Панова С.О. Викладання змістової лінії «Евристичне навчання математики» під час фахової підготовки майбутніх учителів математики

Матеріал з PSYH.KIEV.UA -- Вісник психології і соціальної педагогіки

Перейти до: навігація, пошук

Панова Світлана Олегівна, кандидат пед.наук, старший викладач кафедри математики та методики навчання математики Бердянського державного педагогічного університету, м. Бердянськ

УДК 378.011.3147-051:51]:005.963.1

У статті уточнено мету та завдання вивчення змістової лінії «Евристичне навчання математики» у процесі фахової підготовки майбутніх учителів математики; описано деякі авторські методичні прийоми організації навчального процесу під час вивчення цієї теми.

Ключові слова: фахова підготовка, майбутній вчитель математики, методика організації навчання, евристичне навчання.


В статье уточнено цель и задачи изучения содержательной линии «Эвристическое обучение математике» в процессе профессиональной подготовки будущих учителей математики; описаны некоторые авторские методические приемы организации учебного процесса при изучении этой темы.

Ключевые слова: профессиональная подготовка, будущий учитель математики, методика организации обучения, эвристическое обучение.


The article clarifies the purpose and tasks of studying the content line "Heuristic learning of mathematics" in the process of professional training of future mathematics teachers; describes some author's methodical techniques of organizing the learning process during the study of this topic.

Key words: professional training, future teacher of mathematics, methodology of organization of training, heuristic training.

Зміст

Постановка проблеми

Евристичний підхід до навчання передбачає, що учень пізнає невідоме самостійно. При цьому вчитель виступає вже у ролі наставника, який направляє по правильному шляху, рекомендує, але не надає інформацію в готовому вигляді.

Безумовно, застосування евристичного підходу у навчанні робить уроки набагато більш різноманітними, пізнавальними і захоплюючими. Важливо, що такий підхід допомагає розвивати творчі здібності та нестандартне мислення школярів.

Зрозуміло, що поглиблення знань студентів щодо організації евристичного навчання математики та формування здатності застосовувати різні методи евристичного навчання математики, орієнтуватися у класифікації різних груп евристик є достатньо актуальним.

Аналіз досліджень

Проблемі евристичного навчання математики приділяли увагу такі математики і методисти як Г. Бевз, М. Бурда, Ю. Кулюткін, Г. Саранцев, О. Скафа, З.І. Слєпкань, Н. Тарасенкова та інші.

Зокрема Олена Іванівна Скафа зазначає, що евристичне навчання математики дає можливість вчителям організовувати і управляти евристичною діяльністю учнів. Це дозволяє розширити можливості традиційного навчання, бо орієнтує вчителя та учня на досягнення невідомого їм раніше результату [1, с.73].

Постановка мети дослідження

Метою даної статті є виклад деяких аспектів методичної розробки змістової лінії «Евристичне навчання математики» для майбутніх викладачів математики.

Виклад основного матеріалу

Евристичне навчання може виступати альтернативою традиційному навчанню у якості освітньої системи, що направлена на:

  • оволодіння знаннями, навиками та вміннями з математики через конструювання учнями власної освітньої траєкторії вивчення математики;
  • формування навчально-пізнавальної евристичної діяльності учня у процесі вивчення математики;
  • розвиток творчих та креативних здібностей учня у процесі вивчення математики [2, с.56].

Прообразом евристичного навчання вважають метод Сократа, який разом з співрозмовником шляхом особливих питань і міркувань приходив до народження знань. Згідно науково-педагогічної концепції А. Хуторського евристичне навчання - це навчання де учням пропонується самостійно відкривати знання, порівнювати їх із культурно-історичними аналогами, вибудовуючи при цьому індивідуальну траєкторію особистісного навчання. Згідно його означення, евристичне навчання (евристика - від грец. heurisko - відшукую, знаходжу, відкриваю). - навчання, метою якого є конструювання учнем власного сенсу, цілей і змісту освіти, а також процесу його організації, діагностики і усвідомлення [3].

Основною метою евристичного навчання А. Хуторський, О. Скафа та інші відомі дослідники вважають:

  • створення учнями освітніх продуктів (матеріальні продукти діяльності учня у вигляді суджень, текстів, малюнків, виробів тощо;
  • розвиток особистісних якостей учня під час навчально-виховного процесу) у процесі вивчення навчальних предметів;
  • освоєння учнями базового змісту навчальних предметів через зіставлення з власними результатами;
  • побудова індивідуальних освітніх траєкторій у кожній з освітніх галузей з опорою на особистісні якості.

Результатом евристичного навчання має стати творча самореалізація учня як цілісний процес становлення особистості школяра на своєму життєвому шляху [3]. Отже при застосуванні методики евристичного навчання математики вчителю необхідно досягти мети – надання учням можливості створювати знання та освітню продукцію з математики у вигляді вміння будувати поняття та застосовувати їх, висловлювати судження і будувати умовиводи, розв’язувати різноманітні математичні задачі, а також сприяти розвитку їх особистісних якостей підчас навально-виховного процесу [2, с.193].

Для цього майбутньому вчителю математики необхідно знати основні положення евристичного навчання математики та вміти застосовувати цю методику на практиці. Тому, нами було розроблене методичне забезпечення викладання теми «Евристичне навчання математики».

У результаті вивчення теми студент повинен знати:

  • основні поняття евристичного навчання математики;
  • основні комп'ютерні програми, що застосовуються під час евристичного навчання математики;
  • методичні особливості евристичного навчання математики.

А також повинен уміти:

  • застосовувати концептуальні основи евристичного навчання математики;
  • застосовувати інформаційно-комунікаційні технології в евристичному навчанні математики; реалізовувати прийоми і методи евристичного навчання математики [4, с.12].

Для реалізації цих завдань навчальний процес організовувався таким чином. Під час лекційних занять та під час самопідготовки студенти опановували теоретичні питання щодо: основних положень науково-педагогічної концепції евристичного навчання; деяких питань евристичного навчання як освітньої системи; застосування сучасних інформаційних технологій в евристичному навчанні математики; методики евристичного навчання математики.

Теоретичною основою для здійснення навчальних цілей навчання були наукові праці таких вчених: І. Гончарова, О. Істера, Ю. Клюткіна, А. Морозова, А. Пруса, Г. Саранцева, О. Скафи, З.І. Слєпкань, В. Соколова, А. Хуторського та інших.

Для формування умінь застосовувати набуті знання щодо методики евристичного навчання математики у майбутній фаховій діяльності проводилися практичні заняття, на яких студенти разом із викладачем виконували завдання різного характеру. Наприклад, скласти систему навчальних евристичних задач для учнів 5-6 класів з евристичними підказками та відповідями до них з теми; розробити фрагмент уроку з використанням евристичного прийому підведення під поняття з теми; розробити конспект уроку з геометрії за науково-методичною концепцією евристичного навчання математики з використанням комп’ютерних технологій тощо

Методичним забезпеченнями цих практичних занять були: рекомендовані Міністерством освіти і науки України підручники з математики, періодичні видання з питань математичної освіти; сучасні інформаційні засоби навчання. Треба зазначити, що перед виконанням студентами практичних завдань проводилась актуалізація опорних знань. Також цей етап дав можливість оцінити рівень теоретичної підготовки студентів до заняття.

Поряд з аудиторною роботою студенти виконували самостійну та індивідуальну роботу. Наприклад, для того щоб студенти краще орієнтувалися у особливостях застосування методики евристичного навчання математики для самостійної роботи було видано завдання: вибрати приклади описання уроків математики, що організовані за принципами і методами евристичного навчання математики (за журналом “Математика в рідній школі”, газетою “Математика в школі”, Інтернет-ресурсами). Також студентам пропонувалося підготувати доповідь за темою, що передбачало застосування здатності до аналізу, синтезу та оцінки проблемного питання.

Висновок

Отже, на сучасному етапі розвитку освіти процес фахової підготовки майбутніх учителів математики має здійснюватися з урахуванням інноваційних тенденцій, що спрямовані на реформування змісту Нової української школи. Одним із шляхів підготовки вчителя майбутнього є розширення переліку питань щодо інноваційних методик та технологій навчання математики. На нашу думку, інноваційною можна вважати методику евристичного навчання математики. Тому нами було представлено деякі аспекти методичної розробки теми «Евристичне навчання математики», яку доцільно включати у процесі вивчення дисциплін методичного характеру.

Список використаних джерел

  1. Скафа О.І. Евристичне навчання математики як комп’ютерно зорієнтована методична система / Скафа О.І., Тутова О.В. // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). - №3. – Бердянськ: БДПУ, 2009. – С. 73-80.
  2. Скафа Е.И. Эвристическое обучение математики: теория, методика, технлогия [монография]. – Донецк: Изд-во ДонНу, 2004. – 440с.
  3. Хуторской А.В. Эвристическое обучение [Электронный ресурс] // А.В.Хуторской. Персональный сайт – Научная школа. – Режим доступу: http://www.khutorskoy.ru/science/concepts/terms/heuristic_training.htm
  4. Ачкан В.В. Додаткові розділи методики навчання математики (практикум): навч.-метод. посіб. / В.В. Ачкан, С.О. Панова. – Бердянськ : Видавець Ткачук О.В., 2017. – 116 с.


Особисті інструменти
Ми в мережі
Реклама