Пономаренко О.Г. Ефективні шляхи навчання англійської абетки у початковій школі

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Пономаренко О.Г. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціальність «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка; вчитель англійської мови спеціалізованої школи №89 Печерського району м. Києва.


Анотація: У статті проведено аналіз необхідності детального розроблення ефективних шляхів навчання англійської абетки учнів початкової школи. З'ясовано труднощі при засвоєнні графемно-фонемної системи англійської мови учнями молодшого шкільного віку. Обґрунтовано та доведено необхідність диференційованого підходу до навчання учнів молодшої школи графічним навичкам та умінням при вивченні алфавіту англійської мови.

Ключові слова: методика навчання англійської мови, перший клас, алфавіт англійської мови, навчання письма, учні початкової школи, графічні навички, графічні уміння, диференційоване навчання, вчитель англійської мови.


Аннотация: В статье проведен анализ необходимости детальной разработки эффективных путей обучения английского алфавита учащихся начальной школы. Выяснено трудности при усвоении графемно - фонемной системы английского языка учащимися младшего школьного возраста. Обосновано и подтверждено необходимость дифференцированного подхода к обучению учащихся младшей школы графическим навыкам и умениям при изучении алфавита английского языка.

Ключевые слова: методика обучения английскому языку, первый класс, алфавит английского языка, обучение письму, ученики начальной школы, графические навыки, графические умения, дифференцированное обучение, учитель английского языка.


Annotation: This article analyzes the need to develop effective ways detailed study of the English alphabet elementary school students. It was found difficulty in learning grapheme - phonemic system of English pupils of primary school age. Grounded and is stated need for a differentiated approach to teaching primary school pupils graphical skills and ability in the study of English alphabet.

Key words: methods of teaching English, first class, English alphabet, primary school, pupils of primary school, students of elementary school, graphic skills, differentiated instruction, teacher of English.


Зміст

Постановка проблеми

Згідно з чинним Державним стандартом початкової загальної освіти навчання англійської мови починається з першого класу. Навчання правильному читанню та грамотному письму вимагають проведення систематичної цілеспрямованої роботи з учнями початкової школи з алфавітними назвами літер, порядком їхнього розташування. Навчання молодших школярів абетці є важливим етапом у процесі оволодіння англійською мовою в неангломовному середовищі.


Аналіз досліджень

Слід зазначити, що над проблемою навчання англійської абетки учнів початкової школи працювала низка науковців та методистів.


Зокрема, Н. Зайцев пропонує навчання абетці учнів молодшої школи, використовуючи таблиці та кубики [4]; Т.Б Клементьева пропонує агоритм вивчення абетки за спільними звуками у букві [4]; Т.В. Крижановска, Є.В.Бедич, Т.Ю Коті [4], О.Д. Карп’юк пропонують введення абетки класичним шляхом – в алфавітному порядку[3].


Варто зауважити, що в проаналізованих джерелах не завжди враховуються психологічні особливості та специфіка навчання шестирічних учнів. Бракує також наукових досліджень, у яких розглядається можливість навчання англійської абетки за диференційованим принципом і, як наслідок, не береться до уваги перебіг навчання графічної системи англійської мови за цим методом.


Постановка мети дослідження

Тому узагальнивши та систематизувавши власний досвід навчання дітей молодшого шкільного віку, хочемо запропонувати власний підхід та прийоми навчання англійської абетки у спеціалізованій школі №89 м. Києва, що і є метою нашої статті.


Виклад основного матеріалу

Одним із найважливіших аспектів оволодіння дитиною молодшого шкільного віку англійською мовою є ознайомлення її з алфавітом – чітким порядком розташування літер будь-якої мови.


Знання цього порядку, ознайомлення з назвою кожної букви, зі звуком, який вона позначає, допоможе надалі учням початкової школи навчатися читати, писати англійською мовою, а також користуватися словником, оскільки слова у ньому розташовані в алфавітному порядку, що полегшить їх пошук. Крім цього, знання алфавітних назв літер допоможе дитині молодшого шкільного віку зі слуху написати невідоме слово, якщо воно буде вимовлено по буквах.


Усе вищезазначене свідчить про те, що вчитель початкової школи повинен проводити систематичну цілеспрямовану роботу з учнями початкової школи, метою якої є ознайомлення їх з алфавітною назвою літер, порядком їхнього розташування, навчання правильному читанню та грамотному письму, а паралельно – навчання користуватися іншомовним словником. Щоб така робота з алфавітом стала для маленьких школярів цікавою, захоплюючою, розвивала фантазію та нестандартне мислення, вчитель початкової школи повинен зробити навчальну роботу цікавою та захоплюючою.


Науковці виділяють наступні аспекти навчання алфавіту молодших школярів:


1) створення образу кожної літери для міцного її запам’ятовування;


2) порівняння англійських літер з українськими;


3) диференціювання малих та великих літер;


4) робота над вимовою звуків, введення слів, назви яких починаються на певну літеру;


5) робота над запам’ятовуванням порядку розташування літер;


6) промовляння слова по літерах [1].


Наш досвід навчання дітей молодшого шкільного віку у спеціалізованій школі № 89 м. Києва дозволяє виділити кілька способів навчання англійській абетці із застосуванням декількох алгоритмів:


1) перший передбачає навчання абетці в класичному алфавітному порядку;


2) другий пов’язаний з вивченням абетки на основі рідної української мови за чотири етапи:


а) навчання групи букв англійської абетки, які однаково пишуться і однаково вимовляються з українськими буквами;


б) навчання групи букв англійської абетки, які однаково пишуться, але по-різному вимовляються з українськими буквами;


в) навчання групи букв англійської абетки, які по-різному пишуться але однаково вимовляються з українськими буквами;


г) навчання групи букв англійської абетки, які по-різному пишуться і по-різному вимовляються з українськими буквами.


Алгоритм навчання англійської абетки зазвичай залежить від вибору вчителя початкової школи або від основного підручника (навчального посібника), який використовують в першому класі, адже в самому підручнику пропонується алгоритм введення букв алфавіту.


Звертаючись до нашого досвіду навчання англійській абетці в спеціалізованій школі №89 м. Києва, в першому класі ми працюємо за підручниками видання Oxford University Press , автора Naomi Simmons “Family and Friends 1”, в якому навчання учнів початкової школи англійської абетки в відбувається в класичному алфавітному порядку.


Перший семестр присвячений вивченню першокласниками друкованої графічної системи англійської мови, що є необхідним для подальшого формування навичок читання учнів першого класу.


Другий семестр передбачає навчання учнів початкової школи прописній графічній системі англійської мови. Для цього ми використовуємо «Англійські прописи Magic English: прописні літери» авторів Н. Тучіна, В. Федієнко, які також пропонують навчання абетці в класичному алфавітному порядку [2; 6].


Як відомо, для позначення англійських звуків використовується латинська графіка у двох варіантах: друкованому та прописному. Порівняння цих варіантів показує, що прописний шрифт містить багато відповідностей з літерами друкованого шрифту. Розбіжності в друкованому та прописному шрифтах, а також труднощі написання літер письмового шрифту певною мірою створюють проблеми під час навчання письму молодших школярів. Використання двох систем письма, які не підтримують одна одну через невідповідність між літерами різних шрифтів, негативно впливає на розвиток навичок письма та читання.


Наш аналіз системи друкованих знаків української та англійської мови свідчить, що в їхніх алфавітах є:


1) букви, які частково співпадаючі за написанням;


2) букви, написання яких не відомо українським учнями початкової школи.


Наш досвід свідчить, що труднощі, які виникають у школярів початкової школи в оволодінні графемно-фонемною системою англійської мови призводять до різних типів графічних помилок. Найбільш типовими серед них є помилки, пов’язані з недостатнім розрізненням графічних знаків при написанні подібних літер як безпосередньо англійської, так і в обох мовах, що пов’язано з відсутністю в учнів початкової школи чітких диференційованих образів літер, які вивчаються.


Причини помилок часто пов’язані з невмінням учнів початкової школи розпізнавати в буквах подібних елементів. Психологічно це пояснюється тим, що молодші школярі легше визначають подібність різних елементів, ніж розбіжності у схожих елементах, саме тому вони швидко схоплюють подібні елементи різних букв та повільно розрізняють особливі, відмінні від інших, елементи подібних літер [2; 4].


Для подолання зазначених вище труднощів необхідно цілеспрямовано навчати молодших школярів графемно-фонемним відповідностям.


Як свідчить наш досвід, відбір та засвоєння найбільш типових у шкільному словнику-мінімуму буквосполучень, які передають основні графемно-фонемні відповідності, має важливе значення для формування у молодших школярів графічних навичок певного рівня. Для формування навички правильного написання букв англійського алфавіту та співвідношення звуків та звукосполучень з відповідними буквами і буквосполученнями, необхідно враховувати наступне:


1) подібність літер українського та англійського алфавітів;


2) інтерферуючий вплив рідної мови;


3) новизну літер англійської мови;


4) варіантність літер англійської мови.


Як відомо, методологічний зміст навчання орфографії полягає у навчанні учнів початкової школи прийомів, які полегшують засвоєння графіки та орфографії англійської мови та виконання письмових завдань [1].


У латинському алфавіті є літери спільні з українським алфавітом, а також ті, що відсутні в українській мові, і, відповідно, нові для молодших школярів, які починають вивчати англійську мову. Учням початкової школи треба показати, що більшість літер вони вже знають, і, проводячи міжпредметні зв’язки з українською мовою, можна визначити, що деякі з них вони вже вміють писати. На жаль, у практиці навчання графіці англійської мови, як правило, немає диференційованого підходу. Учня молодшого шкільного віку навчають писати кожну літеру і вимагають від нього написання удома одного- двох рядків нової букви, незалежно від того, нова вона чи ні з огляду на графіку. Таким чином, не відпрацьовується диференційований підхід при навчанні написання літер англійського алфавіту. А наш досвід засвідчує, що застосовувати такий підхід необхідно.


Враховуючи рівень підготовки сучасних молодших школярів можна одразу показати їм алфавіт із пронумерованими літерами, запропонувати уважно подивитися на літери та назвати номера тих, які вони вже вміють писати. Слід зазначити, що учень початкової школи повинен називати не букву, а лише її номер. Таке завдання подобається молодшим школярам, адже воно доступне, виконання забезпечене їхнім попереднім досвідом. Одночасно подібні завдання створюють для дітей проблемну ситуацію, яку треба вирішити лише використавши знання української мови для його виконання.


Наш досвід свідчить, також що саме диференційований підхід дає можливість зосередити зусилля учнів початкової школи на формування навичок написання дійсно нових літер англійського алфавіту.


Формування графічних навичок відбувається у такій послідовності:


1) Демонстрація літери, тобто зорове сприймання літери.


2) Повільне написання букви учителем на дошці з необхідним поясненням для усвідомлення дій, які виконуються під час написання, тобто фіксацію вчителем уваги учня на особливості написання букви.


3) Повторне написання літери із завданням учням відтворити рух ручкою у повітрі за вчителем.


4) Написання літери дітьми в робочих зошитах, тобто написання букви учнями під керівництвом учителя в класі та тренування в написанні букви самостійно вдома [4; 5].


Під час формування орфографічних умінь і навичок, ми часто використовуємо списування. У процесі списуванні слів учні початкової школи відпрацьовують навичку не «змальовувати» слово літера за літерою, а уважно подивитися на слово, намагаючись запам’ятати та написати з пам’яті. Цей прийом:


 розвиває зорову пам'ять ( без чого практично не можливо навчитися грамотно писати );


 навчає правильного написанню та прискорює темп списування;


 сприяє кращому запам’ятовуванню слів як лексичних одиниць, оскільки слово прочитується про себе та вголос, промовляється, утримується у короткочасній пам’яті та записується.


Висновок

Спираючись на власний досвід та використовуючи підручники видання Oxford University Press, автора Naomi Simmons “Family and Friends 1”, та прописи «Англійські прописи Magic English: прописні літери» авторів Н. Тучіна, В. Федієнко, ми поділяємо навчання англійської абетки на два умовні етапи:


1) перший семестр першого класу – навчання друкованої графічної системи англійської мови;


2) другий семестр першого класу – навчання рукописної графічної системи англійської мови.


Ми широко використовуємо метод диференціації навчання алфавіту учнів початкової школи, та формування навичок написання літер англійського алфавіту. Це забезпечує міцність запам’ятовування графічної системи англійської мови та подальше її використання у навчальній діяльності учнів молодшого шкільного віку.


Список використаних джерел

  1. Бігич О. Б. Вправи з навчання техніки читання та письма англійською мовою на початковому ступені / О. Б. Бігич. – К.: Ленвіт, 2000. – 64 с. – (Бібліотечка журналу "Іноземні мови"; вип.1).
  2. Іноземні мови. Програми для загальноосвітніх навчальних закладів та спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов / В. Г. Редько; [відп. за вип. О. Я. Коваленко]. К.: Перун, 2005. – 208 с.
  3. Карп’юк О.Д. Англійська мова 1 клас. English 1/ О.Д. Карп’юк. –Т.: Астон, 2012. -104 с.
  4. Котенко О.В. Методика навчання іноземних мов у початковій школі: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / О.В. Котенко, А.В. Соломаха [та ін.]. – К.: Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2013. – 356 с.
  5. Рогова Г.В. Методика обучения английскому языку на начальном этапе в общеобразовательных учреждениях : [пособие для учителей и студентов пед. вузов.] / Г. В. Рогова, И. Н. Верещагина. – М.: Просвещение¸ 2000. – 232 с.
  6. Федієнко В.Англійські прописи: Magic English/ В.Федієнко. – Х.: «ШКОЛА», 2014. – 56 с.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама