Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України
Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки
Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України - провідний науково-психологічний заклад України, який веде дослідницьку роботу в галузі загальної, вікової та педагогічної, соціальної, а також практичної психології, здійснює підготовку наукових кадрів через аспірантуру та докторантуру, веде консультативну та експертну діяльність.
Зміст |
Адреса
Україна, 01033, Київ-33, ул.Паньківська, 2.
Тел. +380 (44) 288 3320
Факс +380 (44) 288 1963
Історія інституту
- Інститут психології засновано 1 жовтня 1945 року відповідно до постанови Ради Народних комісарів УРСР за № 1573.
- До 1992 року він був підпорядкований Міністерству освіти УРСР, а з 1992 року - Академії педагогічних наук України.
- Постановою Кабінету Міністрів України № 978 від 6 грудня 1995 року Інституту присвоєно ім'я видатного українського вченого-психолога, академіка Григорія Силовича Костюка, який був засновником і першим директором цього наукового закладу
Керівництво
Директор: Максименко Сергій Дмитрович, дійсний член НАПН України, доктор психологічних наук, професор;
Заступник директора з наукової роботи: Чепелєва Наталія Василівна, дійсний член НАПН України, доктор психологічних наук, професор;
Заступник директора з науково-експериментальної та організаційної роботи:Музика Олександр Леонідович, кандидат психологічних наук, професор;
Вчений секретар інституту: Дригус Марія Трохимівна, кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник.
Основні напрями роботи
Діяльність Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України спрямована на дослідження фундаментальних теоретико-методологічних проблем психологічної науки, розробку актуальних прикладних питань, що потребують ґрунтовного психологічного забезпечення.
Можна виділити такі основні напрями досліджень:
- Теоретико-методологічні засади психологічної науки
- Психологія особистості. Соціальна психологія
- Психологія навчання та виховання
- Психолого-педагогічні основи творчості та обдарованості
- Практична психологія
- Психологія професійної освіти, організаційна психологія та психологія праці
- Вікова психологія та фізіологія. Психологія здорового способі життя
Основні наукові теми
До пріоритетних завдань, які розв'язують науковці інституту, передусім відноситься дослідження психологічних проблем навчання, виховання і психічного розвитку особистості в умовах трансформаційних процесів, що відбуваються у сучасному суспільстві.
В Інституті розробляються такі наукові теми:
- дослідження теоретико-методологічних засад генетичної психології;
- розробка психологічного забезпечення розвитку особистості в системі безперервної освіти;
- вивчення особливостей соціалізації учнів та молоді в умовах трансформації суспільства, розвитку їх громадянської спрямованості;
- дослідження психологічних механізмів гуманістично орієнтованих освітніх процесів та основних шляхів їх удосконалення;
- дослідження психологічних механізмів навчання та особливостей їх дії в умовах навчання за новими інформаційними технологіями;
- розробка принципів та шляхів психофізичного забезпечення педагогічної діяльності;
- визначення норм психічного та фізичного розвитку учнів на різних етапах онтогенезу;
- визначення провідних базових компонентів психічного розвитку дітей в умовах використання дошкільними закладами різних інноваційних технологій;
- дослідження особистісної генези школярів з різною успішністю;
- розробка діагностико-корекційних методик індивідуального розвитку учнів.
Важливим завданням, на яке спрямована діяльність інституту, є також розробка теоретико-методологічних засад психологічної науки з урахуванням сучасних світових тенденцій її розвитку. З-поміж досліджень цього спрямування слід, передусім, виділити такі:
- вивчення основних чинників становлення вітчизняної психології у другому тисячолітті та здійснення прогностичного аналізу розвитку української психології на початку ХХІ століття;
- дослідження психологічних закономірностей розуміння та інтерпретації особистого досвіду з метою поглиблення психологічних знань про особливості розвитку особистості, формування її здатності до розуміння себе та інших людей;
- обґрунтування методологічних та теоретичних засад прогнозування розвитку творчого потенціалу особистості і вивчення психологічних особливостей творчої діяльності в складних та екстремальних умовах;
- визначення провідних чинників етнопсихогенези українців та з'ясування закономірностей і механізмів трансформації зовнішніх етнопсихологічних чинників у внутрішні особистісні утворення;
- виявлення умов оптимальної взаємодії онто-, філо-, та культурогенетичних детермінант психіки людини на різних рівнях становлення особистості;
- розробка концепції інформаційно-довідкового забезпечення психологічної науки.
Серед завдань, спрямованих на дослідження актуальних прикладних проблем психологічної науки, слід, насамперед, відзначити такі:
- визначення теоретико-методичних засад сімейного консультування та психотерапії;
- дослідження психологічних умов діяльності в предметно-природному середовищі;
- визначення змісту, основних форм та психологічних особливостей підготовки практичних психологів до надання психологічної допомоги управлінському персоналу організацій;
- дослідження розвитку обдарованої особистості та вироблення системи роботи з нею на різних етапах життєвого циклу;
- визначення психологічних факторів соціальної дезадаптації неповнолітніх, основних її механізмів та особливостей розвитку школяра в умовах негативного впливу мікросоціального середовища.
Лабораторії інституту
- Історії психології ім. В.А.Роменця
- Методології та теорії психології
- Соціальної психології
- Загальної та етнічної психології
- Когнітивної психології
- Екологічної психології
- Психології особистості ім.П.Р.Чамати
- Психології дошкільника
- Психології соціально дезадаптованих неповнолітніх
- Психології навчання
- Нових інформаційних технологій навчання
- Організаійної психології
- Науково-психологічної інформації
- Психофізіології
- Психології творчості
- Психології обдарованості
- Психодіагностики
- Психотерапії та консультативної психології
Використана інформація з сайту Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України