Потапенко Є.П. Формування іншомовної лексичної компетенції дітей середнього дошкільного віку
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Потапенко Є.П. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Дошкільна освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка
Анотація: Стаття присвячена одній з актуальних проблем сучасної методики навчання дошкільників іноземних мов – формуванню лексичної компетенції .
Ключові слова: дошкільник, іншомовна лексична компетенція, збагачення словникового запасу, відбір лексичних одиниць, лексичні навички.
Аннотация: Статья посвящена одной из актуальных проблем современной методики обучения дошкольников иностранным языкам – формированию лексической компетенции.
Ключевые слова: дошкольники, иноязычная лексическая компетенция, обогащение словарного запаса, отбор лексических единиц, лексические навыки.
Annotation: This article is dedicated to one of the most important problems of modern methodology of teaching foreign languages to pre-school children – forming the lexical competence.
Key words: pre-school children, foreign language lexical competence, vocabulary growth, vocabulary selection, lexical skills.
Зміст |
Постановка проблеми
Знання іноземної мови в наш час стало настільки актуальним, що багато малюків починають вивчати її вже у віці 3-5 років. Вивчення іноземної мови в дошкільному віці не тільки стимулює розвиток загальних мовних здібностей дитини, але і закладає фундамент для успішного і не обмеженого ніякими бар'єрами спілкування іноземною мовою в майбутньому.
Особливу значущість в навчанні іноземної мови в дошкільному віці відіграє розвиток лексичних навичок, так як володіння мовою без запасу слів – неможливо. Правильне вживання лексики та достатній словниковий запас дає можливість вільно спілкуватися іншою мовою. Постає проблема: як найбільш результативно збагатити словниковий запас новою лексикою. Для досягнення успіху та бажаного позитивного результату потрібно ефективно сформувати лексичну компетенцію дошкільників.
Аналіз досліджень
Формування іншомовної лексичної компетенції дітей розглядалося у працях таких вітчизняних і зарубіжних вчених, як Т.М. Шкваріна, С.Ю. Ніколаєва, З.М. Нікітенко, О.І. Негневицька, О.М. Шахнарович, І.Л. Шолпо, Г.О. Чесновицька, О.О. Коломінова, М.З. Біболетова.
Постановка мети дослідження
Для ефективного формування іншомовної лексичної компетенції дітей дошкільного віку необхідно: цілеспрямовано навчати спілкуванню англійською мовою в межах комунікативного мінімуму, що пов’язаний із світом дитинства; залучати мовленнєвий досвід дітей спілкування рідною мовою для перенесення на спілкування англійською і навпаки; ознайомлювати дітей із елементами соціокультури країн, мова яких вивчається.
Формулювання цілей статті (постановка завдання). Метою нашої статті стало: виявити особливості формування лексичного запасу на початковому етапі навчання дошкільників іноземної мови. Відповідно до мети визначено такі завдання: дослідити поняття «іншомовна лексична компетенція» та проаналізувати її місце в процесі навчання усного англомовного мовлення дітей середнього дошкільного віку.
Виклад основного матеріалу
А.М. Богуш визначає лексичну компетенцію як «наявність певного запасу слів в межах вікового періоду, здатність адекватно використовувати лексеми» [2, с.86]. Лексична компетенція включає лексичні знання і мовленнєві лексичні навички, формування лексичних навичок є головною ланкою в роботі над засвоєнням лексичного матеріалу [3, с.43; с.94].
Формування лексичної компетенції відбувається, перш за все, за рахунок засвоєння та закріплення лексичних одиниць, під якими розуміється не тільки окреме слово, а й стійкі словосполучення. Перш ніж діти почнуть спілкуватися і говорити іноземною мовою, необхідно, щоб вони успішно засвоїли лексичні одиниці мови. Існують певні критерії відбору лексичного матеріалу для дітей дошкільного віку:
1) введення на одному занятті не більше 5 лексичних одиниць;
2) відповідність фонетичної складності слів за рівнем розвитку артикуляційного апарату з урахуванням наявності недостатньо сформованих мовленнєвих функцій;
3) відповідність лексичних одиниць знанням дітей, їх пізнавальним інтересам;
4) циклічне розширення змісту лексичних одиниць, тобто послідовне пред’явлення назв предметів та явищ найближчого оточення;
5) врахування частоти вживання в мові та сполучуваності лексичних одиниць одна з одною [4, c. 65].
Діти середнього дошкільного віку краще всього засвоюють слова, що означають конкретні предмети, які можна побачити, чи відчути на дотик, і дієслова, що означають рухи та дії, які можна продемонструвати. Тому на початковому етапі навчання створення англомовного фонду обмежується назвами предметів і явищ, що належать до найближчого оточення дітей з метою підвищення ефективності запам’ятовування матеріалу.
Одиницею навчання лексичного матеріалу є лексична одиниця, яка може бути:
• словом – toy, girl;
• сталим словосполученням – to go to bed, to be fond of;
• цілим реченням – How are you?
Основною метою формування лексичного фонду у дітей 4-го року життя є створення умов для міцного запам’ятовування лексичних одиниць та формування у них умінь розпізнавати ці слова та виділяти їх з мовленнєвого потоку. Створення англомовного фонду обмежується назвами предметів та явищ, що належать до найближчого оточення дітей з метою підвищення ефективності запам'ятовування матеріалу. Крім того, лексичні одиниці повинні бути короткими та легкими для вимови дітьми. Кількість нових лексичних одиниць, що пропонуються для вивчення дітям на одному занятті не перевищує 4 одиниці.
На 5-му році життя продовжується збагачення словникового фонду дітей лексичними одиницями, що означають предмети та явища найближчого оточення. Але слова стають довшими та більш складними для вимови дошкільниками. Збільшується розмаїття тем у відповідності до ускладнення загального програмового змісту навчально-виховного процесу в ДНЗ та пізнавальних інтересів дітей з урахуванням індивідуально-диференційованого підходу. Кількість лексичних одиниць, які пропонуються для вивчення на одному занятті – до 5.
Приблизну лексичну тематику, запропоновану для вивчення дітьми 4-5 років, можна представити у вигляді наступних тем: «Colours», «My family», «The parts of body», «Wild animals», «Food», «Fruits».
Саме мовлення стає об'єктом уваги дитини – вона активно грається словами, римами, смислами, експериментує, задовольняючи свої ділові, пізнавальні та особистісні потреби, використовує ситуативні висловлювання, немовленнєві засоби (жести, міміку, рухи, позу). Тому, вихователю необхідно створювати сприятливі умови для опанування дошкільником лексичним багатством англійської мови, знайомити з лексичними одиницями, які мають національно-культурне забарвлення (імена дітей, свят, напоїв, їжі, грошових одиниць, назви персонажів відомих літературних казок, творів для дітей, мультфільмів, кінофільмів) поняттями, які відсутні в рідній мові (mister, sir. Santa Claus, lunch etc.). Цікавим для дітей є те, що багато слів, які вони знають в рідній мові, запозичені з англійської мови: hot dog, jeans, business, football, tennis etc.
У процесі засвоєння лексичного матеріалу дітьми дошкільного віку можна виділити такі етапи:
1. Ознайомлення з новою лексичною одиницею при переважанні таких способів семантизації, як наочність та однослівний переклад.
2. Активізація навчального матеріалу, де пріоритетним методом роботи є дидактична гра.
3.Закріплення та автоматизація дій з вивченими лексичними одиницями.
Основна його мета полягає в тренуванні застосовувати нові лексичні одиниці в різних ситуаціях спілкування [4 ,c. 66].
Слід зазначити, що лексика запам'ятовується найкраще, коли значення слів продемонстровані наочно: за допомогою картинок, жестів, міміки або предметів. Оскільки у дошкільників розвинена переважно образна пам'ять, слова англійської мови слід вводити шляхом наочної семантизації. Тут допомагає використання таких допоміжних засобів, як яскраві іграшки, малюнки, картинки, реальні предмети, які у великій кількості демонструються дітям на занятті. Далі діти спільно з викладачем відпрацьовують ці слова, вживаючи їх у відповідних контекстах, щоб зафіксувати їх в пам'яті. Крім того, переважним видом дитячої творчості в ранньому віці є малювання. Отже, творчий потенціал дитини повинен бути максимально врахований в процесі навчання його лексиці англійської мови, що пояснює велику кількість завдань на розфарбовування, вирізання і наклеювання, обведення по крапочками та інших при відпрацюванні досліджуваних слів.
Вивчення пісень, лічилок і віршів сприяють збільшенню словникового запасу, допомагають активізувати словник дітей дошкільного віку. Заучуючи вірш або пісеньку, дитина легко запам'ятовує римований текст, який містить велику кількість нових слів і речень. Однак лексика вірша без додаткової роботи не переходить в активний запас слів дитини. Для цього дану лексику необхідно закріплювати в спеціальних вправах, спеціально створених ситуаціях та іграх поза контекстом вірша.
Засвоєння нового лексичного матеріалу забезпечується комплексом ігрових методів і прийомів, серед яких провідне місце посідають спеціальні лексичні ігри та вправи. Велика заслуга у розробці таких ігор і вправ належить О. Негневицькій.
Серед них розрізняють:
1. Аудіювання слів і їхнє пасивне впізнавання.
2. Аудіювання слів та їхнє активне впізнавання.
3. Вживання слова з підказуванням.
4. Вживання слова без підказування.
5. Самостійне вживання слова за вибором.
6. Самостійне вживання слова без вибору [4, с. 65].
Ніколи не можна давати дітям «вивчити слова», зазначає І.Л. Шолпо [6]. Нова лексика повинна затверджуватися в свідомості дитини поступово, за допомогою продуманої поетапної системи вправ. Для формування лексичних навичок у дошкільників рекомендуються такі вправи:
• вгадування (слів, іграшок, картинок, відгадування загадок);
• малювання, ліплення, аплікація, розфарбовування і називання того, що зображено, що зліпили діти;
• физкультхвилинка (назва дій, виконання дій і команд);
• гра на увагу / розуміння (вчитель називає лексичну одиницю і показує іграшку або картинку, діти повторюють хором тільки ті слова, які є на картинці);
• вибір слів / картинок по темі або по ситуації;
• змагання;
• гра «лото» з картинками;
• повторення слів за принципом «снігової кулі»;
• спілкування дітей в рамках тематики [1, c. 44].
Таким чином, якщо лексичні завдання захоплюючі і цікаві, то вони добре запам'ятовуються.
Висновок
Неможливо опанувати іноземну мову без засвоєння лексики. Іншомовна лексика є дуже важливим елементом при вивченні мови. Формування лексичного запасу служить для розвитку діалогічного і монологічного мовлення. Тільки при більшому активному запасі дитина зможе освоювати граматичні структури. При відборі лексичного матеріалу необхідно враховувати його комунікативну значущість для дітей, об'єктивну складність. Навчання лексики має бути поетапним: знайомство зі словом, його закріплення, вживання в видах мовленнєвої діяльності. При навчанні дошкільнят потрібно приділяти велику увагу використанню наочно-ілюстративного матеріалу.
Список використаних джерел
- Бахталина О.Ю. Об интегрированном обучении английскому языку в детском саду / О.Ю. Бахталина // Иностранный язык в школе. – 2000. – №6. – С.44.
- Богуш А.М., Гавриш Н.В. Дошкільна лінгводидактика: теорія і методика вивчення дітей рідної мови: Підручник / За ред. А.М. Богуш. – К.: Вища школа, 2007. – 542 с.
- Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах: Підручник / Кол. авторів під керівн. С.Ю. Ніколаєвої. – К.: Ленвіт, 2002. – 328 с.
- Шкваріна Т. М. Англійська мова для дітей дошкільного віку: книга для вчителя / Т. М. Шкваріна. – К.: Шк. світ, 2009. – 160 с.
- Шкваріна Т. М. Англійська мова для дітей дошкільного віку: прогр., метод. реком. / Т. Шкваріна. – К.: Шк. світ, 2008. – 112 с.
- Шолпо И.Л. Как научить дошкольника говорить по-английски: учебное пособие по методике преподавания английского языка. – СПб.: Спец. лит., 1999. – 223 с