Подоляк Л.Г., Юрченко В.І.Ефективні і раціональні прийоми самостійної роботи з науковою літературою

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Зміст

План роботи з науковою літературою

  1. Складіть перелік літератури (першоджерел), з якими Вам треба ознайомитися. Він має бути систематизованим (що необхідно для семінарів, що для іспитів, що знадобиться для написання курсової і дипломної роботи, а що цікаво для розширення Вашої загальної обізнаності). Складаючи бібліографію, обов'язково виписуйте всі вихідні дані кожного джерела (автор, назва, місце і рік видання, видавництво, назва і номер часопису (збірника), а також кількість сторінок) – це дуже заощадить Ваш час, наприклад, при написанні курсової і магістерської роботи.
  2. Перш ніж розпочати читати матеріал книги (статті), потрібно чітко визначити мету своєї роботи та з’ясувати, які дії для цього треба здійснити: зрозуміти матеріал, вибрати найбільш значущу і суттєву інформацію, запам'ятати її, законспектувати для майбутнього використання або просто переглянути для первинного ознайомлення.
  3. Важливо ознайомитися з анотацією, вступною частиною наукової праці, в якій розкриваються особливості структури і змісту роботи, даються загальні рекомендації щодо ефективного опрацювання і можливостей застосування матеріалу.
  4. Треба навчитися орієнтуватися в змісті друкованого джерела, розшифровувати наведені в ньому умовні позначки, звертати увагу на основні положення, які, як правило, виділяються особливими шрифтами.
  5. Кожна наукова робота містить ілюстративний (рисунки, фотографії, схеми, таблиці, діаграми та ін.) та довідковий (предметний та іменний покажчики, словник наукових термінів та ін.) матеріал, а тому треба навчитися грамотно працювати з ним.
  6. Роботу над науковим текстом умовно можна поділити на три етапи.

Етапи роботи з науковою літературою

На першому етапі необхідно включитися в роботу, мобілізувати увагу, активізувати сприйняття змісту. Роботу з науковою книгою треба починати зі з’ясування змісту заголовків розділів, параграфів, подумки ставлячи запитання: «Про що йтиметься? Що нового можна довідатися з цього параграфа? Чи знайдеться підтвердження вже наявним знанням?» і т.д. Така робота допоможе спрямувати подальше вивчення тексту відповідно до Вашої мети, визначити головні ідеї автора тощо.

Другий етап роботи - «діалог з текстом» і автором (за Г.Г. Граником) передбачає різноманітні розумові дії, у процесі яких формулюються питання до тексту. Важливо самому шукати на них відповіді, робити припущення, міркувати, а в процесі читання перевіряти, наскільки Ваша думка схожа з позицією автора. Одночасно формуються навички самоконтролю – необхідна умова для розуміння і запам'ятовування змісту тексту. Ви також оцінюєте власні знання. Вряди-годи в процесі читання треба запитувати себе: «Чи все мені зрозуміло?». Нерозуміння навіть невеликої частини тексту не дасть змоги засвоїти ні цей матеріал, ні наступний. Для цього треба привчати себе виділяти в тексті нові поняття, незрозумілі висловлювання, визначати і з’ясовувати їхнє значення. Важливо користуватися словниками, довідниками, енциклопедіями та іншими джерелами інформації, можна ще звернутися по консультацію з викладачем. Якщо це Ваша власна книга, доцільно також виділяти в тексті головні ідеї (можна підкреслювати олівцем), робити на берегах короткі позначки, а на порожніх сторінках наприкінці книги вести свій «предметний покажчик», де зазначити найбільш цікаві для Вас думки. Одночасно обов'язково треба вказувати сторінки в тексті, що дає змогу заощаджувати час при пошуку «вибраних» місць у прочитаних книгах. «Хто записує, той читає двічі» - вважали давні римляни. Важливо не лише звертати увагу на наведені в тексті приклади, а й ілюструвати власними.

Третій етап роботи з текстом – виділення у тексті головного, складання плану роботи з ним. Для швидкого й ефективного сприйняття і засвоєння основного змісту наукової праці доцільно спочатку скласти короткий її план, а потім розгорнутий (своєрідну шпаргалку). Після цього визначити провідну ідею, сформулювати головну думку розділу (параграфа). Завчати треба лише правила, визначення, формулювання. Звичайно, не потрібно ігнорувати практичні завдання – чим більше їх виконано, тим легше сприймається і запам'ятовується інформація.

Практичні поради

  1. Як же навчитися виділяти в науковому тексті головне? Корисним може бути такий алгоритм: прочитати та усвідомити текст; з'ясувати незрозумілі фрагменти; поділити текст на завершені смислові частини; виявити в кожній з них головні слова (фрази); визначити основну ідею тексту. Якщо інформація, що міститься в тексті, супроводжується рисунками, схемами, таблицями тощо, то процес її засвоєння помітно спрощується, тому що, по-перше, бере участь зорове сприйняття, по-друге, у знакових моделях, як правило, міститься основна інформація, яка відображає головну думку тексту. Студентам з добре розвинутою зоровою пам'яттю можна порекомендувати скласти план тексту у вигляді зорових образів або змішаного типу (текст + рисунок +схема тощо).
  2. Обов'язковим є контроль і самоконтроль за вивченням кожної теми. Якщо в тексті є питання для самоконтролю, неодмінно треба відповісти на них, тому що це сприяє кращому розумінню і відповідно запам'ятовуванню необхідної інформації (або виявленню прогалин у розумінні наукової інформації). Питання, як правило, мають проблемний характер, що дає змогу не лише виявити рівень засвоєння студентами матеріалу, а й стимулює самостійність і творчість, запобігає механічному запам'ятовуванню тексту.
  3. Підготовка студента до семінарських занять або іспитів передбачає вивчення великої кількості навчальної і наукової літератури, усвідомлення основного змісту книги або статті, пошук необхідної інформації у значному обсязі матеріалу. У зв’язку з цим потрібно вдосконалювати техніку і швидкість читання тексту.

Основні правила швидкого читання

  • читати без повторів, не повертаючись до вже прочитаних фраз;
  • під час читання використовувати лише зір, не промовляти текст уголос або про себе (без артикулювання);
  • читати не рядками, а вертикальними рухами очей по середині сторінки зверху вниз по тексту, використовуючи так званий периферійний зір (для вправляння корисно читати газети і журнали, в яких тест, як правило, друкується вузькими колонками);
  • не читати по буквах (складах), а цілісно сприймати слово (а то й усю знайому фразу) як окремий знак;
  • відразу визначати в тексті головні (важливі) слова;
  • запам'ятовувати не слова і фрази, а ідеї і думки.

Проте буває корисним та ефективним повільне читання, яке допомагає творчо сприймати інформацію, висловлювати у процесі читання власні думки, полемізувати з автором. Таке читання вирішує низку завдань:

  • Довідатися – визначити теоретичну новизну і практичну значущість змісту книги (статті), виявити зв'язки нової інформації з наявною системою знань, тим самим збагачуючи її.
  • Ущільнити – усвідомити і систематизувати матеріал, стисло викласти інформацію, не втративши її суті.
  • Творчо усвідомити – подумки переробити матеріал, тобто виявити в тексті нові логічні зв'язки; на основі висловлених автором ідей зробити нові висновки; по-іншому пояснити факти, виробити власну позицію (за Л.Ю. Вураско).

Результатом роботи студента з науковою і навчально-методичною літературою може бути конспект, тези, анотація, реферат.

Подоляк Л.Г. Психологія вищої школи : практикум : навч. посібник / Подоляк Л.Г., Юрченко В.І.. – К. : Каравела, 2008. – 336 с. – Гриф МОН України.



Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама