Напрям підготовки (спеціальність)"Соціальна робота"
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Зміст |
Працевлаштування
Основні напрямки професійної діяльності бакалавра з соціальної роботи:
- надання соціальної допомоги,
- здійснення соціального захисту,
- обслуговування, реабілітації та адаптації різних категорій і груп населення, які цього потребують.
Окрім того, соціальний працівник долучається до:
- просвітницько-профілактичної та інформаційно-рекламної діяльності, спрямованої на попередження негативних суспільних та особистісних явищ;
- здійснення представництва інтересів клієнта;
- профорієнтації тощо.
Соціальний працівник зможе працювати:
- у центрах соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, їх спеціалізованих формуваннях, а також закладах соціального спрямування, які створюють місцевими органами виконавчої влади;
- в органах соціального захисту населення;
- у центрах зайнятості населення;
- у стаціонарних центрах соціального обслуговування;
- у територіальних центрах по обслуговуванню одиноких людей похилого віку;
- у будинках-інтернатах для одиноких людей похилого віку та людей з інвалідністю;
- у творчих об’єднаннях, громадських організаціях та благодійних фондах;
- у валеологічних та медико-соціальних установах тощо.
Програмні компетентності
Світоглядна
- Наявність ціннісно-орієнтаційної позиції.
- Загальнокультурна ерудиція, широке коло інтересів.
- Розуміння значущості для власного розвитку історичного досвіду людства та європейських цінностей.
- Збереження духовних традицій українського народу в європейському культурному просторі.
- Розуміння переваг здорового способу життя та прийняття їх як власних цінностей.
- Розуміння сутності і соціальної значущості майбутньої професії.
Громадянська
- Здатність до реалізації прав і обов’язків громадянина України.
- Здатність робити свідомий соціальний вибір та застосовувати демократичні технології прийняття рішень.
- Повага до українського народу, держави України, її символіки, культури, мови.
- Уміння діяти з соціальною відповідальністю та громадською свідомістю.
Комунікативна
- Здатність до міжособистісного спілкування, емоційної стабільності, толерантності.
- Здатність працювати у команді.
- Вільне володіння українською мовою відповідно до норм культури мовлення, основами спілкування іноземними мовами.
Інформаційна
- Здатність до самостійного пошуку та оброблення інформації з різних джерел для розгляду конкретних питань.
- Здатність до ефективного використання інформаційних технологій в соціальній і професійній діяльності.
Науково-дослідницька
- Здатність виконувати навчально-дослідні завдання на основі аналітико-синтетичної мисленнєвої діяльності.
- Володіння науково-дослідними методами відповідно фахового спрямування.
- Обізнаність в особливостях проектної діяльності, готовність до її реалізації.
- Критична обізнаність та інтелектуальна чесність. Здатність до нестандартних рішень типових задач і здатність вирішувати нестандартні завдання.
Самоосвітня
- Здатність до самостійної пізнавальної діяльності, самоорганізації та саморозвитку.
- Спрямованість на розкриття особистісного потенціалу та самореалізацію.
- Прагнення до особистісно-професійного лідерства та успіху.
Деонтологічна
- Знання та дотримання етичних принципів діяльності як з погляду професійної чесності, так і з погляду розуміння можливого впливу на особистість, соціальну групу, соціальну ситуації;
- повага до гідності кожної людини;
- вміння бути толерантними та стриманим до різних емоційних проявів клієнтів, за різних обставин зберігати емоційну стабільність.
Організаційна
- Вміння здійснювати управління власною професійною діяльністю та працювати у команді, визначити, конкретизувати та вибудовувати ієрархію завдань у професійній діяльності;
- здійснювати стратегічне та тактичне планування;
- налагоджувати взаємозв’язки організацій і установ державного і недержавного секторів сфери соціального захисту населення, бізнесових структур.
Діагностична
- Здатність визначати та враховувати у роботі різні рівні фізичного, психічного, соціального, духовного, інтелектуального розвитку особистості, її потреби, цінності, уподобання, стимулювати активність отримувачів послуг щодо самореалізації і максимального розвитку власних потенційних можливостей;
- здатність розуміти почуття,проявляти емпатію, співчувати людям;
- знання сутності та особливостей оцінки потреб особи та сім’ї;
- володіння процедурою здійснення оцінки потреб особи та сім’ї;
- здатність до прогнозування результатів роботи з урахуванням найважливіших факторів соціального середовища та життєвих обставин особи або сім’ї, специфіки різних соціальних груп;
- вміння встановлювати та підтримувати контакт з отримувачем послуг на основі результатів оцінки потреб, організовувати та координувати партнерство й взаємодію з дітьми і дорослими під час проведення оцінки потреб особи та сім’ї.
Технологічна
- Вміння оптимально використовувати сучасні технології соціальної роботи з різними категоріями отримувачів послуг;
- на основі результатів оцінки потреб отримувачів послуг, їхнього психологічного самопочуття, стану, інтересів, запитів, особливостей життєдіяльності планувати і визначати мету, завдання, форми, методи, прийоми, ресурси, основні підходи до індивідуальної чи групової роботи;
- коригувати за необхідністю форми і методи соціального впливу, визначати кінцевий результат, узгоджувати план із отримувачами соціальних послуг;
- здатність до забезпечення високого рівня культури та відповідальності у використанні та впровадженні технологій соціальної роботи.
Правозахисна
- Володіння юридичними термінами, необхідними для професійної діяльності;
- обізнаність щодо призначення соціальних пільг, виплат, компенсацій, особливостей соціально-правового захисту тощо;
- ефективне використання у професійній діяльності нормативно-правових документів для вирішення відповідних професійних завдань, соціально-правових ситуацій тощо.
Розуміння основ соціальної політики
- Аналіз основних тенденцій розвитку сучасної соціальної політики, знання нормативної бази, щодо різних цільових груп, шляхів подолання соціальних проблем;
- здатність визначати державні установи і громадські організації, діяльність яких спрямована на допомогу особистості, сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах.
Розуміння економічних основ соціальної роботи
- Використання знань з фінансового аспекту системи соціального захисту населення, соціального підприємництва як ефективного механізму вирішення соціальних проблем;
- здатність до використання різних видів економічних механізмів, які застосовуються в соціальній сфері;
- застосовування знань та стратегій з корпоративної соціальної відповідальності у професійній діяльності.
Обізнаність у різних галузях психології
- Вміння досліджувати психічні явища у процесі взаємодії людей у великих та малих групах;
- знання психічних властивостей особистості на різних вікових етапах її розвитку;
- природи, змісту, видів і форм прояву девіантної поведінки у людей різного віку, статі, професії та етнічно-культурної приналежності;
- вміння застосовувати адекватні методи діагностики поведінки, яка відхиляється від норми;
- володіння інструментами оцінювання і вимірювання індивідуально-психологічних особливостей особистості та соціального оточення, в якому здійснюється життєдіяльність особистості;
- володіння знаннями про шляхи та способи передбачення, попередження, подолання суперечностей у взаєминах між окремими людьми, групами, об'єднаннями.
Володіння методикою соціологічного дослідження та методами статистики
- Оперування основними методами та техніками соціологічних досліджень, методами статистики;
- розуміння суспільних пріоритетів, соціальних процесів та суспільних відносин;
- здатність до проектування соціологічних досліджень, аналізу та інтерпретації їх результатів, використання у практичній діяльності.
Здатність до створення здоров’язберігаючого простору
- Вміння самодіагностики, саморегуляції з метою попередження професійного перевантаження та синдрому професійного вигоряння;
- здатність витримувати емоційне навантаження в складних ситуаціях професійної діяльності;
- забезпечення професійної саморегуляції та здоров’язбереження.
Вміння планувати та здійснювати професійний саморозвиток та вдосконалення
- Здатність навчатися протягом життя, підвищувати професійну компетентність, планувати і здійснювати професійний саморозвиток, самопізнання, самовизначення, самоорганізацію;
- планувати програму професійного самовдосконалення.
Програмні результати навчання
- Знання теоретичних основ соціальної роботи, соціальної політики, системи соціального захисту населення, соціального підприємництва та інших механізмів вирішення соціальних проблем.
- Знання та здатність дотримуватися етичних принципів соціальної роботи.
- Здатність визначати та враховувати у роботі різні рівні фізичного, психічного, соціального, духовного, інтелектуального розвитку особистості, її потреби, цінності тощо.
- Знання сутності та особливостей оцінки потреб особи та сім’ї; володіння процедурою здійснення оцінки потреб особи та сім’ї.
- Вміння оптимально використовувати сучасні технології соціальної роботи з різними категоріями отримувачів послуг.
- Здатність розробляти та впроваджувати різні категорії тренінгових програм для різних груп отримувачів послуг у залежності від їх потреб.
- Здатність використовувати основні методи та техніки соціологічних досліджень, методами статистики; розуміння суспільних пріоритетів, соціальних процесів та суспільних відносин; здатність до проектування соціологічних досліджень, аналізу та інтерпретації їх результатів, використання у практичній діяльності.
- Обізнаність у різних галузях психології:знання психічних властивостей особистості на різних вікових етапах її розвитку; природи, змісту, видів і форм прояву девіантної поведінки у людей різного віку, статі, професії та етнічно-культурної приналежності; вміння досліджувати психічні явища; володіння інструментами оцінювання і вимірювання індивідуально-психологічних особливостей особистості.
- Здатність до забезпечення професійної саморегуляції та здоров’язбереження.
Бакалавр з соціальної роботи має академічне право продовжити навчання за спеціальністю „Соціальна робота” освітньо-кваліфікаційного рівня „магістр”.
Підготовка соціальних працівників
У Києві підготовку фахівців за спеціальністю „Соціальна робота” освітньо-кваліфікаційного рівня "бакалавр" і "магістр" (денна і заочна форма навчання) здійснюють у Таврійському національному університеті імені В.І. Вернадського в Навчально-науковому гуманітарному інституті (м. Київ, вул. Івана Кудрі, 33).
З Правилами прийому - 2018 до Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського та іншою важливою інформацією про навчання можна познайомитися на сторінці Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського