Мілько О.А. Здоров'язбережувальні технології в процесі навчання молодших школярів англійської мови

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Мілько О.А. – студентка Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, спеціальність «Початкова освіта», кафедра іноземних мов і методик їх навчання Київського університету імені Бориса Грінченка


Анотація: У статті розглянута проблема збереження психофізичного здоров’я молодших школярів у контексті вивчення іноземної мови, виділено основні здоров’єзберігаючі технології, які можуть застосовуватися у початковій школі на уроках англійської мови.


Ключові слова: здоров’я молодших школярів, фізичне здоров’я, психічне здоров’я, здоров’язбережувальні технології, урок англійської мови.


Аннотация: В статье рассмотрена проблема сохранения психофизического здоровья младших школьников в контексте изучения иностранного языка, выделены основные здоровьесохраняющие технологии, которые могут применяться на уроках английского языка.


Ключевые слова: здоровье младших школьников, физическое здоровье, психическое здоровье, здоровьесохраняющие технологи, урок английского языка.


Annotation: The article is devoted to the problem of health saving technologies in the process of teaching the English languge to the primary school pupils, the author distinguishes different health-care technologies that can be applied during English lessons.


Key words: health of primary school students, physical health, mental health, health-care technologists, English lesson.


Зміст

Постановка проблеми

Сучасна вітчизняна теорія і практика навчання дітей англійській мові характеризуються різноманітністю та багатовекторністю форм, методів та засобів навчання. Процес навчання молодших школярів англійської мови передбачає активне залучення дитини у різні види діяльності: пізнавальну, ігрову, фізичну, що вимагає від учня колосального психофізичного напруження. У контексті зазначеного, актуальності набуває проблема збереження психофізичного здоров’я молодших школярів на уроках англійської мови.


У роботі сучасної початкової школи необхідно констатувати наявність такої провідної проблеми: протиріччя між потребою учнів та їхніх родин, вимогами держави в збереженні і зміцненні здоров'я учнів в школі і негативною динамікою фізичного стану дітей. Під час медичного обстеження виявлено, що в Україні сьогодні лише 12% дітей повністю здорові. За даними Міністерства охорони здоров’я, у 1-4-х класах гармонійно фізично розвинені лише 65% дітей. Далі кількість хворих учнів з класу в клас збільшується. Вагому роль у формуванні патології відіграє сучасна школа. 80% навчального часу належить розумовому розвитку і лише 20% відводиться на фізичний розвиток. Не завжди у школах наявні сприятливі умови для навчання та відпочинку, належний повітряно-тепловий режим, обладнання та інше. У школах спостерігається висока наповнюваність класів, не виконується організація великих перерв, знижена рухова активність. Учні старших класів 99% добового часу знаходяться у приміщенні. Так у 14-22% учнів порушена постава, у 18% – погіршений зір, у 30% – часті гостро-респіраторні захворювання, у 38% – зайва вага, у 24% – підвищений артеріальний тиск [2].


Слід відзначити протиріччя між зростаючим обсягом інформації, якою повинен оволодіти учень в системі загальної освіти, і досить обмеженим часовим проміжком перебування в цій системі. Вважається, що турботою про здоров'я дітей повинні займатися медики, але сучасна система охорони здоров'я сконцентрована на хворобах та їх подоланні, а не на здоров'ї та його збереженні. За минулі десятиліття медичною, біологічною та педагогічною науками накопичений багатий матеріал з оцінки впливу навчання на здоров'я дітей (роботи М.В. Антропової, А.Г. Хрипкової, Д.А. Фарбера), але він вимагає не стільки медичного, скільки педагогічного осмислення [5].


Аналіз досліджень

Проблема здоров’язберігаючого підходу у процесі навчання у вітчизняній науці не є новою. Проблеми здоров’я молодших школярів у процесі навчання у початковій школі досліджувалась: Н.М. Амосовим, М.В. Антроповою, А.А. Дмитрієвим, В.А. Сухомлинським, А.Г. Хрипковой та іншими [1, 5].

Серед зарубіжних дослідників дослідників питанням здоров’я молодших школярів у процесі навчання в школі займаються: Дж. Шерман, Г. Фріц, С. Ренегар, Дж. Фредерік, О. Пометун, Л. Пироженко та інші.

Проте, на нашу думку, недостатньо висвітленою залишається проблема збереження психофізичного здоров’я молодших школярів на уроках саме англійської мови.


Постановка мети дослідження

Важливість і актуальність досліджуваної проблеми на сучасному етапі розвитку освіти, її недостатня теоретична розробленість, практична значущість, а також необхідність подолання означеної проблеми зумовили вибір теми статті: «Здоров’язбережувальні технології в процесі навчання молодших школярів англійської мови».


Формулювання цілей статті. Аналіз свідчить, що проблема здоров’я молодших школярів є актуальною і потребує теоретичної та практичної розробки. На окрему увагу заслуговує вивчення здоров’язбережувальних технологій в процесі навчання молодших школярів на уроках саме англійської мови, що становить мету даної статті. Сучасний урок іноземної мови характеризується великою інтенсивністю і вимагає концентрації уваги, напруження сил, особливо від учнів молодших класів. Дуже важко часом налаштувати дітей на оволодіння знаннями в середині та в кінці навчального дня, коли багато з них не можуть ще «відійти» від попереднього уроку та налаштуватися на вивчення англійської мови; коли не всі їх проблеми успішно вирішені, а деяким з них необхідна психологічна підтримка. Для якісного аналізу означеної проблеми зупинимось на розв’язанні таких завдань:

- здійснити аналіз сучасних здоров’язбережувальних технологій;

- виокремити ефективні здоров’язбережувальні технології, які можна використовувати на уроках англійської мови у початковій школі.


Виклад основного матеріалу

Англійська мова - це серйозний і складний предмет, який має свою специфіку. З перших уроків діти вчаться спілкуватися не рідною, а іноземною мовою. Одразу учні повинні засвоїти масу нового лінгвістичного матеріалу (лексичні одиниці, граматичні форми, придбати навички нової вимови). На уроках дітям доводиться багато запам'ятовувати, говорити, писати, читати, слухати і аналізувати інформацію, тому вчитель повинен приділяти особливу увагу здоров’язберегаючим технологіям.


Головним завданням вчителя має стати забезпечення максимально сприятливої та комфортної обстановки на уроці, створення в дітей позитивної емоційної налаштованості. Педагог має зробити все, щоб уникнути формування страхів та комплексів на уроках англійської мови. Позитивні емоції здатні повністю знімати наслідки негативних впливів на організм школяра. Ми маємо прагнути викликати позитивне ставлення до предмета, підвищувати інтерес і мотивацію школярів на уроках англійської мови. При цьому важливо, щоб на уроці підтримувався позитивний клімат, не тільки психічного здоров’я, а й фізичного. Для цього потрібно застосовувати елементи здоров'язберігаючих технологій впродовж усього навчального процесу [3]. А саме, на уроках англійської мови на сучасному етапі вітчизняної та зарубіжної теорії і практики навчання, рекомендують використовувати такі здоров’язбережувальні технології:


- педагогічні системи В.А. Сухомлинського, Ш. Амонашвілі об'єктивно сприяють збереженню здоров'я учнів. В їх основу покладено принцип гуманізації освіти. Вимоги часу й нещодавня радикальна реформа системи освіти в Україні орієнтують нинішніх педагогыв на відмову від авторитарного стилю навчання, спілкування з учнями на користь гуманістичного підходу, на застосування методів, які сприяють розвитку творчих здібностей учнів з урахуванням їх індивідуальних особливостей [4];

- у ряді наукових робіт розглядається зміст принципу природо відповідності, цей принцип повинен орієнтувати педагогів на створення умов для збереження здоров'я дітей в процесі навчання, але він реалізується не кожним педагогом [2, 5];

- щоб уникнути перевтоми учнів, можна використовувати зміну видів роботи, яка може бути наступна: самостійна робота, читання, письмо, слухання, відповіді на питання, робота з підручником (усно і письмово), творчі завдання, "мозковий штурм", необхідний елемент на кожному уроці. Вони сприяють розвитку розумових операцій, пам'яті і одночасно відпочинку учнів. Зміна різних видів повинна проводитися через кожні 4-7 хвилин (нераціональна зміна через 10-15 хвилин, коли у дитини вже з'являються ознаки втоми) [3];

- у цілях запобігання стомлення учнів, а також в цілях профілактики порушення постави і зору, дослідники пропонують включати оздоровчі моменти у кожний урок: фізкультхвилинки, динамічні паузи, хвилинки релаксації, дихальна гімнастика, гімнастика для очей [3].

На нашу думку, необхідно так організувати навчальний процес, щоб кожен вчитель на кожному уроці не тільки сприяв збереженню здоров'я учнів, а й формував це здоров'я. А для цього слід максимально розкрити можливості педагогіки в аспекті здоров'язбереження, показати теоретичні основи здоров'язберігаючих педагогіки, а також напрями впровадження їх в практику сучасної школи.

Зупинимось на технологіях здоров’язбереження, які ми вважаємо найдоцільнішими для використання у початковій школі на уроках англійської мови:

- на уроках англійської мови обов'язково слід використовувати пісні.

