Мельничук О.Б. Самостійна робота з психології в системі професійної підготовки майбутніх практичних психологів

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Мельничук Оксана Богданівна, канд. психологічних наук, зав. кафедри галузевої психології та психології управління Інституту соціальної роботи та управління НПУ ім. М.П.Драгоманова


Сучасний етап розвитку освіти та економіки країни висуває нові вимоги до професійної підготовки фахівців в різних сферах. Сучасний фахівець має бути конкурентоспроможним, володіти високим професіоналізмом, мати високий інтелектуальний рівень та сформовані практичні навички та уміння для ефективного виконання функцій в процесі трудової діяльності. Навчально-виховний процес в вузі має сприяти становленню професійної компетентності майбутнього фахівця-психолога, забезпеченню його успішного функціонування в майбутній професійній діяльності.

Самостійна робота студентів з психології займає важливе місце у навчальному процесі вузу при підготовці фахівців з практичної психології. Ефективна організація навчально-виховного процесу в системі професійної підготовки майбутніх практичних психологів неможлива без належної організації самостійної роботи студентів з психології. Самостійна робота студентів, в цілому, відіграє важливу роль в підвищенні якості навчального процесу. Вона сприяє систематизації та закріпленню теоретичних знань, розвитку пізнавальних здібностей та творчої ініціативи, самостійності, відповідальності та організованості, формуванню самостійності мислення, розвитку дослідницьких умінь. З переходом вузів на кредитно-модульну систему навчання значно зросла питома вага самостійної роботи студентів. Вона є одним із видів навчальних занять, що забезпечують якість сучасної освіти. Це означає орієнтацію на активні методи навчання, індивідуалізацію процесу навчання, розвиток творчих здібностей студентів, розвиток навичок самоосвіти та здібностей до саморозвитку та самовиховання.

Самостійна робота включає в себе як репродуктивні, так і творчі аспекти діяльності студентів. В залежності від цього розрізняють три рівні самостійної діяльності студентів, які знаходять своє відображення і при виконанні завдань з психології:

  1. Репродуктивний (тренувальний) рівень – спрямований на закріплення знань, формування навичок та умінь; включає вирішення задач, складання таблиць та схем тощо; пізнавальна діяльність полягає в осмисленні та запам’ятанні інформації.
  2. Реконструктивний рівень – при виконанні таких завдань студенти складають план, визначають тези доповіді, роблять анотування літератури.
  3. Творчий, пошуковий рівень – передбачає аналіз проблемних ситуацій, студент повинен самостійно здійснювати вибір методів та засобів вирішення (учбово-дослідницькі завдання, курсові та дипломні роботи).

Кожний вид самостійної роботи з психології орієнтований на розвиток певних навичок та умінь. Крім того, при підборі завдань для самостійної роботи викладач повинен гнучко враховувати рівень їх складності залежно від рівня обізнаності студентів в теоретичних проблемах та практичних завданнях психології. Завдання повинні відповідати змісту певної психологічної дисципліни та забезпечувати можливість встановлення міжпредметних зв’язків з дисциплінами, що вивчалися попередньо, як психологічного циклу, так і іншими.

У структурі самостійної роботи студентів можна виділити такі компоненти: мотиваційний (потреба в нових знаннях з метою самоосвіти), змістовий (пізнавальна задача, цілі учбової діяльності), процесуальний (підбір, застосування адекватних методів, що ведуть до ефективного результату).

Важливою умовою ефективності самостійної роботи з психології є контроль за її здійсненням. Допомога викладача не повинна сприйматися як тиск чи намагання нав’язати думку, а лише як визначення орієнтирів для правильного виконання завдання. Таку допомогу доцільно надавати під час індивідуальних та групових консультацій студентів, що сприятиме підвищенню усвідомленого ставлення до виконання завдань самостійної роботи.

Самостійна робота студентів сприятиме свідомому та творчому засвоєнню теоретичних основ сучасної психології, формуванню стійкого інтересу до психологічних знань в різних галузях та розвитку умінь ефективно їх застосовувати в практичній діяльності психолога. Завдання для самостійної роботи спрямовані на те, щоб найбільшою мірою сприяти розвитку у студентів пізнавальної активності і самостійності в їх учбовій діяльності та активуванню процесу самоосвіти в ході професійного становлення в цілому. Практика виконання самостійних завдань має сприяти більш глибокому засвоєнню студентами інформації з різних проблем циклу психологічних дисциплін в процесі їх підготовки до семінарсько-практичних занять. Самостійна робота з психології спрямована на формування навичок саморегуляції пізнавальної діяльності, на розвиток стійкого позитивного ставлення до процесу пізнання в цілому та розширенню обізнаності в проблемах психології, зокрема.

Основними формами самостійної роботи з психології є – робота з основною та додатковою літературою та першоджерелами (конспектування та анотування); підготовка виступів та доповідей на семінарських заняттях; систематизація учбової інформації в схемах, таблицях, графічне оформлення матеріалів тощо; складання термінологічного словника; порівняння положень різних концепцій та психологічних шкіл; підготовка дискусії з проблемних питань різних психологічних дисциплін; підготовка рефератів; робота над курсовими та дипломними роботами; аналіз психологічних ситуацій та творчі завдання; психологічні есе та ін.

Самостійна робота студентів з психології спрямована не лише на більш ефективне засвоєння конкретної психологічної дисципліни, а, в цілому, на формування навичок самостійної роботи, навичок самоосвіти та професійне становлення майбутніх фахівців з практичної психології.



Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама