Паншина Л.Ю. Використання асоціативних ігор на уроках іноземної мови у початкових класах

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Паншина Л.Ю. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, напрям підготовки «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті розглядається проблема використання асоціативних ігор на уроках іноземної мови в початкових класах. Автор пропонує використовувати асоціативні ігри для покрашення рівня оволодіння молодшими школярами німецькою мовою, доводиться, що правильно підібрані асоціативні ігри дозволять покращити навчальний процес.


Ключові слова: молодший школяр, асоціативна гра , урок німецької мови, початкова школа.


Аннотация: Проблема использования ассоциативных игр на уроках иностранного языка в начальной школе. Автор предлагает использовать ассоциативную игру, чтобы повысить уровень мастерства младших школьников на немецком языке, доказать, что правильно выбранные ассоциативные игры улучшит процесс обучения.


Ключевые слова: младший школьник, ассоциативная игра, урок немецкого языка, начальная школа.


Annotation: The problem of using associative games in foreign language lessons in primary school. The author suggests using associative game to improve the level of mastery of theyounger students in German, proved that properly selected associative games will improve the learning process.


Key words: junior student, associative game, the German language lesson, primary school.


Зміст

Постановка проблеми

Сучасний розвиток суспільства, зростаюча проблема у спілкування та співпраці між країнами та народами з різними мовами , історією та культурами вимагає суттєвих змін у підході до навчання та викладання іноземних мов у навчальних закладах і відповідно до цього осучаснення освіти.


У національній доктрині розвитку освіти ставиться завдання оновлення змісту освіти та всього навчально-виховного процесу, який повинен формуватися відповідно до потреб особистості та індивідуальних особливостей дітей, зростання їхньої особистості та творчої активності [2, с. 9]. Головна мета навчання іноземної мови у загальноосвітніх навчальних закладах полягає у формуванні в учнів іншомовної комунікативної компетентності, складовими якої є комунікативні вміння, сформовані на основі мовних знань та мовленнєвих навичок [2, с. 5 ]. Досягнення належних результатів, неможливе без впровадження та використання інноваційних технологій на уроках іноземної мови в початковій школі, одним з яких є використання асоціативних ігор різних видів. Доведено, що гра – традиційний, проте ефективний метод навчання і виховання у початковій школі.


Це унікальний засіб ненасильницького навчання молодших школярів, адже створюється доброзичлива атмосфера та ситуація успіху [3]. Завдяки асоціативним іграм активізуються всі пізнавальні процеси учнів початкової школи, а саме розвивається увага, пам'ять, мислення, творчі здібності. Використання ігрової технології завжди покращує результати, підвищує та підтримує інтерес до будь-якого навчального предмету.


Залежно від цілей , завдань та етапів уроку використовуються різні види асоціативних ігор. Гра на уроках іноземної мови – це не просто колективна розвага, а основний спосіб вирішення певних завдань навчання на певному етапі – від найдрібніших мовних навичок до вміння вести самостійний розмову іноземною мовою.


Аналіз досліджень

На сьогодні є різні погляди щодо використання асоціативних ігор на уроках іноземних мов у початкових класах.

Про навчальну функцію гри відомо вже давно. Використовуючи її як засіб навчання, видатні педагоги В.О. Сухомлинский та К.Д. Ушинский стверджували, що в ній закладено великі потенційні можливості [7, с. 82]. Ігрові форми роботи на уроці з іноземної мови активізують діяльність учнів, дають можливість виявити розумові та творчі здібності дітей [4]. Важливо пам’ятати, що в молодшому шкільному віці відбувається поступова зміна провідної діяльності: перехід від ігрової до навчальної діяльності [1]. При цьому гра зберігає свою провідну роль. Діти продовжують гратися до 10-12 років. Отже зберігається можливість опори на ігрову діяльність, що дозволяє забезпечити природну мотивацію молодших школярів до вивчення іноземної мови, зробити цікавими й осмисленими елементарні висловлення. У свою чергу В.О. Сухомлинський наголошував, що під час вивчення іноземної мови на уроці велике значення має саме гра, адже це один з ефективних засобів навчання, що охоплює всі види іншої мовленнєвої діяльності (слухання, говоріння, читання, письмо) [4]. Можна стверджувати, що асоціативні ігри в навчанні іноземній мові у початковій школі не суперечить навчальній діяльності, а органічні пов’язана з нею. Ще в роботах Я. А. Коменського підкреслювалося, що за допомогою гри легше здійснюється включення в навчальну діяльність[2].


Гра допомагає в оволодінні іноземною мовою, а учні молодших класів відчувають емоційне задоволення як у процесі гри, так і під час досягнення результатів. Л. С. Виготський, Д. Б. Ельконін, А.Н. Леонтьєв зазначали, що гра сприяє розвитку сприйняття, довільної уваги та пам’яті, а також мови, виробленню вмінню спілкуватися, інтелектуальному зростанню [3]. Використання гри, як одного з прийомів навчання іноземної мови у початковій школі значно полегшує навчальний процес, робить його ближчим та доступнішим для молодших школярів. Ігрові технології сприяють гуманізації педагогічного процесу. На думку М.Ю. Курбатової, «гра легко вписується в урок і дає учням задоволення. Ігри для дітей у молодшому шкільному віці дуже важливі, особливо при вивченні іноземних мов» [4 , с. 45]. На сучасному етапі актуальним є також твердження німецького вченого К. Гросу, який називає гру «початковою школою поведінки » [1].

Проте широке використання саме асоціативних ігор ще не достатньо досліджене.


Постановка мети дослідження

Тому метою нашої статті є розкрити значення саме асоціативної гри на уроці іноземної мови у початковій школі не тільки як засобу стимулювання процесу навчання та його оптимізації, але й як важливого аспекту психологічного комфорту і зняття розумової перенапруги учнів молодшої школи.


Виклад основного матеріалу

Взагалі сучасні учені – методисти поділяють навчальні ігри на мовленнєві та рольові. Висока ефективність мовленнєвих ігор безсумнівна. Вчителі іноземної мови та молодші школярі працюють з використанням ігрових матеріалів легше, веселіше, а головне, продуктивніше. Основна мета використання мовленнєвих ігор – це мобілізація попереднього досвіду, стимуляції інтересу та творчості на уроках іноземної мови в початковій школі.

Згідно з теорією М. Ф. Строніна всі мовні ігри можна умовно поділити на:

1. лексичні ігри;

2. граматичні ігри;

3. фонетичні ігри;

4. орфографічні ігри [7 , с. 87].

Асоціативні ігри – це, як правило, лексичні ігри. Вчитель повинен правильно організувати навчальний процес, щоб кожен учень був задіяний до цього виду діяльності. Важливо вміти правильно підібрати асоціативну гру, щоб вона відповідала темі уроку та мотивувала молодших школярів до отримання нових знань. Також вчителю необхідно підбирати асоціативні ігри, які відповідали б можливостям молодших школярів і поступово ускладнювалися за змістом.


Наприклад, можна використовувати таку асоціативні гру як «Mikrofon», яка призначена для учнів 3- 4 класів. Метою цієї гри є швидко знайти свою асоціацію. Кожен учень має швидко назвати свою асоціацію, наприклад «Der Sport. Was bedeutet es für dich? ». – « Für mich bedeutet es die Gesundheit ».


Також ефективною та цікавою є асоціативна гра «Kofferpacket». Цю гру можна застосовувати для опрацювання будь- якої теми уроку і спрямована на розширення словникового запасу молодших школярів. Наприклад, « Ich pake in meinem Koffer ein Pennal» наступний учень говорить попереднє речення і додає щось своє. – «Ich pake in meinem Koffer ein Pennal und einen Apfel». Таким чином з кожним наступним учнем все більш ускладненим буде речення. Для активізації у мовленні раніше вивчених лексичних одиниць можна використати асоціативні ігри «Sucht und findet». Учитель пропонує учням «змійку» з букв, серед яких заховані слова. Гра направлена на швидкість знаходження слів серед літер.

«Finde die Wörter zum Thema Körperteile»

Паншина стаття.jpg


Асоціативна гра «Wortsonne» дозволяє учням пригадати слова, утворити всі можливі словосполучення з поданих слів, скласти речення з словосполучень, і, якщо достатній рівень знань учнів, – невеликі повідомлення або ситуації: «Ordne die Verben den Wörtern in der Sonne zu . Gehen , baden , fahren , liegen , besuchen, hören, legen, lernen, lesen , kochen , lanzen , segeln , spielen , surfen . wandern , schwimmen , züchten»


Для будь-якої теми уроку призначена асоціативна гра «Wortigel». В перекладі назва гри означає «їжачок» і , відповідно, він встромлює на свої голки або лише певні частини мови, або, незалежно від частин мови, слова, які асоціюються з головною темою (словом): «Das Wetter» – «kalt, warm, es regnet, es ist sonnig, bewölkt, rot ».


Для проведення асоціативних ігор потрібно підбирати такі завдання, які б сприяли збагаченню словникового запасу учнів, робили їх мовлення виразним і образним, допомагали б учням вільно висловлювати свої думки німецькою мовою. Ми пропонуємо також такі ігри:

• ігри з мячем («Мяч антонімів», «Професії», «Продукти і речі»);

• ігри-малюнки;

• письмові ігри («Хто напише найбільше слів?», «Що не підходить?», «Як буде вірно?», «Хоровод слів», );

• ігри з картками ( «Кожне слово - на своє місце», «Відсутній» «Прочитай речення вірно»);

• ігри-загадки («Назви заголовок», «Знайти слова»);

• ігри для розвитку пам’яті («Хто назве найбільше предметів?», «Пригадай»);

• рухливі ігри («Що змінилось?», «Слова мають своє місце»,«Хто народився в січні...»).


Висновок

Отже, використання асоціативних ігор на уроках іноземних мов у початковій школі є ефективним, адже вони сприяють розвитку лексичної компетенції, як основи іношомовленнєвого спілкування.

Одночасно використання асоціативних ігор на уроках німецької мови розвиває пам'ять, мислення, уяву, емоції, виховує колективізм, активність, дисциплінованість, спостережливість, уважність. Таким чином асоціативні ігри на уроках німецької мови сприяють розвитку мотивації молодших школярів до вивчення іноземної мови та значно підвищують якість оволодіння нею.


Список використаних джерел

  1. Гурова Н.В. Ігри та ігрові прийоми на уроці німецької мови // Німецька мова в школі. – 2009. – №2. – с.6 – 11.
  2. Гис В.Й. Методика проведення гри як засобу активної пізнавальної діяльності // Англійська мова і література. – 2010. – №6. – с. 7 – 10.
  3. Зайчикова Л. Значення гри у навчанні іноземних мов // Рідна школа. – 2009. – №7. – с. 68 – 70.
  4. Куліковська Ю.С. Навчаємось граючись // Німецька мовa в школі. – 2010. – №1. – с. 22 – 26.
  5. Петричук І. І. Ще раз про гру - ИЯШ, 2005. № 2. – С. 40-41.
  6. Терещенко Л.Д. Роль гри в процесі вивчення німецької мови на початковому етапі навчання // Німецька мова в школі. – 2009. – №12. – с. 14 – 20.
  7. Фічора Т.С. Вивчаємо із задоволення – вивчаємо із успіхом // Іноземні мови в навчальних закладах. – 2003. – №4. – с. 80 – 89.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама