Подоляк Л.Г., Юрченко В.І. Психологія вищої школи. Практикум
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
У навчальному посібнику Подоляк Л.Г. ПСИХОЛОГІЯ ВИЩОЇ ШКОЛИ: Практикум: навч. посіб. /Подоляк Л.Г., Юрченко В.І. – К.: Каравела, 2008. – 336 c. міститься навчальна програма з дисципліни «Психологія вищої школи», плани семінарських занять і завдання для лабораторних робіт, зміст самостійної роботи і методичні рекомендації до неї, а також контрольні питання для заліку (іспиту), орієнтовна тематика рефератів, список основної і додаткової рекомендованої літератури.
Розраховано на магістрантів, аспірантів і молодих викладачів.
Рецензенти:
Чепелєва Наталія Василівна, член-кореспондент АПН України, доктор психологічних наук, професор;
Булах Ірина Сергіївна, доктор психологічних наук, професор;
Приходько Юлія Олексіївна, доктор психологічних наук, професор.
- © Подоляк Л.Г., Юрченко В.І., 2008
- © Видавництво "Каравела", 2008
Зміст |
Зміст навчального посібника
ПЕРЕДМОВА
Навчальна програма з дисципліни «Психологія вищої школи»
Модуль І. ПСИХОЛОГІЯ ВИЩОЇ ШКОЛИ: СТУДЕНТСЬКИЙ ПЕРІОД ЖИТТЯ ЛЮДИНИ
Тема 1. Психологія вищої школи, її предмет і завдання
Тема 2. Методологія і методи психології вищої школи
Тема 3. Загальна психологічна характеристика студентського віку
Тема 4. Професійне становлення особистості студента як майбутнього фахівця з вищою освітою
Тема 5. Психологія студентської групи
Модуль ІІ. ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ УПРАВЛІННЯ НАВЧАЛЬНИМ ПРОЦЕСОМ У ВИЩІЙ ШКОЛІ І НАВЧАЛЬНО-ПРОФЕСІЙНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ СТУДЕНТІВ
Тема 6. Психологічні засади управління навчальним процесом у ВНЗ
Тема 7. Психологічний аналіз учіння студентів
Модуль ІІІ. ПСИХОЛОГІЯ ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТА ЯК МАЙБУТНЬОГО ФАХІВЦЯ З ВИЩОЮ ОСВІТОЮ
Тема 8. Психологія виховання студентської молоді
Тема 9. Психологія педагогічної комунікативної взаємодії викладача з студентами
Тема 10. Психологічний аналіз конфліктів у педагогічній взаємодії, шляхи їх запобігання та вирішення
Тема 11. Психологія особистості та діяльності викладача вищої школи
Орієнтовна тематика рефератів з психології вищої школи
Контрольні питання з курсу «Психологія вищої школи»
Покажчик методик для самопізнання і дослідження студентів
Покажчик психогімнастичних вправ
КОРОТКИЙ ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК
ДОДАТКИ
- Ефективні і раціональні прийоми самостійної роботи з науковою літературою
- Конспектування першоджерел
- Формулювання тез наукової роботи
- Складання анотації наукової праці
- Вимоги і методичні рекомендації щодо написання реферату
- Як підготувати доповідь?
- Як виступати перед аудиторією?
- Іспити без стресу (корисні поради досвідченого студента)
- Вимоги і методичні рекомендації щодо написання і захисту магістерської роботи
Методика самовиховання і саморозвитку студента
- Як навчитися формулювати свої цілі і фіксувати це у своїй свідомості?
- Як планувати свою діяльність?
- Як виховувати волю?
- Як розвивати розум?
- Як розв’язувати розумові задачі?
- Правили ефективного запам’ятовування
- Як керувати своїми емоціями?
- Як удосконалювати свої здібності?
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
Передмова
- Найсвятіша справа – пам’ятати, кому ти зобов’язаний (Латинське прислів’я).
- Пам’яті наших Батьків і Вчителів присвячується.
Гуманізація освіти потребує від викладача вищої школи психологічної зверненості як до особистості студента, так і до себе, що підвищує вимоги до психологічного забезпечення навчально-виховного процесу. Саме тому при підготовці магістрантів до науково-педагогічної діяльності у ВНЗ виникає потреба як у підвищенні їхніх теоретичних психологічних знань, так і в практичному оволодінні методами самопізнання і самовдосконалення, які допоможуть їм у професійному зростанні. Запропонований навчально-методичний посібник «Психологія вищої школи: Практикум», на наш погляд, може сприяти комплексному вирішенню цієї проблеми. Він є логічним продовженням попереднього нашого Навчальний посібник Подоляк Л.Г., Юрченко В.І. ПСИХОЛОГІЯ ВИЩОЇ ШКОЛИ. – К.: ТОВ «Філстудія», 2006.
У посібнику до кожної теми визначено зміст самостійної роботи слухачів, яка спрямована на поглиблення теоретичних знань, розвиток професійного мислення, набування умінь опрацювання наукової літератури. Зважаючи на процеси реформування вищої освіти в Україні і велику кількість публікацій, для опрацювання пропонується література 2000-2007 років видання. Передбачається, що вивчення фундаментальних першоджерел з теоретичних питань психічного розвитку людини, навчання і виховання відбувалося в курсі «Вікової і педагогічної психології» у студентські роки.
Великий за обсягом перелік основної і додаткової літератури пояснюється тим, що ми намагалися допомогти магістрантам реалізувати їхнє право на вибір змісту самостійної навчальної роботи з урахуванням своїх пізнавальних, професійних і наукових інтересів, а також доступності джерел інформації. До кожного семінарського заняття потрібно обов’язково опрацювати (скласти конспект або тези) не менше, ніж 2-3 джерел основної літератури. Практика засвідчує, що таким чином слухачами групи охоплюється більшість основної літератури, що викликає під час семінарського заняття елементи наукової дискусії, а всі його учасники інформаційно збагачуються, краще орієнтуються в науковій проблемі.
Додаткова література розрахована на поглиблене вивчення теми зацікавлених слухачів і не вимагає обов’язкового письмового опрацювання. Автори сподіваються, що вся рекомендована література пригодиться магістрантам під час написання магістерської роботи з психології вищої школи, а аспірантам допоможе скласти бібліографію досліджуваної наукової проблеми.
Майбутнім викладачам вищої школи пропонуються завдання на розвиток рефлексивних процесів, аналіз і оцінку власної навчально-професійної діяльності, визначення професійних рис своєї особистості тощо. Слід також зазначити, що ми розмістили для обговорення такі психолого-педагогічні ситуації, які запропоновані на заняттях нашими магістрантами, що були їхніми учасниками або спостерігачами.
Підібрано та адаптовано конкретні методики на самопізнання і вивчення студентів, які були описані в численних джерелах, що робило їх малодоступними для системного використання під час аудиторних занять. Ці методики пропонуються застосувати з навчальною метою, щоб зробити їх доступними для майбутнього використання викладачем у роботі зі студентами. Передбачається, що частину завдань лабораторної роботи слухачі виконуватимуть самостійно вдома.
У навчальному посібнику подано короткий психологічний словник, у якому аналізуються як основні поняття психології вищої школи, так і ті, що траплялися в інших курсах психології. Автори впевнені, що вони набувають нового теоретико-практичний аспекту для майбутнього викладача ВНЗ при оволодінні ним науково-педагогічною діяльністю.
У додатку молодому викладачеві пропонуються рекомендації щодо успішного виконання важливих функцій педагогічної діяльності, які розкривають деякі «таємниці хорошого викладання». Викладач-початківець знайде в посібнику поради для студентів, наприклад, «Як слухати лекцію?», «Як конспектувати літературу?», «Як написати реферат?» та ін. Для магістрантів корисним будуть також «Вимоги і методичні рекомендації щодо написання і захисту магістерської роботи».
Наприкінці вивчення курсу молодий викладач може запропонувати студентам анонімну анкету для оцінки своєї роботи. Це має важливе значення для подальшої корекції власної педагогічної діяльності і вироблення індивідуального професійного стилю, для професійно-педагогічного самовдосконалення.
Сподіваємося, що курс «Психологія вищої школи», поданий у системі теоретичних і практичних занять, допоможе молодому викладачеві засвоїти не лише що і як треба робити, але й чому так треба робити.
- Автори.
Адреса автора
Юрченко В.І. yrvi@ukr.net
Де можна придбати навчальний посібник?
Практикум "Психологія вищої школи" можна придати в магазині психологічної книги "Сова" (м. Київ, книжковий ринок "Петрівка", 4 ряд 8 місце, 10 ряд 9 місце, Т-ряд 10-11місце)