечення нової якості освіти.
Список використаних джерел
- Близнюк О. І. Ігри у навчанні іноземних мов / О. І. Близнюк. – К.: Освіта, 1997. – с.64
- Бондаренко Н. Б., Ісаєва М. В. Ігрові прийоми навчання як засіб формування граматичних навичок на початковому етапі / Н. Б. Бондаренко, М. В. Ісаєва // Вісник Запорізького національного університету. – 2010. – № 2(13). – С. 26 – 31.
- Методика навчання іноземних мов у початковій школі : навч. посіб. для студ. вищ, навч. закл. / О.В. Котенко, A.B. Соломаха [та ін.|. – К. : Київ, ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. – 356 с.
- Мільруд Р.П. Організація рольової гри на уроці / Р. П. Мільруд // Іноземні мови в школі. –1987. – №3. – С. 8-13.
- Негневицкая Е. И. Иностранный язык для самых маленьких: вчера, сегодня, завтра / Е. И. Негневицкая // Иностранные языки в школе. – 1987. – №6. – С.57.
- Пассов Е. И. / Особенности использование дидактических игр / Е. И. Пассов // Урок иностранного языка в начальной школе. – 1989. – С. 76, 89.
- Словник психолого-педагогічних понять і термінів. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ru.osvita.ua/school/method/psychology/1270.
- Стронін М.Ф. Навчальні ігри на уроці англійської мови / М. Ф. Стронін. – Посібник для вчителя. – М.: Освіта, 1981. – 112 с.
- Тарнопольський О.Б. Методика проведення рольових та ділових ігор у навчанні іноземних мов / О.Б.Тарнопольський. – Дніпропетровськ: Видавництво ДУЄП, 2003 – 249 с.
- Чернякова О. Вивчення англійської мови через гру / О. Чернякова // Початкова школа. – 2002. – №4. – С. 22.
- Эльконин Д.Б. Психология игры / Д. Б. Эльконин. – М.: Педагогика, 1978. – 238с.