Дутко Ю.В. Зниження агресії студентів шляхом забезпечення виконання ними конвенційних ролей
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Дутко Юлія Володимирівна, старший лаборант кафедри психологічних дисциплін Навчально-наукового інституту права та психології КНУВС
Сучасні кризові умови життєдіяльності нашого суспільства сприяють зростанню рівня соціальної напруги, утруднюють процес соціалізації особи, що негативно позначається на психічному та фізичному здоров’ї людини, зумовлює різноманітні прояви дезадаптації. Однією з найбільш гострих проблем сьогодення є проблема соціалізації, зростання агресії серед студентської молоді. Успішність соціалізації та соціальної адаптації студентів багато в чому залежить від засвоєння ними визначених суспільством соціальних ролей та їх розподілу в соціумі, від становлення їх адекватної рольової поведінки, що сприятиме максимальному розвитку адаптаційних можливостей та зниженню проявів дезадаптації. Пошук можливостей зниження проявів дезадаптації, зокрема такого її показника, як агресія та підвищення рівня адаптованості серед студентів є актуальною психолого-педагогічною проблемою.
Навчання у вищому навчальному закладі (далі ВНЗ) є одним із важливих етапів життя особистості студента, який співпадає з становленням особистісних рис, зміцненням якостей особистості студента (цілеспрямованість, рішучість, самостійність, відповідальність та ін.). Особливого значення в житті студента під час навчання у ВНЗ набуває налагодження стосунків з однокурсниками та керівництвом, знаходження свого місця в цій системі; співвідношення власного внутрішнього світу з вимогами навчального закладу. Навчання у і є природною моделлю, яка дозволяє спостерігати й вивчати розвиток процесів адаптації студента до змінних соціально-психологічних умов, або дезадаптації у разі невідповідності можливостей, переконань, ціннісних орієнтацій студента вимогам ВНЗ. Процес дезадаптації супроводжується порушенням стану фізичного здоров’я, збільшенням внутрішньої напруги, тривожності, агресії, стресу, депресії, дратівливості та ін.
Проблема агресії, як одного з проявів дезадаптації, знайшла своє відображення у працях таких вчених, як: Н.В. Алікіна, А. Бандура, А. Басс, А. Берковітц,Р. Берон, Г.В. Васильєва, В.К. Вілюнас, В.М. Крайнюк, В.В. Ковальов, А.А. Реан та ін. Однак, незважаючи на велику кількість праць, присвячених дослідженню агресії та агресивної поведінки, вплив забезпечення виконання конвенційних ролей на рівень агресивності студента, як засобу її долання та підвищення його адаптивності є недостатньо вивченим явищем. Актуальність та недостатня дослідженість проблеми зумовили необхідність проведення її теоретичного вивчення, результати якого наведені у статті.
Аналіз літератури з теми дослідження виявив, що агресія - це будь-яка форма (модель) поведінки, що спрямована на приниження чи нанесення шкоди іншій живій істоті, яка не бажає подібного звернення». Розрізняють агресію як специфічну форму поведінки та агресивність як психічну властивість особистості, яка виражається в її готовності до агресивних дій по відношенню до інших людей чи неживих предметів. Агресія включає пізнавальний (розуміння ситуації як загрозливої, баченні об’єкта для нападу), емоційний (першочергове значення має гнів) та вольовий (цілеспрямованість, наполегливість, ініціативність, сміливість) компоненти. Агресивність включає соціально-перцептивний компонент, тобто готовність (схильність) людини сприймати та інтерпретувати поведінку іншої людини як ворожу. Агресія має безліч різновидів, серед яких: агресія як самоціль, чи емоційна агресія; інструментальна; агресія змішаного типу; фізична, непряма та вербальна агресії; дратівливість; негативізм; образа; підозрілість; почуття провини; реактивна; умовна; територіальна; гетероагресія; аутоагресія та інші. (О.Б.Бовть, В.Д.Менделевич, Д.Майєрс). Єдиної точки зору щодо чинників виникнення агресії не існує. Вона визначається як соціальними, так і особистісними факторами. Часто виникнення агресії у студентів пов’язано з відсутністю у них ефективних навичок спілкування.
На сьогоднішній день питання ефективного зниження чи долання агресивності серед студентської молоді є актуальною міждисциплінарною проблемою. Дослідниками розглядаються різні шляхи зниження агресії студентів, зокрема: застосування комплексної програми соціальних заходів, що включають діагностику, просвітницьку та корекційну роботу; розробку тренінгових програм (неконфлікна комунікація, колективні ігри); символодраму; розробку навичок конструктивного вирішення та вивільнення від агресії; індивідуальну роботу психолога з агресивним студентом над усвідомленням причин агресії студента та їх усунення; повернення агресивності в конструктивне русло та інше.
Та особливого значення, на наш погляд, має формування адекватної рольової поведінки серед студентської молоді. Забезпечення виконання студентом конвенційних ролей сприяє зниженню проявів дезадаптації, підвищенню рівня адаптації до змінних умов середовища, позитивно позначається на його психоемоційному стані, сприяє успішному становленню особистості професіонала.
Вивчення психологічних особливостей виконання конвенційних ролей студентами, нами передбачено здійснювати за низкою показників, розробки яких, представлені у дослідженнях С.Л.Горбенко та О.П. Хохліної та адаптовані нами щодо сутності нашого дослідження: характер прийняття ролі (особистісно-прийнятний, ритуальний, нульовий); сформованість структурних компонентів ролі (змістовий, емоційно-мотиваційний, поведінковий); спрямованість виконання ролі (на розв’язання завдань, поставлених перед класом, на себе, на налагодження стосунків).
За результатами дослідження вивчення психологічних особливостей виконання конвенційних ролей за визначеними показниками буде спрямоване наше подальше емпіричне дослідження спрямоване на пошук можливостей долання проявів дезадаптованості, зокрема такого її показника як агресивність через розробку програми спеціальної організації виконання конвенційних ролей.