Павлюк Т.Г. Особливості змісту та структури професійної готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до роботи з персоналом
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Павлюк Т.Г., ад’юнкт кафедри педагогіки та соціально-економічних дисциплін Національної академії Державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького
Зміст |
Постановка проблеми
Робота з персоналом у Державній прикордонній службі України є пріоритетним напрямом діяльності органів управління і посадових осіб усіх рівнів. Вона передбачає систему взаємопов’язаних правових, організаційних, педагогічних, психологічних, інформаційних, культурно-просвітницьких та соціальних заходів, що забезпечують морально-психологічну готовність персоналу прикордонного відомства до виконання оперативно-службових завдань за будь-яких умов обстановки.
Проблема формування і розвитку професійної готовності привертала увагу вітчизняних і зарубіжних учених. Зокрема у працях О. Барабанщикова, А. Галімова, І. Грязнова, Ю. Дем’янюка, В. Дияка, Т. Івашкової, Д. Іщенка, В. Мірошніченко, О. Ставицького і В. Ягупова розглядаються різноманітні аспе кти формування та розвитку професійно важливих якостей особистості офіцера.
Результатом професійної підготовки є готовність. Проблема готовності людини до певного виду діяльності була в центрі досліджень починаючи з 19 століття.
Аналіз наукової літератури
Аналіз наукової літератури з проблеми готовності до діяльності, дав можливість визначити, перші фундаментальні дослідження щодо цього питання, зокрема:
- розкриття змісту поняття «готовність до дії» здійснили вітчизняні вчені психологи (Д. Узнадзе) [1];
- сприйняття готовності як феномену соціально-психологічної характеристики особистості здійснювали зарубіжні вчені-психологи (В. Томас, Д. Томас [2]);
- тлумачення готовності як показника адаптації на різних етапах формування психічних процесів особистості (М. Дьяченко, Л. Кандибович [3], А. Ліненко [4]).
Результати аналізу сучасної педагогічної та психологічної наукової літератури свідчать про таке визначення поняття «готовність»: це є певна здатність до певного виду діяльності.
Таким чином, враховуючи чималу кількість характеристик поняття «готовність», вважаємо, що розуміння його сутності залежить від відповідних обраних теоретичних підходів.
У представленому дослідженні поняття «готовність» розглядається як складне утворення, якому характерні такі ознаки: прагнення оволодіти професійною діяльністю та здатність оволодіти професійною діяльністю.
Аналіз наукових джерел [5; 6] дав можливість розкрити сутність поняття «професійна готовність майбутніх офіцерів-прикордонників до роботи з персоналом» − це властивість чи ознака окремої особистості, а також концентрований показник діяльності майбутніх офіцерів-прикордонників, міра їх профе- сійних здібностей.
Професійна готовність майбутніх офіцерів-прикордонників до роботи з персоналом − це сукупність професійних знань, умінь, навичок, здібностей, особистісного потенціалу щодо реалізації системи організаційних, морально-психологічних, інформаційних, педагогічних, правових, культурно-просвітницьких та військово-соціальних заходів, спрямованих на формування і розвиток у військовослужбовців-прикордонників професійно необхідних якостей, моральної самосвідомості, що має забезпечити високий рівень оперативно- службової діяльності, згуртованість військових колективів.
Змістом професійної готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до роботи з персоналом є інтегральні характеристики особистості, що включають в себе професійно-моральні знання, вміння і навички, переконання, потреби, звички, педагогічні здібності, інтелектуальні, емоційні і вольові властивості.
Теоретичне вивчення проблеми показало, що компонентами готовності особистості до відповідної діяльності є: безпосереднє ставлення до діяльності або настанова (для ситуаційна готовність); інтереси та мотиви; знання про предмет діяльності; навички та вміння їхнього практичного використання.
На основі аналізу наукової літератури [3; 4; 5], в структурі професійної готовності майбутніх офіцерів-прикордонників до роботи з персоналом нами виділено такі компоненти: мотиваційно-емоційний − включає в себе професійні установки, інтереси, прагнення займатися професійною діяльністю, зокрема роботою з персоналом; його основою є професійна спрямованість; ціннісно-особистісний − це ціннісно-професійні орієнтації, основою яких є професійна етика, професійні ідеали, погляди, принципи, переконання, готовність діяти відповідно до них; когнітивний − входять спеціальні професійні та загально педагогічні і психологічні знання; це обсяг професійних знань, пізнавальна ак- тивність, висока здатність до навчання; діяльнісний − представлений такими елементами як: вміння та навички, спостережливість, педагогічне передбачення й уявлення; рефлексивний − передбачає самооцінку своєї професійної підготовки і відповідність процесу розв’язання професійних завдань оптимальним зразком; потребу фахівця в професійному зростанні та вдосконаленні.
Висновок
Отже, теоретичний аналіз наукової літератури та врахування особливостей професійної діяльності майбутніх офіцерів-прикордонників дозволяють визна- чити їх професійну готовність до роботи з персоналом як важливу професійну властивість, яка є результатом професійної підготовки у вищому військовому навчальному закладі й охоплює сукупність цінностей переконань, професійних знань, умінь, навичок.
Список використаних джерел
- Узнадзе Д. Н. Экспериментальные основы психологии установки. Тбилиси, 1961. 351 с.
- Тhomas, W. I., Thomas D. The Child in America (Alfred Knopf, 1929, 2nd ed., p. 572.
- Дьяченко М. И., Кандыбович Л. А. Психологические проблемы готовности к деятельности. Минск: Изд-во БГУ, 1976. 175 с.
- Ліненко А. Ф. Педагогічна діяльність і готовність до неї: монографія. Одеса: ОКФА, 1995. 80 с.
- Діденко О. В. Виклики сучасності, тенденції та проблеми професійного виховання майбутніх офіцерів-прикордонників. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогіч- ні науки. 2016. № 1. С. 70-81. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ znpnadpcpn_2016_1_8.
- Івашкова Т. О. Забезпечення якості професійної підготовки фахівців прикордонної поліції країн Європейського Союзу. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогіка. 2017. Вип. 1. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2017_1_9.