Симоненко К.О. Аудіо медіатексти як дидактичний засіб навчання іноземних мов у початковій школі

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Симоненко К.О. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті визначено поняття «дидактичний засіб навчання» та «медіатекст»; розглянуто теоретичні питання застосування аудіо медіатекстів у процесі навчання іноземної мови учнів початкової школи, а саме: розглянуто Інтернет-ресурси, за допомогою яких можна організувати навчальний процес; визначено етапи роботи з аудіо медіатекстами та зосереджено увагу на їх застосуванні на уроках іноземної мови в початковій школі.

Ключові слова: дидактичний засіб навчання, аудіо медіатекст, медіатекст, іноземна мова, вчитель початкових класів, учень початкової школи.


Аннотация: В статье определены понятия «дидактическое средство обучения», «медиатекст». Рассмотрены теоретические вопросы применения аудио медиатекстов в процессе обучения иностранному языку учащихся начальной школы, а именно: рассмотрены Интернет-ресурсы, с помощью которых можно организовать учебный процесс; определены этапы работы с аудио медиатекстом и сосредоточено внимание на их применении на уроках иностранного языка в начальной школе.

Ключевые слова: дидактическое средство обучения, аудио медиатекст, медиатекст, иностранный язык, учитель начальных классов, ученик начальной школы.


Annotation: In the article the concepts «didactic training education», «media text» are defined. Theoretical questions of application of audio media texts in the process of elementary school pupils’ foreign language learning are considered, namely: the Internet resources by means of which it is possible to organize educational process are considered; the audio media text operation stages are defined and attention is concentrated on their application at lessons of a foreign language at elementary school.

Key words: didactic training education, audio media text, media text, foreign language, elementary school teacher, pupil of elementary school.


Зміст

Постановка проблеми

Державний стандарт початкової загальної освіти ставить перед учителем іноземної мови завдання іншомовної підготовки учня, готового до активної пізнавальної діяльності на уроках іноземної мови, який потребує постійного збагачення своїх знань, умінь та навичок. Для реалізації цього завдання вчителю необхідно дотримуватися відповідних організаційно-педагогічних умов і використовувати різноманітні засоби навчання, які сприяють ефективності оволодіння іноземною мовою.


У наш час обсяг інформації зростає, процес інформатизації суспільства має глобальний характер, інформаційно-комунікаційні технології динамічно розвиваються. Тому, такі засоби як аудіо медіатексти нададуть навчально-виховному процесу інноваційний та інформаційний характер. Також їх використання в освітньому процесі сприятиме формуванню іншомовної комунікативної компетенції учнів початкової школи.


Не зважаючи на всі позитивні аспекти використання аудіо медіатекстів, варто зауважити, що при їх використанні досить часто в учнів початкових класів спостерігається зниження якості знань. Зазвичай, зумовлено це тим, що використання технічних засобів навчання відбувається нераціонально, без врахування їх дидактичних та технічних особливостей.


Аналіз досліджень

Вивчення проблем організації освітнього процесу завжди було у колі інтересів вітчизняних дослідників (Н. Бібік, С. Мартиненко, О. Савченко та ін. Такі дослідники як О. Бігич, О.Коломінова, О. Котенко, С. Мішуровська, Т. Панасенко, С. Роман, І. Федоришина та інші), які присвятили багато досліджень питанням методики навчання іноземної мови в початковій школі.


Дослідженням питання використання засобів медіадидактики у навчально- виховному процесі займалися Г. Мироненко, Г. Онкович, В. Різун, О. Федоров та інші.


Особливостями використання аудіотексту, звукозапису та його перевагами опікувалися науковці І. Берман, Н. Головкіна, І. Кошман, А.Лур’є, Н. Скляренко, E.Стек та інші.


З урахуванням вище викладеного, актуальним є розгляд використання аудіо медіатекстів як ефективного засобу навчання іноземних мов молодших школярів.


Постановка мети дослідження

Отже, метою статті є обґрунтувати зміст поняття «аудіо медіатекст» як дидактичного засобу навчання іноземних мов та розглянути теоретичні аспекти їх застосування на уроках іноземних мов. Відповідно до мети визначенні завдання: з’ясувати сутність основних понять статті, розглянути Інтернет-ресурси за допомогою яких можна організувати навчальний процес, визначити етапи роботи над аудіо медіатекстами та зосередити увагу на технології їх застосування у процесі навчання іноземної мови у початковій школі.


Виклад основного матеріалу

Електронні засоби зв’язку, цифрові технології, комп’ютерна техніка стали частиною життя сучасної людини. Тому проникнення сучасних, в тому числі і мультимедійних, технологій в галузь освіти є закономірним і невідворотним.


Обов'язковим елементом забезпечення навчального процесу є дидактичні засоби навчання. До них зараховують об'єкти будь-якої природи, які є сенсомоторними стимулами, що впливають на органи чуття учнів і полегшують їм безпосереднє й опосередковане пізнання світу, забезпечують раціоналізацію навчально-виховного процесу. [2, с. 98]


Дидактичні засоби − це частина педагогічної системи. Часто в якості підстави для класифікації дидактичних засобів використовується чуттєва модальність. В цьому випадку дидактичні засоби поділяються на візуальні, до яких відносяться таблиці, карти, натуральні об'єкти; аудіальні (слухові) − радіо, магнітофони, музичні інструменти; аудіовізуальні (зорово-слухові) – відео, фільм, телебачення і т.п. Якщо дидактичні засоби використовувати спільно з іншими компонентами освітнього процесу, вони можуть стати цінним елементом процесу навчання.


Оскільки медіадидактика є частиною загальної дидактики, то аудіо медіатексти можуть бути одним із засобів навчання іноземної мови. Вони допоможуть сприяти формуванню в учнів іншомовної, мовленнєвої, соціокультурної та полікультурної компетенцій. Навчання іноземної мови має забезпечити реалізацію практичних, освітніх, розвивальних та виховних цілей.


Продуктом медіазасобу є медіатекст – повідомлення, текст будь якого медійного виду або жанру [6, с. 29]. Сприйняття учнями медіатекстів ґрунтується на взаємозв’язку процесів сприйняття зорових образів, збереження в пам’яті попередніх аудіовізуальних, просторово-тимчасових елементів медіаобразу; прогнозування того чи іншого явища в медіатексті.


До медіатекстів відносяться й аудіотексти − текст, призначений для смислового сприйняття на слух [7, с. 24].


Використання на уроках аудіо медіатекстів реалізує принципи наочності, прировідповідності, міцності, доступності, системності та послідовності.


З використанням аудіо матеріалів підвищується ефективність формування іншомовної комунікативної компетентності учнів на уроках іноземної мови. Діти через прослуховування певних діалогів, записів можуть відчути ту автентичність, яку не зміг би передати вчитель.


Вчителю варто пам'ятати, що чим більше носіїв мови учень буде чути, тим легше він адаптується до індивідуальної манери мови. Тому вчителю початкових класів необхідно якомога частіше використовувати аудіотексти на уроках іноземної мови [5]. Працюючи з аудіо медіатекстами учень відчуватиме себе комфортно, оскільки він зможе прослухати аудіотекст необхідну для нього кількість разів і на зручній швидкості.


Для організації роботи учня початкової школи з розвитку навичок аудіювання дуже зручно користуватися Інтернет-ресурсами. Один із сайтів, де пропонуються різні за рівнем (easy, medium, difficult) аудіо медіатексти монологічного і діалогічного характеру різноманітної тематики є Randall's ESL Cyber Listening (www.esl-lab.com ) (розділ Listening).


На цьому сайті завжди можна підібрати аудіо медіатекст, відповідний темі уроку. До кожного аудіо медіатексту представлено комплекс методично розроблених вправ: подані ключові слова, вправи, що випереджають текст, завдання з аудіювання, завдання на множинний вибір. Пропонуються післятекстові вправи, котрі спрямовані на розвиток навичок говоріння, читання і письма, також є вправи на закріплення лексики.


Якщо учень відчуває труднощі при виконанні завдання, в будь-який момент він зможе відкрити текст аудіоматеріалу й ознайомитися з ним. Ще одна з вправ на аудіювання − прослуховування аудіо медіатексту і заповнення тексту пропущеними словами. Крім того, в цьому ж розділі пропонуються і озвучені ролики, які містять додаткову інформацію в рамках тематики аудіоматеріалів. Подібна робота з аудіо медіатекстами допомагає відпрацювати механізми аудіювання: мовний слух, прогнозування, пам'ять.


Розвитку мотивації учнів на вивчення іноземної мови сприяє вимова носіїв мови, котру учні можуть почути, прослухавши аудіо медіатекст; природність комунікативної ситуації; тематика аудіо медіатекстів; швидке повідомлення результатів при виконанні вправ; можливість неодноразового прослуховування аудіо медіатексту та звернення до друкованого тексту.


Робота з таким дидактичним засобом як аудіо медіатекст передбачає чітку послідовність в діях вчителя та учня. Загальноприйнятним є виділення методистами трьох етапів роботи з аудіотекстом: дотекстовий (pre-listening), текстовий (while-listening) післятекстовий (post-listening) [1, с. 292].


На дотекстовому етапі передбачається виконання завдань для ознайомлення з новими лексичними одиницями, граматичними структурами, фонетичними явищами, присутніми в аудіотексті, що сприятиме кращому розумінню почутого, підготовці до смислового сприйняття інформації, налаштування на сприйняття почутого, передбачення змісту аудіотексту. Перед прослуховуванням, учень повинен прослухати попередній інструктаж та передуюче завдання.


На текстовому етапі здійснюється прослуховування аудіо медіатексту у контексті сформульованої комунікативної настанови.


Змістом післятекстового етапу є контроль розуміння змісту аудіо медіатексту. [1, с. 292]. Учень повинен виконати завдання, що дасть змогу вчителю побачити чи зрозумів учень той матеріал, котрий прослухав. Також учні можуть здійснювати самостійний контроль за надрукованим аудіо медіатекстом, опрацьовувати почуту інформацію за допомогою заповнення таблиць, схем.


Існує безліч інтернет-сервісів для запису власних аудіо медіатекстів. Одним з таких є Vocaroo (www.vocaroo.com) − онлайн сервіс для запису голосу. Цінність сервісу в тому, що для запису немає обмежень в часі. Цей сервіс ідеально підходить для навчального процесу, особливо, коли потрібно зробити великий за змістом аудіотекст (наприклад оповідання чи казку). Vocaroo дозволяє робити записи не тільки на комп'ютері, а навіть на мобільних пристроях. На сьогоднішній день, майже кожна дитина ходить до школи з мобільним телефоном. Вчитель може організувати окремий етап уроку на роботу з мобільним пристроєм. Одним із завдань на використання мобільного на уроці є запис у цій програмі короткого діалогу. Або ж пограти з учнями в гру «Мікрофон», де учні один у одного беруть інтерв'ю. Таке завдання вмотивує учнів до вивчення іноземної мови та розвиватиме їх креативні таланти. Також вчитель може надіслати всім учням аудіотекст на спільну електронну пошту, для того, щоб у кожного учня був доступ до запису, та вони на уроці прослухали текст на власному мобільному пристрої.


Якщо кабінет не має доступу до Інтернет-середовища можна скористатися програмою «Диктофон». Ця програма є в кожному мобільному телефоні та не вимагає додаткових зусиль та затрат.


Використання мобільного телефону на уроці іноземної мови є захоплюючим та високо мотиваційним методом навчання.


Також аудіотекст можна записати на Online Audio Joiner (http://audio-joiner.com/ru) − ще один простий але багатофункціональний сервіс російською мовою. В програмі Audio Joiner є можливість записати голос; конвертувати аудіофайли в найпопулярніші формати; прописувати теги до аудіофайлів; вирізати фрагменти з аудіозапису, взяти звук з відео та редагувати його; з'єднувати кілька аудіофайлів в один.


Обидва сервіси надзвичайно цікаві та корисні в освітньому процесі. Вчитель, обираючи форми, методи, прийоми роботи із використанням аудіо медіатекстів на уроках іноземної мови навчає молодших школярів критично мислити (аналізувати, синтезувати, порівнювати, оцінювати, приймати рішення, висловлювати власну думку засобами іноземної мови).


Працюючи з учнями молодшого шкільного віку над аудіо медіатекстом, вчителеві необхідно визначити який матеріал згідно навчальної програми необхідно пред’явити; яку практичну, освітню, розвивальну та виховну мету він ставить на уроці; які засоби застосовувати для організації роботи з матеріалом; які форми роботи він буде використовувати для досягнення мети [4].


Нові, нестандартні рішення та підходи до організації роботи школярів дозволяють вчителеві вирішувати актуальні проблеми розуміння іноземної мови і, в більш широкому сенсі, формувати комунікативні компетенції.


Застосовуючи аудіо медіатексти у процесі навчання учнів молодшого шкільного віку, вчитель підвищує якість іншомовної комунікативної компетентності учнів, формує їх культурологічні знання; розвиває увагу, пам'ять, та пізнавальну активність.


Висновок

Використання таких дидактичних засобів навчання як аудіо медіатекст на уроках іноземної мови виступає важливим компонентом системи освіти і являє собою нетрадиційний спосіб організації навчання через активні способи дій, спрямованих на реалізацію особистісно-орієнтованого підходу.


В останні роки інформаційні технології бурхливо розвиваються. Потужний потік нової інформації, застосування комп'ютерної технології, поширення різних технічних засобів накладають великий вплив на виховання підростаючого покоління та їхнє сприйняття навколишнього світу. Істотно змінюється характер навчання в навчальному закладі. Застосування таких засобів навчання як аудіо медіатексти в освітньому процесі стає пріоритетним питанням для еволюції освіти.


Використання аудіо медіатекстів на уроках іноземних мов має високу інформативну, освітню, виховну і розвиваючу цінність. Вони надають зразки для наслідування , розширюють знання учнів про країну досліджуваної мови, а також мотивують вислови про свої життєві обставини та інтереси, представляють собою прекрасний матеріал для дискусії. Ефективність застосування аудіо медіатекстів на уроках обумовлена різноманітністю форм представлення інформації; можливість організації колективної та індивідуальної дослідницької роботи; можливість диференціювати роботу учнів у залежності від рівня підготовки та пізнавальних інтересів.


Список використаних джерел

  1. Бігич О. Б. Методика навчання іноземних мов і культур : теорія і практика : [підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів] / О. Б. Бігич, Н. Ф. Бориско, Г. Е. Борецька. – Київ: Ленвіт, 2013. – 590 с.
  2. Карапузова Н. Д. Ергономіка / Н. Д. Карапузова, Є. А. Зімниця, В. М. Помогайбо. – Київ: Академвидав, 2012. – 192 с.
  3. Кузьмина Н. А. Современный медиатекст: учебное пособие / Н. А. Кузьмина. – Омск, 2011. – 414 с.
  4. Петрик Л. В. Медіатекст як один із засобів формування іншомовної комунікативної компетенції студентів педагогічної спеціальності [Електронний ресурс] / Лада Вікторівна Петрик // Вісник психології і педагогіки [Електронний ресурс]. Випуск 16. – К., 2014. – Режим доступу до ресурсу: http://www.psyh.kiev.ua.
  5. Синегубова Н. М. Информационные технологии на уроках английского языка / Н. М. Синегубова // Школа. – 2006. – №2. – С. 43–44.
  6. Федоров А. В. Словарь терминов по медиаобразованию, медиапедагогике, медиаграмотности, медиакомпетентности. / А. В. Федоров. – Москва: МОО «Информация для всех», 2014. – 64 с.
  7. Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения иностранным языкам) / Анатолий Николаевич Щукин. − М.: ИКАР. 2009. - 448 с.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама