Махній М.М. Незвичайна антропологія (Науково-популярний курс)
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Махній Микола Михайлович Незвичайна антропологія: Науково-популярний курс. – Чернігів: Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка, 2011. – 188 с.
Пропонований екстраординарний курс антропології висвітлює розмаїтість етнічної сфери людсько-го буття: систему фізіогномічних символів, етностереотипів, особливості етнічної самоідентифікації в су-часному світі, використання невербальних засобів у міжкультурній комунікації.
Предметом спеціального розгляду виступили етнокультурні варіації еротичного коду, семантика сексуальної поведінки, норми статевої моралі. Спираючись на українознавчі розвідки, автор пропонує еро-тичне тлумачення багатьох фольклорних символів та міфологем, реконструює староукраїнські фалічні куль-ти, піддає аналізові прояви “національного лібідо”.
Для науковців, студентів, всіх, хто цікавиться соціопсихологічними, народознавчими феноменами.
Звернутися до автора із пропозиціями можна за електронною адресою: makhniy@ukr.net
Зміст
Передмова
Частина перша Соціопсихологічна
I. Антропологічна фізіогноміка
- Асоціативні портрети українців і росіян
- Як формується етнічний образ зовнішності?
- Антропологічні стереотипи та “фізіогномічні” ключі
- Походження антропотомічної символіки і тілесних ритуалів
- Етноку-льтурна специфіка соматичних модифікацій
- Зачіски, бороди і вуса: кроскультурні відмінності
- Татуюван-ня і скарифікація
- Пірсинг: від етнічної символіки до сучасної моди
- Обрізання: ритуал ініціації чи культу-рний символ?
ІІ. Постмодерністська антропологія тілесності
- “Тілоцентризм” постмодерну
- Етноестетика тіла: культурні ідеали чоловічої і жіночої краси
- Флеш-імідж: культурні нормативи тілесності
- “Культ тіла” в суспільстві споживання
- Біовлада лікарів: медико-соціальний нагляд за тілом
IIІ. Етноцентричні стереотипи
- Що таке етноцентризм?
- Як досліджують природу етноцентризму?
- Чи завжди власна етнокультура висту-пає як гідний зразок?
- “Гнучкий” і “негнучкий” етноцентризм
- Що таке етнічні стереотипи?
- Чи відпові-дають реальності етностереотипні уявлення?
- Етнічний стереотип і забобон: де проходить межа?
- Концеп-ції походження етностереотипів
- Експериментальні дослідження феномену етностереотипізації
- Етнічні автостереотипи
- Які автостереотипи притаманні українцям?
- Національний імідж
IV. Етнічна ідентичність
- Етнічна самосвідомість та етнічна ідентифікація
- Яким чином людина себе етнічно ідентифікує?
- Чому відбуваеться зміна етнічної ідентифікації?
- Чи побоюються українці втратити власну ідентичність?
- Про-блеми етнічної самоідентифікації в українській діаспорі
- Чи базується “європейськість” на існуючих національних ідентичностях?
- Місце слов’янської ідентичності у “загальноєвропейській”
V • Невербаліка і міжкультурна комунікація
- Етнокультурне поглядознавство
- Етноваріації привітальних жестів
- Посмішка як культурний феномен
- Проксеміка в контексті етнокультури
- Такесика: етнічна специфіка тактильної поведінки
- Етносемантика національних жестів
- Етнографія цілування
- Культура тілесних запахів
- Етнохронеміка
VI. Коди української ментальністі
- Світовідчуття чи ментальність?
- Архетипи соцієтальної психіки українства
- Базові риси українського менталітету
- Індивідуалізм
- Екзекутивність
- Інтровертованість
- Емоційно-естетична домінанта
- Толерантність
- Народні приказки як вияв менталітету
Частина друга Етносексологічна
VII. Статевий символізм
- Стать – найперша ознака людини?
- Ґендер як соціальна стать
- “Тестостеронові маскулінності” та ”ґенде-рні фемінінності”
- Тілесність і сексуальність як функція ґендерних відносин
- Оголене тіло статі
- Дівоча цнота як культурний феномен
- Лінгвістика статі
- “Мужик” і “козак” як слова-маскулінізми
- “Нова” і “стара” маскулінність
- Парадигми маскулінності
VIII Ерогенні зони фольклору
- Дослідження сороміцького фольклору
- Чи є стріли в українського Амура?
- Легенда про козака Скомороха
- Купала – свято юності й кохання
- Любовна магія по-українські
- “Притула”: традиційні еротичні ігрища
ІX. Антропологія українського прутня
- Скіфський фалічний первінь
- Фалічні культи давніх слов’ян
- Головний герой сороміцького фольклору
- Розмір має значення: коли прутень “доростав” до штанів?
- “Комора”: архаїчний тест на жіночу цнотливість та чоловічу силу
- Фалічна сила весільної шишки
- Півень як тотемний оберігач чоловічого єства
- Українсь-ка дуля: метаморфоза “двадцять першого пальця”
- “Горобця драти” й “гусака ганяти”: метафоризація сол-додійства у фольклорі
X • Метаморфози національного лібідо
• Фалічна сила весільної шишки
• Барвінок: охоронець дівочої цноти та символ щасливого шлюбу
• Еротич-но-медовий код українського весілля
• Великодня паска: еротичне кодування життєдайної сили
• “Код Коти-горошка”: казково-героїчний чи рослинно-еротичний?
• “Кукурудзяні діти фалічної цариці” полів
• Гарбузові пристрасті: між Еросом і Танатосом
• Українські коноплі: обрядово-сакральний вимір
• Русалка чи кентавр: психоісторія житньої волошки • Лексикографія фалоінвективності: сексуальні первні лихослів’я •
ХІ • Антропологія інтиму
•Що вивчає етносексологія?•Сексуальні етностереотипи
Сексуальна активність украї-нської молоді
• Кохання й інтимність у різних культурах
•Особливості національного шлюбно-го законодавства•
ХІI• Етногеографія альтернативного кохання
• Багатовимірність сексуальної орієнтації
• Одностатеві “зареєстровані партнерства”
• Світова гомофобія чи толерантність?
• Українська ЛГБТ- спільнота
• Феномен трансґендерності в епоху постмодерну
• Хіждра – “третя стать” чи “парасольковий” термін?
• Андро- чи гінофілія?
• Метросексуальність
• Беґгерська субкуль-тура
• Японська яой-культура
• Антисексуали і асексуали
• Кіберсекс: віртуальне кохання у всесвітній мере-жі•
Передмова
Слово “антропологія” стало останнім часом дуже популярним як на теоретичному, так і на побуто-вому рівні. Найчастіше його використовують для опису яких-небудь своєрідних, або цікавих аспектів людсь-кого буття.
Антропологія, як галузь досліджень про людську істоту і людство, виросла, головним чином, з природної історії на початковому етапі, і з тих пір знаходиться в залежності від археології, палеонтології, біології, психології, гуманітарних і суспільствознавчих наук.
Антропологія починала свій розвиток із наукових пошуків у сфері розвитку суспільств, які назива-лися "дикими" або "примітивними". Але зараз такий же інтерес починають виявляти інші дисципліни – демографія, соціальна психологія, політична наука і право.
Відмічається такий парадокс: антропологія розвивається у той час, коли ці суспільства мають тенденцію до зникнення або, принаймні, до втрати своїх характерних ознак. Таким чином, антропологія не пов’язана винятково з кам’яною сокирою, тотемізмом і полігамією. Антропологія переконливо довела це останнім часом, коли звернулась до вивчення так званих цивілізованих суспільств.
Завдяки звертанню до сучасної повсякденності антропологія з абстрактно-теоретичної дисципліни перетворилася на початку ХХІ століття в дієвий аналіз, здатний до розуміння і пояснення соціальної реаль-ності. Антропологічний підхід виявився придатним для антропологічної експертизи суспільства і терапії індивідуальних людських проблем.
Дослідження повсякденного життя людей є характерним для сучасної гуманітарної науки. Історики, соціологи, філософи, антропологи, мовознавці істотно змінюють класичну парадигму вивчення культури на основі реконструкції її ідеальних змістів і значень. Іноді це розуміється як антиметафізичний поворот, як протест проти логоцентризму. Але насправді мова йде не стільки про внесення елементів “ірраціо-нального”, “психологічного”, “повсякденного”, скільки про пошук нових структур порядку, що формуються на рівні повсякденності.
Сучасна зарубіжна й вітчизняна антропологія ставить собі завдання глобального пізнання людини, охоплюючи його в усій географічній та історичній розпростореності, прагнучи до знань, які можна було б застосувати до всієї сукупності етапів розвитку людини від гомінідів до сучасних рас. Антропологи схильні до узагальнень, позитивних чи негативних, але прийнятних для всіх людських суспільств, починаючи із ве-ликого сучасного міста до меланезійського племені.
Сучасна антропологія, звертаючись до мови символів, знакових систем, враховуючи взаємозв’язки і взаємообумовленість елементів соціокультурного життя етносів, отримує потужний інструментарій для по-дальших досліджень.
Мета пропонованого екстраординарного курсу антропологіі полягала у висвітленні розмаїтості со-ціально-антропологічних реалій минулого і сучасності з урахуванням теперішніх тенденцій освіти до полі-культурності, де пріоритетом є розвиток взаєморозуміння, взаємоповаги та позитивного ставлення до куль-турного різноманіття в суспільстві. “Незвичайність” авторського бачення антропології розкриває структурна композиція книги, яка складається з двох частин – соціопсихологічної та етносексологічної.
Спробуймо піднестися у пізнанні себе, інших та інакших!