Пісня є актуальною на всіх рівнях навчання іноземній мові. Вона є одним із найбільш ефективних способів впливу на почуття й емоції учнів. Через пісню дитина не тільки відпочиває психічно, розслабляється, а й вивчається іншомовна лексика, практикуються граматичні структури, відпрацьовується фонетика мовлення і т.д. Пісні слід підбирати такі, щоб їх можна було співати всім класом (підгрупою), легко запам'ятати слова та мотив. Добре, якщо слова пісні супроводжуються ще й відповідними рухами, завдяки цьому ми можемо провести ще й пальчикову гімнастику, фізкультхвилинку, тощо. Пісні – це свого роду релаксація в середині або наприкінці уроку, коли потрібна пауза, щоб зняти напругу й відновити працездатність; вона активізує функції голосового і дихальних апаратів, підвищує інтерес до вивчення англійської мови. Учні з самого початку долучаються до культури країни досліджуваної мови, що задовольняє. Численні повтори, характерні для пісенного жанру, сприяють легкому і мимовільного запам'ятовування лексико-граматичних конструкцій. На сайті http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/songs представлений широкий вибір флеш-пісень різної тематики, які можна вдало використовувати на уроках у початковій школі;


- дихальна гімнастика. Даний вид вправ допомагає підвищити збудливість кори великих півкуль мозку, активізувати дітей на уроці. Наприклад, вправа «Кулька». Учитель пропонує дітям уявити, що вони повітряні кульки – « You are balloons»! На рахунок 1,2,3,4 - діти роблять глибокий вдих – «Breath in!» і затримують дихання. Потім на рахунок 1-8 повільно видихають «Breath out!». Аналогічна гра може називатися й інакше - «Дайвери» або «Підводні дослідники» (із затримкою дихання).


- однією з найбільш важливих здоров'язберігаючих дій, ми вважаємо, створення в дітей позитивної емоційної налаштованості на уроці. Позитивні емоції здатні повністю знімати наслідки негативних впливів на організм школяра. Тому для створення позитивної атмосфери, а також зняття втоми і розумового напруження на уроці, доцільно використовувати емоційну розрядку. Це може бути приказка, жартівливе висловлювання, веселий віршик, гумористична картинка. Наприклад, ось такий невеличкий римований текст можна вивчити разом з учнями та використовувати, і як фізкультхвилинку зранку, і як засіб створення позитивної атмосфери на уроці:

«After a bath.

After a bath I try, try, try,

To wipe myself till I dry, dry, dry.

I wipe my hands

And fingers and toes wet, аnd two legs, аnd a little shiny nose.

Just think how much, less time i'd take

If I were a dog and could shake, shake, shake» .

- зарядки для зняття м'язового стомлення з пальців при письмі або «пальчикова гімнастика». Оскільки в дітей шостого – сьомого року життя ще не достатньо розвинута мілка моторика їм треба частіше розминати руки, тренувати пальчики та вчасно давати їм відпочити.


«Five little gentlemen going for a walk.

Five little gentlemen stop for a talk.

Along came five ladies they stood all together

And they began to dance».


Висновок

Сучасний урок іноземної мови характеризується великою інтенсивністю і вимагає концентрації уваги, напруження сил учнів. Фізичне і психічне виснаження дітей під час навчального процесу – ці фактори, що негативно впливають на здоров’я молодших школярів.

Здійснений аналіз дозволив виокремити найефективніші та найдоцільніші здоров’язберігаючі технології, які використовуються у прцесі вивчення англійської мови молодшими школярами, такі як пальчикова гімнастика, використання пісень, приказок, жартівливих віршиків, створення в дітей позитивної емоційної налаштованості на уроці.


Список використаних джерел

  1. Антропова М. В. Гигиена детей и подростков / М. В. Антропова – М.: Просвещение, 1982. – 336 с. – (6-е издание, переработанное и дополненное).
  2. Валеологічна освіта та виховання: сучасні підходи, доступність і шляхи їх розвитку в Україні: Збірник науково-практичних статей / За заг. ред. В.М.Оржеховського. – К.: Майстер, 1999. – 120с.
  3. Лавренова Т. Застосування здоров’язбе¬ режувальних технологій у початковій школі // Завуч. / Т. Лавренова — 2012. – № 19. – С. 42–45.
  4. Мельник Н.І. Інноваційні методи навчання як умова формування комунікативної компетентності у майбутніх спеціалістів дошкільної освіти. [Електронний ресурс] / Н.І. Мельник – 2013. – Режим доступу: http://www.psyh.kiev.ua/
  5. Хрипкова А.Г. Возрастная физиология и школьная гигиена : учебное пособие / А.Г. Хрипкова, М.В. Антропова, Д.А. Фарбер. – Москва : Просвещение, 1990. – 319 с.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама