Колот К., Гамідова Д. Оповідання Миколи Трублаїні «Яшка і Машка»
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Колот Катерина, Гамідова Дарина - магістрантки Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, Київського університету імені Бориса Грінченкаспеціальність «Початкова освіта»
Зміст |
Тема уроку
Оповідання Миколи Трублаїні «Яшка і Машка».
Мета уроку
- Ознайомити учнів з твором М. Трублаїні,
- вчити сприймати пригодницькі твори, відчувати настрій, особливості поведінки персонажів;
- навчити стежити за розвитком сюжету, діями персонажів, давати їм оцінку.
- Розвивати читацькі навички, уміння формулювати запитання до тексту, переказувати зміст близько до тексту.
Тип уроку
Урок читання оповідання.
Презентація уроку
- Частина 1: Файл:Колот К Гамідова Д Урок читан Ч1.pdf
- Частина 2: Файл:Колот К Гамідова Д Урок читання Ч2.pdf
- Частина 3: Файл:Колот К Гамідова Д Урок читання Ч3.pdf
Хід уроку
І етап «До читання»
1.Вступне слово вчителя.
ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА
Микола Петрович Трублаїні (1907-1941) народився в селі Вільшанці на Вінниччині. Сім’я жила бідно. Батько мусив поїхати на заробітки до Сибіру. Хлопчика виховувала мама і бабуся.
Миколу Трублаїні, справжнє прізвище якого Трубачевський, називають письменником-мандрівником. Маршрути, якими він подорожував, пролягли через моря й океани до таємних північних земель.
Багатющими враженнями від мандрівок ділиться Микола Трублаїні у пригодницьких творах для дітей. Це збірка оповідань «Пустуни на пароплаві» , а також повісті «Шхуна», «Колумб», «Лахтак», «Мандрівники» та інші.
2. Міркування над змістом слова боцман.
- Хто це може бути?
ІІ етап «Під час читання»
1. Міркування над змістом заголовка оповідання «Яшка та Машка» (с.70)
- Це персонажі оповідання. Що їх об’єднує? Звідки з’явились?
2. Читання оповідання (завдання учнів запам’ятати персонажів твору);
- після другого абзацу вчитель запитує «Якого кольору мавпочки, якого вони розміру?».
3. Перевірка первинного сприймання.
- Де плив пароплав?
- Звідки на ньому з’явилися мавпочки?
- Як моряки назвали звірят?
4.Читання оповідання учнями мовчки, виконання завдання: знайти опис мандрівки пароплава, опис мавпочок, їх поведінку. Вибрати матеріал у різних частинах тексту (руденькі мавпочки, завбільшки з кішку, Яшка любив чіплятися хвостом, розгойдуватися, Машка стрибала на стіл…).
5. Читання оповідання за частинами, визначення у кожній найважливішої думки.
- Що зображує письменник в оповіданні? (Про подорож моряків).
- А з чого все почалося?
- Що описує письменник на початку оповідання? (Як мандрівники зупинились біля берега, зустріли незнайомця). Прочитайте цю частину так, як веде розповідь автор: весело, із захопленням.
- За допомогою яких слів автор передає свою симпатію до мавпочок? (руденькі, завбільшки як кішки)
- Як поводили себе звірята в перший час? (Вони впиралися, вищали, мотали головами, дриґали лапками, махали хвостами).
- Хто забрав мавпочок? (Помічник командира корабля). Прочитайте цю частину оповідання, про опис тваринок, про їх страх, і хто поклав цьому край.
- Пароплав поплив далі. Чи звикли мавпочки до нової обстановки?
- Як назвали їх моряки?
- Як поводили себе мавпочки на пароплаві? Прочитайте останню частину оповідання.
ІІІ етап «Після читання»
1. Узагальнююча бесіда.
- Чому це оповідання є пригодницьким?
- Яке почуття ви пережили, коли негр продав мавпочок?
- Доведіть, що Боцман учинив правильно.
- Перекажіть зміст близько до тесту.
Після ознайомлення з оповіданням «Яшка і Машка» (с. 70-71) учні зіставляють малюнки з реченнями. Формулюють запитання за змістом прочитаного.
На дошці записані питальні слова: Куди? Як? Кого? Хто? Чому? Які?
Після цього переказують зміст, висловлюють ставлення до описаного.